Lord Hassan Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg har gått litt rundt i trua nå, og innbillt meg at alle spilla til xbox 360 er i HD, men dette stemmer kanskje ikke? Gikk opp et lite lys for meg etter at dem lanserte hddvd spilleren som et supplement. Ta gears of war f.eks alle snakker jo så pent om grafikken der, er ikke det i hd oppløsning? Kanskje litt rotete formulert her Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 jo spilla er i hd. hddvd spilleren er jo for å se hd filmer ikke for å spille med. Lenke til kommentar
Lord Hassan Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 jo spilla er i hd. hddvd spilleren er jo for å se hd filmer ikke for å spille med. 8236878[/snapback] Men en annen ting da, det er DVD som er kilden nå ikke sant? Det støtter jo maks 9 gigabyte.. Det er jo ikke veldig mye da, "holder" det til spill fremover, eller er planen å begynne å bruke hddvd spilleren til spill også. Eller er den kun ment for film? Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 spillene vil være på dvd. noen enkelte storspill vil muligens komme på 2 disker. men hd-dvd spilleren er kun for å spille av hd dvd filmer på. så den vil neppe bli brukt til spill. Lenke til kommentar
Amored Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Skal ikke forundre meg om det kommer Xbox 360-spill på HD-DVD-plater etterhvert. Det er jo nødt til å gjøre det, om XBox 360 skal kunne stille opp mot PS3. Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Alle spillene støtter HD oppløsning på 360, de fleste spillene er i 720p (1,280x720)/1080i men ett fåtall støtter også 1080p (1,920x1,080). Slik sett er det ikke noe forskjell på X360 og PS3, ettersom de fleste spillene på PS3 også kun kan kjøres i 720p. At man kan kjøpe til en HD dvd spiller på X360 har ikke noe med oppløsningen på spillene til maskinen å gjøre. Lenke til kommentar
Lord Hassan Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Skal ikke forundre meg om det kommer Xbox 360-spill på HD-DVD-plater etterhvert. Det er jo nødt til å gjøre det, om XBox 360 skal kunne stille opp mot PS3. 8236925[/snapback] Men vil ps3 spill komme på bluray disc da, og ikke DVD? Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 ps3 spill kommer på bluray ja. Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Det at X360 "må" gå over til HD dvd eller et generelt større medium for å kunne konkurrere med PS3 er generelt BS. All data som er på en spilldvd/blu-ray må/bør være pakket for at maskinen skulle kunne lese denne data i en tilstrekkelig hastighet for deretter å pakkes ut i realtime. Generelt sett kan man si at 9 GB holder i lange baner til de fleste spill, men det finnes vel noen unntak. Prerendered/filmsekvenser som ikke bruker grafikkmotoren tar en del plass, men utviklere går mer og mer bort i fra dette ettersom grafikken har kommet på et såpass nivå nå at man trenger strengt tatt ikke å ta i bruk prerendered sekvenser lenger. Men det finnes vel de som fortsatt ønsker det, og da gjerne innen Jrpg sjangeren. Lyd/dialog kan ta en del plass, så spill som har veldig mye av dette kan gå hardt utover diskplassen. Men når spill som Oblivion klarer å bli pakket på en DVD plate, og det spillet hadde utrolig mye dialog, så skal det litt til. Uansett så kan utviklere dele opp spill over flere DVD'er hvis det skulle bli nødvendig, noe som jeg selv ikke synes er så grusomt. Blir litt koselig retro følelsen og skifte disk også! :!: Lenke til kommentar
DP Rusher Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Uansett så kan utviklere dele opp spill over flere DVD'er hvis det skulle bli nødvendig, noe som jeg selv ikke synes er så grusomt. Blir litt koselig retro følelsen og skifte disk også! :!: 8237359[/snapback] Minuset med dette er jo hvis man spiller et åpent rpg spill der f.eks nordlige delen av verden er på en disc og sydlige på en annen. Da hadde man kanskje lagt om spillingen slik at man slapp å bytte disc ofte. Veldig bra at Oblivion ikke ble slik ihvertfall. Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Uansett så kan utviklere dele opp spill over flere DVD'er hvis det skulle bli nødvendig, noe som jeg selv ikke synes er så grusomt. Blir litt koselig retro følelsen og skifte disk også! :!: 8237359[/snapback] Minuset med dette er jo hvis man spiller et åpent rpg spill der f.eks nordlige delen av verden er på en disc og sydlige på en annen. Da hadde man kanskje lagt om spillingen slik at man slapp å bytte disc ofte. Veldig bra at Oblivion ikke ble slik ihvertfall. 8238016[/snapback] Det kan så klart bli en issue i et såkalt freeroaming spill slik som Oblivion, men det finnes helt klart design messige løsninger for dette også. Det som evt tar plass da er lyd/dialog, slik som i Oblivion så er det meste av dataen (hvis jeg ikke husker helt feil) lyd. Folk/npc'er labber rundt og snakker om forskjellige ting ettersom spillet og plottet/mainquesten utfolder seg, og da har en løsning vært å bare skifte DVD når plottet har kommet til et punkt i spillet. Behold det som er nødvendig av data på neste DVD (motor, teksturer osv) og ta ut unnødvendig dialog/lyd (altså dialog som ikke kommer til å gjenta seg i spillet basert på hvor i historien spilleren er) og da selvsagt tilføy dialog som kommer til å være i bruk videre. Et annet alternativ er å bruke harddisken på X360'en mer. Mange utviklere har valg å gi PS3 eiere muligheten å legge masse av dataen til spillene på harddisken til PS3'en (dette b.l.a. på grunn av relativt lav lesehastighet på drevet), og dette er nå egentlig noe som også X360 kunne gjøre. Sleng med en ekstra disk som måtte installeres på harddisken før man kan spille. Dette er dog noe som kan være mer praktisk når X360 får en større harddisk enn den 20 GB som er standard nå. Dette er ikke en løsning som jeg synes er god, men det er dog en potensiell løsning uansett. Noen vil også bemerke at dette ikke er mulig for Core brukere, men det finnes allerede spill i dag som krever harddisk på X360 så det steget eer allerede tatt. Et annen mulighet er selvsagt bare å komprimere lyddataen enda mer, eller bare f.eks å gå fra 44.1hz til 32 hz eller fra 20/24 bits til 16 eller lignende som ville spare veldig mye plass uten at lyden vil bli merkbart dårligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå