Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke instalert Windows på en partisjon?

Anbefalte innlegg

Hei

Har koblet ut alle hard diskene utnatt den jeg skal ha windows på. Har problemer med de andre. Men jeg får ikke instalere windows på partisjonene...

Er Asus P5W Dh Deluxe Hovedkort og windows xp pro x64. har prøvd vanlig pro men samme problem.

Får heller ikke klikke F6 for å instalere drivere når jeg booter windows cdn.

Dette er meldingen jeg får etter jeg trykker på partisjonen jeg skal ha windows.

Partition1 [NTFS] 300gb

Partition2 [unknown] 10gb

jeg skal ha OS på 10gb, og jeg kan IKKE miste det som er på partisjon en.

etter at jeg velger partition2 får jeg så dette:

"TO install windows on the partition you selected, Setup must write some startup files to the following disk:

305243 MB Disk 0 at id 0 on bus 0 on atapi [MBR]

however, this disk does not contain a windows-compatible partition.

To continue installing windows, return to the partition selection screen and create a windows compatible partition on the disk above. If there is no free space on the disk, delete an existing partition, and then create a new one"

Dette haster. Og har bare koblet inn en s-ata disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bruke recovery consol for å fikse mbr. Dvs starte fra cd og velg repair /F8.

Du burde prøve å starte installasjon igjen og slette den 10GB partisjon som du har.

Deretter avslutter du uten å lage ny.

Ved neste restart, kan du se om hvordan disken blir rapportert. Er det nok med plass på den?

Hva får du, når du prøver igjen?

Du har ikke behov for F6, hvis du har koplet disken til en av Intel portene.

Det er det sikreste du kan gjøre uten å ødelegge noe.

Men

Skal du installere xp, uten å miste noe, så velg en disk som du virkelig kan miste alt, i verste fall, tror jeg.

Jeg har registrert at du har brukt for mange "boot verktøy",

Og hvorfor har du problemer med de andre da?

Lenke til kommentar

har prøvd å sletta partisjonen og så restarte å så lage en ny. funke ikke

kan jeg miste noen data ved å skrive fixmbr?

har ingen hdd jeg kan miste noe på, er mye på alle jeg har som jeg MÅ ta vare på

Lenke til kommentar

sjekka litt og fant denne:

http://www.partition-tool.com/easeus-parti...ning-basics.htm

jeg siterer:

Understanding the BIOS 1024 cylinder limit

The BIOS 1024 cylinder limitation exists because the start and end cylinder values on the partition table (and some BIOS's) have the maximum value of 1024. Because some operating systems such as DOS 6.22 use the CHS (Cylinder, Head, and Sector) values to address sectors on the disk, they cannot access sectors beyond the 1024 cylinder. When you start your computer the BIOS boots the operating system using the CHS values to locate the first sector of the bootable partition. If the partition starts beyond the 1024 cylinder, the BIOS may not be able to boot it because it cannot address a cylinder number higher than 1024.

Lenke til kommentar

hva kan jeg gjøre med det da chrichton?

dette fikk jeg når jeg skrev fixmbr, er ikke ferdig enda, må vite om det er skadelig å trykke continue først:

"If you are not having problems accessing your drives, you should not continue. Writing a new master boot record to your system partition could damage your partition tables and cause your partitions to become inaccessible."

Lenke til kommentar

Har bootbare partisjoner mye lenger ut enn 10gb her så det tror jeg ikke er feilen.

Virker som om du har hatt 300gb disken som primary og at MBR da ligger der, og at installasjonen vil skrive til MBR.

Usikker på hvordan du kan fikse det, mener å huske at du kan formatere mbr via dos (noe slikt som "format /mbr") kanskje dette kan hjelpe.

Lenke til kommentar
"If you are not having problems accessing your drives, you should not continue. Writing a new master boot record to your system partition could damage your partition tables and cause your partitions to become inaccessible."

Den får du uansett.

Fixmbr skrive bare kode på den første sector. Ingeting annet.

Du har ingen OS på disken din, så du kan skrive ny kode hver andre second uten å risikere noe som helst.

Partisjons table blir ikke forandret.

Når du ser på partisjoner på disken din er noen der merket med -: slik?

Er det noe bokstaver gitt til partisjoner?

Hvordan blir størrelse på disken / partisjoner oppgitt? Hva er de verdiene som du ser der?

Husk at du må ha en primær partisjon for å installere.

Hvis disken din var initialisert som en logisk disk, dvs partisjonert i en extended med 2 logiske volumer, vil du ikke klare å installere noe der, no matter what. Du må ha en primær partisjon.

Når det gjelder MBR den blir skrevet på første sector på disken. Om du sletter alle partisjoner, vil ikke MBR blir berørt.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
er det farlig bare å skrive fixmbr? og sa ja?

kan noe av det jeg har på hdd bli slette?

8236841[/snapback]

Nei du, det ikke fare med data på disken din.

Men jeg tror at problemet her, er at du har ikke noen primær partisjon på disken din.

Hvordan du partisjonerte disken?

Du forstår dette, sant`?

Hvis disken var som en extended partisjon med 2 volumer/partisjoner på den, du får ikke en primær med å slette den på 10GB.

Ikke sikkert at det er slik, men hvis det er slik, du kan faktisk ikke installere xp på denne.

En måtte å lure deg unna, vil være å starte Pc-en din med 2 disker på, hvor du vet at det er en primær partisjon, for så å installere på den du har nå.

Slik går det.

Så tenk litt om du faktisk har en slik disk. Du behover ikke å slette noe på den. Du skal bare bruke en liten del som "system partisjon" mens du vil installere xp på den du har nå, på de 10GB.

Lenke til kommentar

har prøvd å sette inn begge s-ata hard diskene mine.

får samme feil.

Jeg partisjonerte med Partilion Magic 8. den har alltid funka som den skal. Første gang jeg får feil.

Så det kan hjelpe å sette inn i en helt tom hard disk? eller sette inn hard disken i en annen maskin å lage en helt ny partisjon?

Lenke til kommentar
har prøvd å sette inn begge s-ata hard diskene mine.

får samme feil.

Jeg partisjonerte med Partilion Magic 8. den har alltid funka som den skal. Første gang jeg får feil.

Så det kan hjelpe å sette inn i en helt tom hard disk? eller sette inn hard disken i en annen maskin å lage en helt ny partisjon?

8237321[/snapback]

Velger du å starte fra riktig disk i bios da?

Dvs---bootdisk priority må være den du tror at den har en primær partition, og at den er aktiv.

Den skal være den system disk.

Kan du ikke kople en av de sata diskene til en maskin og se under diskbehandling om at det er en primær partisjon?

Hvis ja, så merker du den som active med å høyre klikk og velge det.

Poeng her var at du skal ikke miste noe data.

Bruker du en disk som har ingeting i, så du behover ikke å bruke noe progs for å partisjonere. CD vil gjøre jobben.

Men har du ikke noe ide disk da? Jeg er sikker på at du har en disk med en primær partisjon.

Det jeg tenker da er at du installere noe, slik at du får litt tid til å ordne på data dine, til du får oversikt, for deretter å ta en disk, rense det og prøve da å få på den alle de OS du vil.

Hva har du av disker? Har du en som er helt tomt da?

Lenke til kommentar

disse var det jeg brukte før feil:

WD Caviar 320GB S-ata ( 2 partisjoner en på 300gb og en på 10gb)

WD Caviar 200GB S-ata (3 partisoner en på 80 og 60 og 60)

Maxtor 300GB IDE ( 0 partisjoner, finner ikke i bios en gang)

Maxtor 160GB IDE ( ble trolig ødelagt, finner den ikke i bios mere)

300gb ide vet jeg virker, prøvde den i en kompis sin data, prøvde med 160 gb og, men den finner vi ikke i bios en gang.

har ingen blanke hard disker. men kan muligens skaffe. har en 10gb halveis ødelagt en. men finner den ikke i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...