msmanson Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg jobber på en kafe som ryddehjelp (rydder og vasker bord, vasker opp osv). Det er en veldig stressende jobb, spesielt på lørdager(som er den eneste dagen jeg jobber), jeg begynner 11.30 og jobber til 18.00-19.00. Ofte så får jeg ikke satt meg ned for å spise eller drikke noe før klokka er rundt fire, hvis jeg får tid til å spise i det hele tatt da. Dette er veldig frustrerende med tanke på at det er en veldig slitsom og fysisk jobb, med mye løping/gåing, tunge løft o.l, og jeg er da avhengig av å få i meg mat og drikke for å klare å fungere. Det jeg lurer på er om jeg har krav på pause, og isåfall når? Lenke til kommentar
O.J Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Hvis du jobber i 8 timer har du krav på en halvtimes sammenhengende pause. Arbeidsgiveren trenger ikke betale deg for den halvtimen du har fri, men da skal du heller ikke trenge å løfte en finger den halvtimen. ps: prata med arbeidsgiveren? Endret 25. mars 2007 av O.J Lenke til kommentar
msmanson Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Så jeg har med andre ord ikke krav på noen ting?? Med tanke på at jeg ikke jobber 8 timer? Lenke til kommentar
O.J Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Tror du det er tilfeldig at du har blitt satt opp til å jobbe 7 1/2 time? Lenke til kommentar
msmanson Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Nå stenger jo faktisk kafeen klokka 18.00 da, og det er tilnærma null mennesker der før kl 12.00, så det er nok mer det det går på Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Du har krav på pause ettersom du jobber mer enn fem og en halv time. Hvis du ikke kan forlate arbeidsplassen mens du har pause er denne lønnet. Lenke til kommentar
msmanson Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 O.J: Nei jeg har ikke prata med hu(arbeidsgiveren), for det første så er ho der veldig sjeldent og for det andre er hu ei j**** B****... Men da jeg begynte der var det veldig viktig at jeg satt meg ned å spiste mat, men nå i senere tid at jeg fått beskjed om at kafeen og kjøkkenet skal være strøkent før jeg setter meg ned. og det er umulig å få til før sånn omtrent klokka 16.00... Så hu prater litt rundt seg selv. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Som Cybbe korrekt sier så er det 5 1/2 time som er "grensen" for å kreve pauser. Se Arbeidsmiljøloven §10-9. Det står derimot ikke noe om hvor lang pausen skal være. Arbeider du minst 8 timer pr dag, skal du ha minst 30 minutter med pause®. Når det gjelder akkurat tidspunktet for pausen, så er nok det noe du og arbeidsgiver må bli enige om. Det går naturlig nok ikke at alle de ansatte tar pause samtidig, f.eks. Du kommer neppe unna en liten prat med arbeidsgiver. Endret 25. mars 2007 av klilleng Lenke til kommentar
msmanson Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Som Cybbe korrekt sier så er det 5 1/2 time som er "grensen" for å kreve pauser. Se Arbeidsmiljøloven §10-9. Det står derimot ikke noe om hvor lang pausen skal være. Arbeider du minst 8 timer pr dag, skal du ha minst 30 minutter med pause®. Når det gjelder akkurat tidspunktet for pausen, så er nok det noe du og arbeidsgiver må bli enige om. Det går naturlig nok ikke at alle de ansatte tar pause samtidig, f.eks. Du kommer neppe unna en liten prat med arbeidsgiver. 8236172[/snapback] Ok, takk for svar.. Kjekt å vite, selv om det igrunn ikke hjalp meg stort Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 hvis du jobber mer enn 5 timer har du krav på en halvtimes pause... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 hvis du jobber mer enn 5 timer har du krav på en halvtimes pause... 8252998[/snapback] Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Angående lengde på pause mellom fem og en halv og åtte så er jeg ganske sikker på å ha lest tidligere at den minimum skal være på femten minutter, men det er noen år siden. Ettersom det ikke står noe i loven om lengden per dags dato tør jeg ikke fastlå det for sikkert. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Fra Sticos: Hvilepause regnes som arbeidstid når arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsstedet i pausen eller der det ikke finnes tilfredstillende pauserom. Retten til hvilepauser er regulert i Arbeidsmiljøloven (2005) § 10-9. Arbeidstaker har rett til minst en hvilepause i døgnet hvis arbeidstiden er over 5 1/2 time. Når arbeidstiden er 8 timer eller mer i døgnet skal hvilepausene til sammen være på minst 1/2 time. Pausene avtales skriftlig mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstaker har i flg. loven ingen rett til å "samle opp" småpausene til en lengre pause. § 10-9. Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. (2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Takk for repetisjonen? Konklusjonen blir altså at trådstarter må snakke med arbeidsgiver angående disse pausene, eller hva? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) LOL. Syns det er greit med faktaopplysninger og ikke andre folks synsing. Endret 28. mars 2007 av Sol79 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 LOL. Syns det er greit med faktaopplysninger og ikke andre folks synsing. 8255352[/snapback] Det er litt enklere når det gjelder en sak hvor det er en fasit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå