Gå til innhold

Fjerne "tastemerker" fra skjermen

erlingwe

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en tundra laptop hvor særlig tastene og andre litt opphøyde ting liker å sette igjen sine spor på skjermen når jeg drasser rundt på den. Tror det er mer enn bare støv, dvs. riper / små hakk som støv legger seg i. Det er altså litt vanskelig å få den ren. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan tette igjen disse ripene / sporene hvis jeg skulle få dem rene? Har lest litt rundt og har sett forslag om å bruke slike midler som man bruker på mobiltelefoner / ipoder og har også sett noen forslag om å bruke hårføner / varmepistol ;) Noe som har noen erfaringer på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå på Clas Ohlson og kjøp skjermrens.

En ting til: SØK I FORUMET FØR DU POSTER!

8234337[/snapback]

Sikker på at Clas Ohlson skjermrens ikke bare renser skjermen, men tar dyperegående "hakk" i skjermen? Går ann å være litt mindre bastant før du svarer (han sier han har lest rundt emnet og kommer med aktuelle forslag til løsninger, men ber om innspill)...

Forøvrig: Jeg har samme problem selv, og venter spent på svar

Endret av Zattaxu
Lenke til kommentar

Tviler på at du får vekk merkene helt, fordi overfalten på skjermen sannsynligvis er slitt i de områdene der tastene ligger an mot tastaturet. Dette er dessverre et typisk fenomen med rimelige bærbare PCer, skjermdekselet er alt for tynt slik at skjermen presses mot tastene og tastene blir liggende an mot skjermen og slite merker i skjermen.

Hårføner/varmepistol høres ut som en risikabel"løsning". Det er mulig en forsiktig oppvarming kan ha noe for seg hvis merkene hovedsaklig besår av "fett" fra tastene som har lag seg på skjermen, men hvis du varmer for mye risikerer du å ødelegge skjermen fullstendig. En myk klut, dyppet i lunkent, mildt såpevann (Zalo er min favoritt) renser stort sett like bra eller bedre enn dyre skjermrenseprodukter etter min erfaring. Pass bare på å vri opp kluten godt slik at det ikke renner vann når du tørker av skjermen. Tørk evt. etter med en myk, tørr klut. Det er mulig du kan få bedre effekt ved å varme skjermen forsiktig med føner før/mens du tørker med den våte kluten slik at ikke kluten kjøles ned av en kald skjerm. Men pass på å ikke varme så mye at skjermen "smelter". Jeg vil tro at "kroppstemperatur" er mer enn tilstrekkelig til å "smelte" fettet, samtidig som det ikke er så varmt at skjermen tar skade av det.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Med varmluftpistol menes det vel å varme plasten såpass mye at den såvidt begyner å smelte. Små riper vil da flyte igjen og bli borte.

Fungerer fint på f.eks støtfangere på bil. Men er usikker på om en lcd skjerm tåler temperaturen som må til. Jeg hadde nok ikke turt å teste på min :)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Prøver du varmluftpistol kan jeg så godt som garantere deg at du ender opp med 1 stk. defekt laptopskjerm. Det er galskap --- Linsepapir (lager ikke riper) evt. brilleklut fuktet i vann, eller spesialprodukt for rensing av LCD-skjerm er det nok det beste. Du skal ikke vaske skjermen med isopropanol eller sprit!

Og vit at hvis du bruker microfiber (som jeg er skeptisk til ettersom jeg tror det lager små riper) så risikerer du at fibre smelter og klistrer seg fast til skjermbelegget hvis skjermen står på (les: er varm)

Endret av mFaFa
Lenke til kommentar
Og vit at hvis du bruker microfiber (som jeg er skeptisk til ettersom jeg tror det lager små riper) så risikerer du at fibre smelter og klistrer seg fast til skjermbelegget hvis skjermen står på (les: er varm)

8235508[/snapback]

Hele poenget med microfiber er vel at det ikke lager riper.

Sitat fra Wiki:

"Care should be exercised when using microfiber for cleaning of sensitive surfaces. By nature it accumulates dust, debris, and particles inside its material. Sensitive surfaces can easily be damaged by microfiber cloths. A solution is to wash and dry microfiber cloth after each use, care should be taken to use prescribed washing and drying methods to ensure proper handling. Microfiber cloths which are not washed and dried carefully and strictly according to washing instructions will lose their effectiveness and become more dangerous in cleaning sensitive surfaces (such as all high tech coated surfaces e.g. CRT, LCD and plasma screens)."

Kort og godt, microfiber er fint for skjermer, så lenge det er en ren microfiber klut.

Videre, jeg tror ikke ripene i skjermene går bort så lett. Hvis du smelter skjermen til det punkt hvor ripene liksom skal renne bort, så tror jeg du sitter igjen med en pen, men defekt skjerm.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar alle sammen.

Føler jeg har fått god feedback på hvordan den kan gjøres ren, og tror jeg holder meg unna varmepistol ;)

Hadde allikevel vært fint og hørt om noen hadde noen erfaringer med å bruke noe stoff for å tette igjen ripene ala slik jeg tror man får til mobiler o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...