Gå til innhold

sette opp i raid 0 og partisjonere

Anbefalte innlegg

hei

jeg får en 400 gb samsung denne uka og skal da sette opp mine 2 160 gb i raid 0 hvor os og prog skal ligge

på den nye skal jeg ha filmer og dokumenter etc

hvordan skal jeg gjøre dette? koble til den nye og kopiere alt jeg vil ha på den over, for så å formatere mine 2 160? når og hvordan skal jeg da partisjonere raid'en? skal ha en partisjon for xp en for vista og en for programmer

håper jeg får noen konstruktive svar her ;)

mvh tobias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kopierer over som du sier, alle det du skal ha, og kopler disken fra under installeringen.

Vær da sikker på at du har porter som kan fungerer etter at du har konfigurert for raid, for å kople denne disken tilbake.

Deretter leser du manualen vedrørende portene du kan bruke til raid på kortet ditt.

Lage deg en floppy diskett med raid drivere, som du må laste like etter at du starter fra cd-rom, med å bruke F6 taste

Konfigurere kontrolleren til raid i Bios, og at sata rom boot er enabled.

Konfigurere bootdevice priority å starte fra denne kontrolleren.

Kople du diskene. Under post må du taste noe taster for å komme i kontrollerens konfigurasjons bilde.

Lese nøye instruks inni der. Men det er der du setter opp din raid oppsett.

Her velger du stripe størrelse. Du har 4,8,16,32,64 og kanskje 128

Velg noe mellom 16 og 64. Dette kommer du sikker til å prøve deg litt på, siden det har med ytelse å gjøre. Lese litt om dette, men man blir aldri klokk på det uansett. Det er hvordan, du, dine krav, og hardware som bestemmer.

Etter exit og restart, starter du fra cdrom.

F6 for lasting av drivere.

Deretter partisjonere du og formatere volumet, akkurat som om det var en disk.

Lage en partisjon til OS., og installere. Resten av upartisjonert plass, ordner du fra Windows.

Med å ikke bruke så mye krefter på å partisjonere/formatere mer enn det du trenger til OS, betyr at du kan installere på nytt, hvis du ser at ting er ikke helt som du trødde. Kjøre gjerne noe prøver.

Velger du etter installering, å prøve å stripe volumet med andre verdier, så starter du alt på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...