Gå til innhold

Canon EOS 400d, Nikon D80 eller Sony 100

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg speilrefleks kamera for første gang. Hvilket av de tre anbefaler dere??

Prisen er for Canon ca 7000 m 18-55, Nikon D80 9000 m 18-135, 10000 m 18-70 og Sony 6000 m 18-70.

Hvor gode er de ulike objektivene som følger med

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal gå for 400D kan du godt utvide budsjettet med et par tusenlapper, i og med at kitobjektivet ikke er noe særlig. Tamron 17-50mm f/2.8 ville vært en god erstatning.

Det andre kitobjektivet til D80, 18-70mm, er nok bedre på det meste (eller alt?) enn 18-135 utenom tele. D80 med 18-70 ville ha vært mitt valg.

A100 vet jeg ikke mye om utenom at det er horribelt på høy ISO.

Lenke til kommentar
D80 stiller i egen klasse både prismessig, ytelse og kvalitet. Ville definitivt gått for dette om jeg hadde hatt pengene.

8235519[/snapback]

Skulle gjerne ha hørt argumenter. Prismessig=dyrere? Ja. Ytelse og kvalitet? På hvilket område?

Lenke til kommentar

Noen har blingsa på prisen på a100. Om du er kjapp og kjøper det der hadde det ikke overasket meg om du fikk solgt det for en tusenlapp mer om du ikke åpner eska (hvis du skulle angre). Har hørt at om du vil være sikker på å få kjøpt til feil satt pris over nettet bør du bestille via tlf.

Lenke til kommentar
D80 stiller i egen klasse både prismessig, ytelse og kvalitet. Ville definitivt gått for dette om jeg hadde hatt pengene.

8235519[/snapback]

Prismessig er den dyrere, ytelsen er dårligere enn Canon 400D( Canon har både bedre AF og bildekvalitet. I tillegg til mindre støy ved høy ISO). Den er laget i plast( akkurat som Canon), men føles mer solid. Nikon har bedre ergonomi, blitzstyring og søker. Man bør kjøpe batterigrep til 400D for å få god ergonomi.

Vil påstå at valget er ikke så enkelt som mange vil ha det til, for å si det sånn.

Når man kjøper DSLR, kjøper man seg inn i et system, og for å si det sånn, personlig foretrekker jeg Canon( for det meste billigere sammenligbart kvalitetsoptikk, i tillegg til flere linser med IS/VR og USM/SW).

Canon 400D, Nikon D80? Begge er supre kamera som man vil få mye glede av. Tror det er mer magefølelse enn rasjonell tenkning som er avgjørende i valget mellom disse 2.

Lenke til kommentar
Noen har blingsa på prisen på a100. Om du er kjapp og kjøper det der hadde det ikke overasket meg om du fikk solgt det for en tusenlapp mer om du ikke åpner eska (hvis du skulle angre). Har hørt at om du vil være sikker på å få kjøpt til feil satt pris over nettet bør du bestille via tlf.

8236019[/snapback]

På testene nevnes det at autofokusen til Sony bråker litt. Er det noen som har kjennskap til dette??

Lenke til kommentar

8236019[/snapback]

På testene nevnes det at autofokusen til Sony bråker litt. Er det noen som har kjennskap til dette??

8252474[/snapback]

Riktig det, og lukkermekanismen også. I det hele tatt mye støy med (og rundt) sony a100!

Lenke til kommentar
Prismessig er den dyrere, ytelsen er dårligere enn Canon 400D( Canon har både bedre AF og bildekvalitet. I tillegg til mindre støy ved høy ISO). Den er laget i plast( akkurat som Canon), men føles mer solid. Nikon har bedre ergonomi, blitzstyring og søker. Man bør kjøpe batterigrep til 400D for å få god ergonomi.

8236022[/snapback]

Bedre AF og bildekvalitet? Den uttalelsen vil jeg gjerne se bekreftet noe sted. Bildekvaliteten er vel hipp som happ, med fortsatt en (stadig mindre) edge til Canon på svært høy ISO. AF stiller jeg mer undrende til, siden D80 har samme svært gode AF-modulen som D200, som kun er en slanket versjon av D2X sin utgave.

Jeg kan bare på det sterkeste anbefale å ikke undervurdere søkeren. For min egen del var den større søkeren i D200 kontra D70 muligens den aller viktigste grunnen til at jeg valgte å oppgradere, og jeg har ikke angret. Derfor var jeg positivt overrasket da D80 ble introdusert, og i praksis både søker, AF-system og bildebrikke ble overført i et så mye rimeligere kamerasegment.

Og blitzstyring! Blitzstyring er gjevt.

_DSC7278.jpg

Lenke til kommentar

Konklusjonen ang bildekvalitet i den testen later i stor grad til å bygge på at 400D har en mer agressiv oppskarping som default enn hva A100 og D80 har. Det er ikke noe nytt fenomen at Canon og Nikon har forskjellige tilnærminger til in-camera etterbehanding, og seriøse testere vil være oppmerksomme på dette.

The following observation, unchanged from our Nikon D80 review: Having removed the camera's image processing from the equation is very revealing, there really is no difference in the underlying images, both ten megapixel sensors (CCD in the D80 and CMOS in the EOS 400D) capturing the same levels of detail.

JPEG-sammenligning med defaulte verdier og sammenligning med RAW. Dette vil ikke si at Nikon eller Canons tilnærming er bedre enn den andre, bare forskjellig. For kraftig (kompaktkameralignende) etterbehandling er destruktivt og ikke mulig å rette opp med tanke på oppskarping med minde man bruker RAW, selv om det gjerne gir mer futt i bildet rett fra kameraet. Uansett kan man justere på disse settingene på begge platformer.

Bildekvaliteten er kort sagt hipp som happ uansett hva man velger av nyere kamerahus, og har særdeles mye mindre å si enn hva slags optikk man velger. Grundige AF-tester har jeg til gode å finne (eller lete etter).

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Da svenske Foto testet D400 og D80 sammen viste det seg at 400Ds AF var lagt dårligere enn D80 på å følge bevegelige mål. Akams test er ikke plagsomt presis eller detaljert i så måte, og hevder vel heller ikke å være det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg skal kjøpe meg speilrefleks kamera for første gang. Hvilket av de tre anbefaler dere??

Prisen er for Canon ca 7000 m 18-55, Nikon D80 9000 m 18-135, 10000 m 18-70 og Sony 6000 m 18-70.

8235376[/snapback]

Beklager å rote til tråden, men for å gjøre forvirringa komplett vil jeg råde deg til å ta en kikk på Pentax K10D også. For å si det litt forenkla så får du alt det alle disse tre alternativene har å tilby, og så får du værtetting på kjøpet. Du får billedstabilisering som A100 har, og tohjuls ergonomi som på D80. Det siste bør du ikke undervurdere.

Jeg har nettopp gått fra Pentax *istDS med ett hjul, til K10D med to hjul, og jeg er helfrelst på dette nå. Nå begriper ikke hvordan jeg greide meg uten ;-)

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Hei!

8235376[/snapback]

Beklager å rote til tråden, men for å gjøre forvirringa komplett vil jeg råde deg til å ta en kikk på Pentax K10D også. For å si det litt forenkla så får du alt det alle disse tre alternativene har å tilby, og så får du værtetting på kjøpet. Du får billedstabilisering som A100 har, og tohjuls ergonomi som på D80. Det siste bør du ikke undervurdere.

Jeg har nettopp gått fra Pentax *istDS med ett hjul, til K10D med to hjul, og jeg er helfrelst på dette nå. Nå begriper ikke hvordan jeg greide meg uten ;-)

Mvh Tim Typo

8261531[/snapback]

Har tenkt til å sjekke det, etter å ha lest at mange er fornøyd med det. Hvor viktig er billedstabilisering i huset??

Er det noen som vet hva de koster, og hvilket objektiv jeg eventuelt bø velge??

Lenke til kommentar

Hei,

Pentax K10D koster fra 8-12 tusen. Det kommer helt an på hvor du kjøper

og hvilket objektiv du vil ha med. For 12000 får du med et 16-45 f/4.0 som

mange snakker veldig varmt om. Jeg har selv ikke prøvd dette.

