Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke instalert Windows på en partisjon?

Anbefalte innlegg

Det var litt rart at du finner ikke Ide diskene i bios.

De kan være ødelagt men jammen det kan være konfigurasjon og.

Her har du noe verktøy.

Maxtor

Se på det og laste noe for å eventuell bruke det på ide disken.

Jeg laster ned manualen til kortet dit. Det må være noe som er feil her.

Hvis du kan bruke en av de ide diskene dine, det vil være bedre, siden du ma kanskje viske bort noe.

Laste ned den her du:HER

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reset bios din, er ikke F5 eller F7 for default?

Jeg vet ikke hvor du kopler diskene dine (IDE), men nå skal du kople den du bryr deg ikke om så mye, som master og Cd-rom som slave på samme kabel.

Skifte ut den Asus kabel med en 80 leder kabel, hvis du har. Og velg master slave og ikke cable select.

harddisk master og cd rom slave.

Prøve da å se om den kommer i bios.

Hvis ja, enten du prøver å installere Windows på den, eller du bruker verktøy fra maxtor for "hurtig low å formatere disken". Ingenting annet.

Så prøve å installere på nytt.

Kommer du så langt, si fra.

(han som har tegnet layout for denne HK, var enten full eller hadde han lyst å bli det.

Helt tull. Og det er ikke bare denne modellen fra Asus, spør du meg. :whistle: )

Lenke til kommentar

har ingen 80 leder kabel, men har en annen ide kabel (uv reaktiv kabel) som er rund. den bruker jeg tild dvdrom og dvdbrenner.

Skal prøve det du har skrevet så godt som jeg kan nå. må begynne å få til datan nå.

Jeg har en 250gb Ekstern hard disk, kan jeg bruke denne til noe hjelp?

Lenke til kommentar

Har nå prøvd med den andre ide kabelen. og jeg fant da 300gb, ikke i der de andre hard diskene vises men i boot vises den, prøvde det samme med 160gb men funka ikke.

Nå har jeg koblet ut dvd rommen og bruker ide kabelen til ide 300gb og dvd brenner.

Får fortsatt ikke instalert noen windows.

Prøvde på fixmbr på 320gb hard disken der os skal ligge, nå står det ikke ntfs der, men unknown på begge.

EDIT:

Prøvde nå å koble ut 320gb og bare kjøre 200gb. Ser ut til at jeg nå kan instalere windows. men har ingen partisjon jeg kan bruke her.

EDIT2:

har satt inn 200gb sata i en annen data, lager en partisjon nå.

prøvde først 320gb hard disken, men får meg ikke innpå den, får spørsmål om å formatere. OG hvis jeg høyre klikker å så egenskaper står det at det er ikke noe der, ingen data. og at hardisken = 0byte

så skal prøve å instalere windows på 200gb sata nå straks.

EDIT3:

Har nå greid å instalert windows.

Skifta ide kabel og nå finner jeg 300gb ide.

Eneste problemet er at 320gb sata funker ikke helt. står at den må formateres?

jeg kan ikke miste det som er inpå der.

Har instalert partition magic 8.

Endret av Nessi
Lenke til kommentar
Har nå prøvd med den andre ide kabelen. og jeg fant da 300gb, ikke i der de andre hard diskene vises men i boot vises den, prøvde det samme med 160gb men funka ikke.

Det må være når du kopler til IDE som er nederst på kortet ditt det. Det er JMicron.

Siden det er usikkert om hvordan de kanalene fungerer, du må bruke dem til lagrings disker, etter at du har installert OS , enten på en av de sata (Sata1 helst, 1 av de 3, under IDE på midt/høyre side, eller på en IDE disk tilkoplet på den på midten.

Når det gjelder den 320GB.

Kan du ta snapbilde fra diskbehandling, ikke fra PM og vedlegger her.

Jeg tror at det vil være riktig å bruke noe prog for å recover , ikke dataen men riktig informasjon på partitions tabellen og bootdector for de partisjoner.

Det vil bli for komplisert for deg å bruke diskeditor til det.

For å forstå dette:

-hvis partitions tabell er forandret, eller bootsector er borte, vil du få slik meldning om formatering.

