stoff3r Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 hei. Jeg vil bare dele noen av mine opplevelser med dere om microplex som jeg har hatt de siste månedene. Jeg har vært en kunde hos de i årevis helt siden jeg startet med casemodding! For noen uker siden sendte jeg epost å spurte microplex om de kunne slette meg fra "support-forumet" deres. Dette fordi jeg prøver å slette gamle spor etter meg som alltid dukker opp i google når eposten min søkes opp. Jeg har ikke brukt forumet på årevis og vil derfor slette profilen min. Følgende dag får jeg epost der en eller annen kar fra microplex spør om en forklaring på HVORFOR jeg vil slette meg. Dette har de ikke noe med, men jeg svarte no alikevell for å få ting gjort. I neste epost får jeg beskjed om at de ikke kan finne min profil fra deres database, og at derfor slettingen ikke kan utføres. Jeg svarte at jeg hadde fjernet eposten min derfra i håp om å slette profilen (som IKKE ER MULIG fra kontrollpanelet), men at jeg satte tilbake eposten min i håp om at de skulle klare å slette meg. Det klarte de ikke og jeg har ikke fått noen flere eposter ang. dette. For noen dager siden gjorde jeg den tabben å sende de en epost, der jeg spurte om de fikk en vare på lager. Nå er jeg ufrivelig blitt innmeldt i et "nyhetsbrev" som jeg ikke vil ha og aldri har bedt om. For å stoppe dette må jeg logge meg inn på microplex og melde meg av. Dette er jo samme taktikk som Yahoo og Google med deres "toolbar" som de prøver å tvinge på oss! Er dette bare meg? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg fikk også mailen om nyhetsbrev. Meldte meg av før jeg kom på at dette faktisk ikke er tillatt om jeg ikke er på bærtur? Man må nemlig si seg AKTIVT villig til å motta reklame fra en sender. Og med mindre jeg gjorde dette ved å akseptere kjøpsvilkårene den ene gangen jeg kjøpte varer hos microplex (som var for 3 år siden og jeg husker ikke så godt), så er dette nyhetsbrevet ikke lov. Syntes egentlig dette var rimelig dårlig av microplex. EDIT: At mailen i tillegg ikke har en egen "jeg vil ikke ha nyhetsbrev-link" var heller ikke bra. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Kjære kunde, Du mottar denne eposten fordi du tidligere har registrert deg som kunde hos oss. Vi har i helgen oppdatert vår nyhetsbrevdatabase, slik at de som handlet hos oss innen nyhetsbrevene ble innført også skal få muligheten til å dra nytte av alle fordelene et slikt abonnementet fører med seg. - Du får spesielle tilbud som kun tilbys gjennom nyhetsbrevene - Du blir med på trekninger som kun tilbys abonnentene - Du får tilsendt informasjon om nye produkter - Du står først i køen ved utsalg fra partikjøp Om du ønsker å spesifisere hvilke produktgrupper du ønsker å motta nyhetsbrev om, eller om du mot formodning ikke skulle ønske å motta noen av våre nyhetsbrev, har du selvsagt mulighet til dette. Du kan logge deg inn på din konto via våre websider og endre innstillingene for nyhetsbrev der. Husker du ikke passordet til din konto, kan du også få dette tilsendt via våre websider. Vi beklager den lille forstyrrelsen, og ønsker deg en riktig god påske :-) Hilsen alle oss i Microplex Norge AS Virker som det kommer til å komme automatiske nyhetsbrev til eposten min hvis jeg ikke gjør noe, ikke bra Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 De kan vel gjøre hva de vil, om de går kunkurs eller ikke siden de er kjøpt opp av Netshop nå. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Nå er jeg ufrivelig blitt innmeldt i et "nyhetsbrev" som jeg ikke vil ha og aldri har bedt om. For å stoppe dette må jeg logge meg inn på microplex og melde meg av. 8234209[/snapback] Da gjør du det da. Men får du derimot nyhetsbrev fra Netshop, seinere, og etter forandringen, da kan du ta en skikkelig runde med dem. Men til da, logg inn og forandre innstillinger. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg fikk samme mail, og selv om det er temmelig kjip kundebehandling, så er det desverre ikke unikt. Amentio, f.eks, har jeg vært nødt til å rapportere til datatilsynet fordi de fortsatt sender meg søppelmail etter flere henvendelser fra meg om å få stoppet det. Fortsetter de nå kommer jeg til å anmelde dem av rent prinsipp. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Man må nemlig si seg AKTIVT villig til å motta reklame fra en sender.8236018[/snapback] Ikke nødvendigvis. Så lenge du har et kundeforhold med et firma, kan de sende reklame uten at du må godta det først. Og jeg vil anta at det holder å være registrert med konto og ha handlet en gang hos en webshop for at det skal ses som et kundeforhold. Du må altså ikke aktivt godta det, men du skal alltid ha muligheten til å aktivt kunne fjerne deg selv fra lister de måtte ha med e-post, adresse og telefonnummer. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Man må nemlig si seg AKTIVT villig til å motta reklame fra en sender.8236018[/snapback] Ikke nødvendigvis. Så lenge du har et kundeforhold med et firma, kan de sende reklame uten at du må godta det først. Og jeg vil anta at det holder å være registrert med konto og ha handlet en gang hos en webshop for at det skal ses som et kundeforhold. Du må altså ikke aktivt godta det, men du skal alltid ha muligheten til å aktivt kunne fjerne deg selv fra lister de måtte ha med e-post, adresse og telefonnummer. 8237208[/snapback] En handel regnes vel ikke som medlemskap eller abonnement? Så jeg tviler på at dette kan være helt lovlig. Men vi får vel snart se en lovtekst her som forklarer hva som er lov og ikke lov. Personlig synes jeg ikke denne mailen var så farlig jeg. De har nå advart meg om at jeg får "spam" og sagt i fra at jeg kan gå inn på sidene mine for å slippe det. Her er det en seriøs bedrift som sender deg en advarsel som gir deg muligheten til å forhindre at du får unødvendig epost. Du har vært kunde av dem, da må du nesten forvente at du skal få noen gode tilbud av dem på en eller annen måte i fremtiden. Det kalles kundepleie. Så jeg synes ikke folk bør klage, før Microplex sender ut eposter til folk som faktisk har reservert seg gjennom sine kundesider mot å få slike eposter. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Personlig synes jeg ikke denne mailen var så farlig jeg. De har nå advart meg om at jeg får "spam" og sagt i fra at jeg kan gå inn på sidene mine for å slippe det. Her er det en seriøs bedrift som sender deg en advarsel som gir deg muligheten til å forhindre at du får unødvendig epost. Du har vært kunde av dem, da må du nesten forvente at du skal få noen gode tilbud av dem på en eller annen måte i fremtiden. Det kalles kundepleie. Det var faktisk beskjeden og ydmykt mail. Jeg la merke til ikke ”link” videre forsøpling, og at info hadde en vis antydning til fordeler. Klarer de å innfri, så handler gjerne fra dem, som før. Så jeg er spent å se om de markedsføring guru, klarer å utnytte effekten av det, eller om det var bare et tiltak for å rettferdigjøre ”goodwill” for dem. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Bra at noen er enige i alle fall. Nå skal det sies at jeg ikke har noe i mot microplex forøvrig, siden de har greie priser og utvalg. Et tips kan jo være å inkludere en forklaring eller link til reservasjon mot mail i det første nyhetsbrevet. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Her er hva Datatilsynet hadde å si om saken, skrivefeil and all: "Dresom det her dreier seg om markedsføring til deg personlig, er dette trolig en sak for Frobrukerombudet, ettersom det eksisterer et eksplisitt forbud mot markjedsføring per e-post i markedsføringsloven § 2b. For nærmere informasjon, se her: http://www.forbrukerombudet.no/" Og her er paragrafen de henviser til: § 2b. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin). Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved hjelp av telefon. Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved hjelp av elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å frabe seg slike henvendelser. Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon (SMS og MMS). Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved hjelp av elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å frabe seg slike henvendelser. 8242499[/snapback] Et engangskjøp kan vel ikke regnes som eksisterende kundeforhold eller? Men jeg skjønner godt at Microplex tror de med hjemmel i loven kan sende mail til alle oss som har handlet hos dem. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Et engangskjøp kan vel ikke regnes som eksisterende kundeforhold eller? Vel, jeg vil tro det kan det. En handel + registrert i kundebasen tyder på et eksisterende kundeforhold. Men jeg skjønner godt at Microplex tror de med hjemmel i loven kan sende mail til alle oss som har handlet hos dem. 8243012[/snapback] I denne saken tipper jeg de faktisk kan det, selv om jeg ikke skjønner vitsen - folk blir jo bare totalt pissed. Fikk en sånn mail selv også. Nettbutikkene lever bl.a. av tillit, og "spam" som dette bryter ned tilliten. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvor lenge etter et enkeltkjøp kan man sies å ha et kundeforhold til noen? Er det med webshopper som med HIV, at har man først fått det så blir man ikke kvitt det på denne siden av det hinsidige? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvor lenge etter et enkeltkjøp kan man sies å ha et kundeforhold til noen? Er det med webshopper som med HIV, at har man først fått det så blir man ikke kvitt det på denne siden av det hinsidige? 8243870[/snapback] Du kan alltids be om å bli slettet fra kunderegisteret? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvor lenge etter et enkeltkjøp kan man sies å ha et kundeforhold til noen? Er det med webshopper som med HIV, at har man først fått det så blir man ikke kvitt det på denne siden av det hinsidige? 8243870[/snapback] Du kan alltids be om å bli slettet fra kunderegisteret? 8243911[/snapback] Micoplex har lovet at så er skjedd, men i tilfellet med Amentio så har jeg forsøkt gjentatte ganger, uten å få svar - bortsett fra mer spam. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 men i tilfellet med Amentio så har jeg forsøkt gjentatte ganger, uten å få svar - bortsett fra mer spam. 8244024[/snapback] Hvis du uttrykkelig har bedt om å bli fjernet fra registeret, så kan jeg ikke forstå annet enn at man ikke lengre har et kundeforhold, og at uoppfordret utsendelse av e-post således er ulovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå