Gå til innhold

Er Norge et velfungerende demokrati?

Anbefalte innlegg

To ting som er viktig for et velfungerende demokrati i dagens verden:

a) En sentralbank som er styrt av folket gjennom styresmakten

b) En uavhengig presse som ikke er utsatt for sensur

Dersom a) faller under privat styring vil b) muligens følge etter. Et godt dokumentert eksempel på dette er USA.

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom a) faller under privat styring vil b) muligens følge etter. Et godt dokumentert eksempel på dette er USA.

8284523[/snapback]

Du er meg en fin en.'

Sier du at Norsk presse er fri for sensur og at USA er som du sa' 'Ett godt dokumentert eksempel'?

Gode dokumenterte eksempler vil ikke vise våre dokumentarer, og det gjelder hele vesten............

Lenke til kommentar

Ikke sensur i USA? Jeg regner med at dette er ironi.

USA er jo verstingen i vesten når det gjelder sensur:

-Journalister som stiller kritiske og vanskelige spørsmål blir raskt svartelistet og får ikke lengere slippe til for intervjuer eller spesielle arrangementer for pressen. I praksis får de arbeidsforbud.

-Kanaler som sender kritiske reportasjer får straks en organisert respons fra sponsorer og kabelnettverk som sier de straks må stoppe eller så går de konkurs. Den eneste måten å få frem kritiske reportasjer er å skjule dem som underholdning.

-Det hvite hus instruerer til og med pressen helt åpent og direkte om hva som er "upartiotisk".

-For steder eller hendelser hvor pressedekning ikke vil være fordelaktiv er pressen rett og slett forbudt. Dette for eksempel for mottak av hjemsendte lik fra Irak.

Lenke til kommentar

Er det jeg som har sagt "Ikke sensur i USA"? I så tilfelle er jeg misforstått.

Det jeg mente å si var:

a) Federal Reserve er kontrollert av private, ikke folket gjennom styresmakten

b) Kun en brøkdel av pressen i USA er uavhengig og ikke utsatt for sensur.

.. og at DETTE er godt dokumentert i f.eks:

http://www.fdrs.org/index.html

Dok. The Money Masters

Dok. Orwell Rolls in His Grave

Dok. Outfoxed: Rupert Murdoch

Jeg valgte ikke å uttale meg om Norge da jeg ikke har funnet så mye "dokumenterte" påstander om vårt kjære land. Dette virket derimot lovende:

Fra http://e24.no/makro-og-politikk/article1650569.ece

Norges Bank Watch mener regjeringens mulighet til å overprøve sentralbankens beslutninger bør avskaffes, og at møtene mellom sentralbanksjef og finansminister i forkant av rentemøtene skal opphøre. Gruppen vil rett og slett ha en uavhengig sentralbank.

Det vil ikke Gjedrem.

- Det er andre sentralbanker som har samme opplegg som oss: Storbritannia, New Zealand, Canada, Australia. Som i Norge, har loven i disse landene aldri blitt brukt til å gi sentralbanken instruksjoner, sier han.

Hvorfor han sammenlikner oss med Storbritannia og The Bank of England er jeg derimot veldig usikker på. Slik jeg har forstått det er denne å sammenlikne med Federal Reserve.

Lenke til kommentar

8284523[/snapback]

eh.. Det er ikke et krav at sentralbanken er styrt av staten for å være et velfungerende demokrati. Den må du lenger ut på landet med.

Det med presse er dog et viktig poeng. Her i norge så har vi regler for hvor mye man kan eige i media-bedrifter. Tilstander med at 1 person eiger STORE deler av media som Rupert Murdoc i usa, og som åpenlyst og bevisst lar republikanerene komme frem med reinspikka propaganda, vil ikke kunne skje i norge.

Men at staten har litt innflytelse over NRK, og at markedsaktørene har litt innflytelse i TV2 ja, men de kontrollerer ikke heldigvis.

Lenke til kommentar
eh.. Det er ikke et krav at sentralbanken er styrt av staten for å være et velfungerende demokrati. Den må du lenger ut på landet med.

8291070[/snapback]

Helt rett. Faktisk blir en uavhengig sentralbank ofte brukt som indikator på nettopp et vefungerende demokrati, altså en sentralbank som ikke brukes som verktøy for den til en hver tid sittende regjering.

Lenke til kommentar
Endelig noen som svarer på dette temaet. Har prøvd å fremprovosere noen meninger i en del tråder nå. Det er altså bare oppspinn alt det jeg leser om dette på nett? Er det bedre at en sentralbank brukes som verktøy av et fåtall privat interresserte?

8291301[/snapback]

Nå kjenner ikke jeg til amerikanske konspirasjonsteorier, ei heller the Fed i detalj, men for Norges vedkommende innebærer en uavhengig sentralbank - mutatis mutandis - det samme som et uavhengig rettsvesen.

Lenke til kommentar

Sentralbanken bør i mine øyner ikke styres, og norsk sentralbank styres fint lite.

Vi har flytende krone (markedskreftene som styrer verdien på krona).

I norge så styrer vår sentralbank rentenivået i vårt land. Dette er slik jeg forstår det noe som styres etter markedskreftene.

I EU så styres renta av sentralbanken i EU som ligger i tyskland. Her har de større utfordring fordi renta påvirker de ulike landene veldig ulikt etter hvordan den lokale økonomien er. SV har jo argumentert MOT EU på dette punktet, fordi vi kan få et rentenivå i norge som ikke er til fordel for oss når vi har stor arbeidsledighet etc(jamfør tyskland).

Men nå mener jeg uten å være grisesikker at den norske bank oppererer temmelig uavhengig, for det er lite politikerene styrer over sentralbanken.

Lenke til kommentar

Demokrati på arbeidsplassen er vel noe som henger igjenn fra ekstreme grupperinger på venstresiden. Innen privat næringsliv hvor målet er å tjene mest mulig penger, så er det ikke gitt at demokratiske prosesser i en bedrift vil hjelpe. Det ser man på norske skog. De la ned dyre bedrifter i norge, flyttet til utlandet for å tjene MER penger. Hadde ansatte bestemt så hadde de ikke flyttet fordi selve arbeidsplassen blir da viktigere, noe som strider mot prinsipper i fri markedsøkonomi.

Er FN, NATO, EU etc en trussel for demokrati? De er alle overnasjonale organisasjoner hvor vi har lite å si, og kan bli tvunget til bestemmelser som VI i Norge ikke vil. Men er stortinget en demokratisk trussel for demokrati i f.eks bergen? Det er mye i Bergen kommune som de ikke får lov å bestemme, som bestemmes av stortinget. Det riktige er vel at man benytter riktig verktøy til jobben. Ergo så bestemmer bergen over sine egne veier, mens fylkesveiene bestemmes av fylket, og staten flytter penger til de veier som trenger prioriteringer. Om hele verden hadde vært i en forbanna stor organisasjon, og den var demokratisk, ville det egentlig vært så stor trussel som folk vil ha det til? Tror ikke det.

Lenke til kommentar

"Om hele verden hadde vært i en forbanna stor organisasjon, og den var demokratisk, ville det egentlig vært så stor trussel som folk vil ha det til? Tror ikke det."

New World Order complete :D

Har sett og lest litt om FN og EU, selvfølgelig de negative sidene. Det er sikkert noe sant i dette, men også mye usant. De klarer i hvertfall å fremstille det på en måte som gjør at jeg blir nysgjerrig og vil ha svar på en rekke kritiske spørsmål. Men som sagt, hvorfor bry seg. Det er vel det samme om vi synger "Ja, vi elsker dette landet" eller "Ja, vi elsker denne unionen" ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...