Gå til innhold

nettverk i ubuntu, et problem


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg følger nå denne guiden for å få mitt trådløse nettverkskort til å fungere.

 

Alt har gått bra helt til jeg kom til Step 6. Jeg har eth1 og ikke wlan, og når jeg åpner etc/iftab og skal commente ut eth1 så får jeg ikke "lov" til å save filen, siden jeg ikke er root. Det står også" iftab [Read Only] "

 

Hvordan får jeg savet den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke. Når jeg er i terminalen så kommer dette:

 

daniel@laptop:~$ sudo cat etc/iftab

eth0 mac 00:16:36:74:6d:65 arp 1
eth1 mac 00:14:a5:e3:08:27 arp 1

 

 

Det jeg prøver på er å gå inn i mappa der iftab ligger og åpne -redigere - lagre. Men den vil ikke lagre =\

Lenke til kommentar

Mener du networking -> disable wireless eth1? Det fungerte ikke. Og jeg får ikke savet med nano.

 

vel, fikk fiksa akkurat det problemet, men hadde nok ingen ting å si. Jeg fulgte guiden helt korrekt men har fortsatt ikke no trådløs device eller internett uten kabel.

Endret av frow
Lenke til kommentar

Aha, nå skjønner jeg hva du drev med, leste ikke så nøye gjennom den guiden...

 

Dropp det du driver med, så hopper du til:

"Make the driver permanent using the ndiswrapper method"

 

Så hopper du over alt som står om testing the device o.l. og går til NetworkManager (optional)

 

Isteden for sudo /etc/init.d/dbus restart (eller hvis dette steget ikke bringer fram et ikon i notification-area), kan du logge ut og inn igjen etter at du har installert network-manager og network-manager-gnome...

 

Så skal det komme opp et ikon i notification-area (sammen med alle de andre ikonene). - Derfra har du full kontroll over både det trådløse og det kablede nettet, hvis du fjerner haken i "Networking".

 

Edit: Det du trenger å gjøre er altså:

1-5 + siste del av 6 + 9 NetworkManager

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...