Hvordan du laget den 10GB partisjon som du hadde under forsøk for å installere Windows, og hva ellers har funnet sted i alle de forsøkene kan ha forårsaket dette.

Den fixmbr som du kjørte, har ikke hatt noe påvirkning på det. Det er umulig det.

Ikke formatere disken, helst ikke forandre noe før du ca finner ut litt mer om det.

Se på disken under diskbehandling, vedlegg bilde og si om det er noe som ikke var sånn mens disken var i "live".

Lenke til kommentar

Her er bilde av egenskaper på hard disk, og hvordan den ser ut i partition magic 8.

når jeg lagde den 10gb partisjonene gjorde jeg det på vanlig vis i programmet, det er veldig enkelt. bare bestemme bokstav og størrelse og så apply.

Jeg sliter med hjerneteppe fortia så hvor finner jeg diskbehandling.

post-72143-1175003438_thumb.jpg

post-72143-1175003575_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Problemet med 10 GB -partisjonen din er at det er en logisk partisjon (inni en extended partisjon). (ref. bildet fra PartMagic ovenfor.)

Du kan ikke boote Windows fra en logisk partisjon.

Du kan forandre på størrelsen til den "Extended Partition" som omslutter både H: og den tomme 10GB-biten slik at størrelsen på "Extended Partition" blir (ca.) den samme som H:

Dermed har du 10 GB ledig aller bakerst på disken der du kan opprette en ny partisjon - pass bare på at du angir at dette skal være en Primary Partition.

Lenke til kommentar

ok, men nå har jeg instalert windowsen der den lå før, gidder ikke å instalere på nytt nå, så jeg tenker å "sveise" sammen 10gb til den 300gb hvis det går an? altså sån som den var før da.

Skjøne ikke helt hvordan jeg skal gjøre det med extended jeg da :(

Lenke til kommentar

NB! Les alt jeg skriver før du begynner på noe!

Du kan velge H:, høyre-klikke, og velge Move/Resize. Og så strekker du bare H: slik at den fyller hele den "Extendede" partisjonen.

Men det står jo at H: er av "type 07", noe som virker litt rart. Kanskje det er derfor Windows mener at den er uformattert? Hva burde den ha vært? NTFS?

Jeg tror jeg ville forsøke å "gjenopprette" H: til noe Windows forstår, før jeg eventuelt resize'r den.

Kanskje du kan bruke PartMagic til å endre partisjonstype? Jeg har aldri gjort det selv, eller sett om det i det hele tatt er mulig. Men jeg har brukt et Acronis-program en gang som i hvert fall hadde denne opsjonen.

Lenke til kommentar

Det ser ikke bra ut. Bootsektor er blitt overskrevet, og backup er null.

Det er faktisk kommet MBR kode i bootsektor. Har ingen aning om hvordan slikt er mulig.

Dessuten ser jeg rester av noe annet som ikke skulle vært der("DcDR is compressed"), så her har det skjedd mye rart.

Tror ikke det er noen enkel måte å rette opp dette. Hvis du har filer på disken som du ønsker å beholde så bør du forsøke gjenopprettingsprogram, som GetDataBack eller EasyRecovery.

Etterpå kan du bare slette partisjoner og lage ny.

Edit: Hvilken Windows versjon har du?

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Vi må se sector 16065.

Du kan vel prøve å utføre mbrlister 16065, og så velge tall 1, som er disken din.

Du må kjøre Mbrlister 16065 fra cmd for å få utskrift av den. Klarer du det?

Lage en folder på din skriverbord og name it Nessi.

Lime i den mbrlister.exe

Åpne cmd fra kjør.

Da står det vel C:\documents and settings>bruker navnet ditt> skrive her cd skrivebord og enter

Da skifter til skrivebord

skrive videre ....cd Nessi...og enter

Nå står det C:\documents...>bruker>skrivebord>Nessi>_

Nå kan du skrive mbrlister 16065 og enter. Velg 1 og enter.

Da finner du en txt file i nessi folder som er 16065 sector.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Brukte du PM for å få den partisjon på 10GB, som du prøvde å installere windows?

Dvs var disken din fra starten av som kun en partition?

For at da kanskje vi får løse det.

Og du har ikke formatert den på enten av disken ikke sant? Ikke gjøre noe med den enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...