Gå til innhold

Trådløst LAN i Kubuntu

Anbefalte innlegg

har sittet å knotet en stund her nå, søkt på forumet og alle mulige wikier......

Jeg bruker Kwlan til å administrere trådløse nettverk. Programmet finner nettverket (AP) og jeg får velge å konfigurere det, men når jeg velger "add" for å legge til som profil, får jeg feilmeldingen: Failed to enable network in wpa_supplicant configuration.

Failed to save the wpa_supplicant configuration.

ipw2200 driver og firmware er lagt inn, og fungerer (ellers hadde jo ikke maskinen funnet nettverkene).

Noen som har en enkel løsning til meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker WPA kryptering, ville jeg gått for network-manager og knetworkmanager.

Installer disse, åpne kwlan, slå av det trådløse nettverkskortet og logg ut og inn igjen i KDE - Så dukker det opp et ikon i trayen som du kan bruke.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Åkey... en lang natt er over, men resultatene er ikke helt slik jeg vil ha dem.

med kwlan har jeg nå fått det til slik at jeg enkelt og greit kan koble til WEP nettverk, null problem. Men kobler jeg til et WPA nettverk får jeg stadig feilmelding i loggen (failed to autheticate, eller noe sånn, husker ikke helt).

Mange her på forumet som anbefaler knetworkmanager, men jeg ser ikke helt hvordan dette skal fungere? Det er lagt inn, maskinen restartet og jeg får et lite ikon nede til høyre som sier "unplugged". Trykker jeg på ikonet har jeg valget "options" som sier litt om "wireless". Men det er ingen steder å velge nettverk, konfigurere nettverk eller i det hele tatt å SE nettverkene??

Alt har jo blitt så F******s lett i kubuntu, hvorfor ikke wpa?

Lenke til kommentar

wpa er lett så fort man lærer network-manager. :)

For at network-manager skal kunne ta over kontrollen over nettverks-kortene dine må du enten fjerne/kommentere de ut fra /etc/network/interfaces (la loopbak, lo, stå igjen)

Eller så må du åpne det vanlige nettverkskonfigureringsprogrammet i kde/gnome og disable de nettverkskortene som du vil overlate kontrollen av til network-manager.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Glimrende. Takk og lov for folk på forumet:)

Er så nærme så nærme nå, men fortsatt problem

Network Manager har nå kontroll over kortet, finner nettverket og forsøker å koble til. Den kommer til 28% så kutter den, og ingen IP/nett har oppstått.......

Håper det bare er en liten fillefeil igjen...... kom igjen.....

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke hva kan komme av. Jeg har samme nettkort på begge maskinene mine og bruker også WPA, men har aldri opplevd det der...

denne siden sier jo også at WPA2 skal være støttet i WPA_supplicant, så det burde ikke være det heller.

Får du ingen meldinger fra network-manager?

Bruker du MAC-autentisering på routeren?

Du kan prøve å se på filen /var/log/deamon.log

Se hva som blir lagt til denne filen når du prøver å koble til nettet...

Lenke til kommentar

Jah. altså. Log filen sier jo en hel masse, og jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter her. De error beskjedene jeg ser er "memory corruption detected". Dette skjer ikke alltid, og ikke når jeg kobler til nettverket. Ellers kommer "CTRL-EVENT-DISCONNECTED - remove keys".... altså kobler den fra..... men jeg ser ingen grunn til dette.

NetworkManager sier ingenting. 28% så blir "connecting" bildet borte og ikonet blir "rødt"........

Nå har jeg jo "lekt" med dette lenge, så for alt jeg vet kan det jo hende jeg har krøllet til noe essentsielt....

Flere gode råd? Jeg føler som sagt at jeg er veldig nærme her......

edit:

Ingen MAC autentisering på routeren nei....

Endret av The President
Lenke til kommentar

Hmm... det virker helt fint hos meg, men jeg har ikke lekt mye med instilliene da, så bruker network-manager-gnome isteden for knetworkmanager...

Har du gnome installert, kan du jo prøve å installere network-manager-gnome pakken og logge inn i gnome og se om det virker der.

Feist fawn kommer også med network-manager ut av boksen, så det er håp om noen dager hvis du ikke får det til. ;)

http://www.debianadmin.com/ubuntu-704-feis...ease-dates.html

Altså 5. april kan du laste ned beta av feisty og oppdatere den, så vil du ha feisty nøyaktig slik som den blir sluppet 15. april (forruten noen oversetteleser).

Lenke til kommentar

yes. alt fungerer (*hopper rundt på kontoret og er veldig glad*)!

siden jeg ikke hadde konfigurert systemet så mye, og ikke brukt det så mye i det hele tatt, fant jeg ut at jeg formaterer. Kubuntu inn på ny, knetworkmanager, Full Pupp!

Regner med jeg har rotet til noe i min iver etter å få ting opp å gå.

Mange linux distroer begynner å komme seg voldsomt nå, med tanke på brukervenlighet. Min erfaring fra tidligere er derimot at alt er tungvindt og må gjøres veldig "edit tekstfilen f***Off.conf", derfor har jeg nok en trang til å prøve det vanskelige først.......

Takker for god hjelp HavarN :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...