Jeg betalte selv 9990 for K10D + 18-55 i dag. Kunne fått det for 8000 hos cdon.com (Se prisguide). Men jeg ville ha en butikk å gå til/forholde meg til, og betalte ekstra for det.

Se litt rundt.

Angående bildestabilisering så vet jeg ikke så mye om dette.

Dette er mitt første speilreflekskamera, så jeg vet liksom ikke forskjell med/uten.

Kjenner til problemet uten fra kompaktkamera-tiden min da.

Det jeg har fått samlet inn av informasjon der av folk som "vet seg på slikt", og har prøvd/brukt kameraet over lengre tid sier at de ville IKKE ha vært foruten.

De mener det er et absolutt pluss, og at det fungerer meget bra.

(Nå blir dette annenhåndsinformasjon gjennom meg, så ta det for det du syns det er verd)

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hei,Jeg betalte selv 9990 for K10D + 18-55 i dag. Kunne fått det for 8000 hos cdon.com (Se prisguide). Men jeg ville ha en butikk å gå til/forholde meg til, og betalte ekstra for det.

Se litt rundt.

Se litt rundt ja. Man får tak i Pentax K10D med 18-55 til under 9000 kroner (8.890 om jeg ikke husker helt feil) i helt vanlig butikk. Selv virker kameraet veldig godt både i bruk, byggekvalitet og på bildekvalitet. Støyende autofokus og markant smell fra speilet irriterer dog noe om man er følsom for støy. Men det er til nå det eneste jeg har funnet å utsette på K10D.

Litt om de andre alternativene:

Sony Alpha100 har bildestabilisering i huset som sitt største salgsargument. Dessverre er støy på ISO 800 og over markant verre enn konkurrentene, så bildestabiliseringen koker bort i kålen. Jeg har personlig inntrykket av at Alpha100 på mange måter er et godt førstekamera fra Sony, men de må skjerpe seg til neste modell om de ikke skal floppe totalt. Grunnen til at så mange selger Alpha100 så billig for tiden (4000 kroner på Best-buy, var det ikke?), er at det har solgt langt dårligere enn forventet, og mange er redde for å brenne inne med et stort antall på lager som de ikke får solgt.

Canon har tradisjonelt bedre AF enn Nikon sine tilsvarende modeller, men er usikker på 400D vs. D80 ettersom D80 bruker samme AF som D200. Men 400D er mindre og nettere. 400D er en klar bestselger, delvis på rykte, delvis på markedsføring og delvis på kvalitet. Av mange sett på som "damekamera" fordi det passer perfekt til jentehender som ofte er litt mindre og nettere enn guttehender. Men det betyr ikke at gutter skal føle seg flaue over å kjøpe det, for kameraet i seg selv er veldig godt. Noe lavere ISO-støy enn de fleste konkurrentene og gode farger er ting som Canon er gode på.

Nikon har tradisjonelt best lysmåling (eksponering) og blitsstyring, selv om det ikke utgjør store forskjellen lenger. Men kameraet har innebygget trådløs blitsstyring, noe f.eks Canon krever ekstrautstyr for å kunne tilby (koster et par tusen). To hjul og stor søker er også pluss. Større enn 400D, men for mange mer solid å holde. ISO støyen er lav, sensoren er av god kvalitet og byggekvaliteten gir en "proff" følelse. Kitobjektivene, 18-70 og 18-135, er blant de aller beste kitobjektivene på markedet. 18-70 er bedre optisk og bedre bygget enn 18-135, men altså med mindre zoomområde.

Kjøp kameraet i butikk, så får du prøvd å holde de før du kjøper. Kameraene er så like for tiden, at så lenge du kjøper et kamera du synes passer godt i dine hender, gjør du sjelden et bomkjøp.

Tips: Kjøper du et D80+18-135 kit nå, til i underkant av 10.000 kroner, får du valget mellom en gratis SB-400 blits, eller å betale en knapp tusenlapp i mellomlegg å få en SB-600 blits. Dette er en kampanje fra Nikon Norge sin side, og bør kunne tilbys i alle butikker som selger norske modeller. Spør en av ekspeditørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...