Gå til innhold

Jus i Oslo eller Bergen?

Thoz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er fra Oslo, men har veldig lyst til å studere jus i Bergen. Jeg kommer nok inn i Oslo også, men har lyst til å komme meg litt vekk. Jeg har imidlertid lest et sted at mange arbeidsgivere ser lysere på kandidater utdannet ved universitetet i Oslo enn Bergen og Tromsø.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg er fra Oslo, men har veldig lyst til å studere jus i Bergen. Jeg kommer nok inn i Oslo også, men har lyst til å komme meg litt vekk. Jeg har imidlertid lest et sted at mange arbeidsgivere ser lysere på kandidater utdannet ved universitetet i Oslo enn Bergen og Tromsø.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

8236934[/snapback]

Det juridiske fakultet i Bergen har endret studieopplegget sitt for en del år tilbake. Det har nå vist seg at de første kandidatene etter den nye reformen er svært ettertraktet på jobbmarkedet. Dette synes å være et svært godt tegn. Det samme gjelder tilbakemeldingene fra ulike arbeidsgivere i forhold til det nye studieopplegget.

Det som gjør at studiet i Bergen etter mitt syn må være bedre enn i Oslo, er at det i Bergen brukes utrolig mye mer ressurser enn i Oslo for å bedre den juridiske forståelsen, argumentasjonsevnen og språket hos hver enkelt student. I Bergen er det ukentlige innleveringer som skal bli utdypende kommentert, det er mer vekt på fremføringer, det er ukentlige arbeidsgrupper og storgrupper og så videre.

Jusstudiet i Bergen fikk også utdanningsprisen i 2004 for dette nye opplegget: http://www.jur.uib.no/studier/Kvalitetsref...informasjon.htm

Derfor: Kom deg til Bergen. Ikke bare av faglige grunner, men fremfor alt må det være lov å påpeke at det sosiale miljøet er helt unikt. Det er et intimt (alle er samlet i samme bygg), sentrumsnært, levende og motiverende studentmiljø.

Lenke til kommentar
Lykke til:) Dette er noe jeg selv har hatt lyst til å studere veldig lenge, så jeg lurer på om man må være nærmest genierklært for å kunne komme inn i Bergen?

Mvh.

8252600[/snapback]

Snittet var vel rundt 5,4 i 2006 hvis jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

52,4 poeng i primærvitnemålskvoten og rundt 54 i den andre( med diverse tilleggspoeng) om jeg ikke tar helt feil.

Inntakskravene er med andre ord ganske overkommelige, særlig hvis man har vært litt klok i fagsammensetningen på vgs..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...