Gå til innhold

Diskusjon rundt POTC; At World's End

xxm0rtyque

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lillebroren min så den på førpremiere i går, og den var hvistnok veldig kul... Skal bare nevne at han er 12 år da, så kan hende det er litt anderledes for oss som er litt eldre... Men han anbefalte den ihvertfall og jeg har alltid likt PotC filmene så skal selvfølgelig se den her også, så fort jeg har tid! :)

Lenke til kommentar

Så den igår på pressevisning

så skal komme med en liten anmeldelse. Ferdig versjon av anmeldelsen ligger hjemme. så må ta den halvferdige som ligger på mailen min.

Pirates of the Caribbean - At World's End

Pirates of the Caribbean er nå blitt en triologi. Dette er den tredje og etter det jeg vet, den siste filmen. Som i de to foregående filmene, møter vi igjen Jack Sparrows (Johnny Depp) som den eksentriske sjørøveren. Fiendene hans skyr han som pesten, mens han tilhengere ser opp til han som en gud. Enten så elsker man han eller så hater man han.

Dette er for mange en godt etterlengtet film. Helt siden den første kom i 2003 har flere og flere fått øynene opp for Pirates of the Caribbean. I forrige film så døde hovedrollen, Jack Sparrows. Mannskapet på skipet Black Pearl bestemmer seg derfor for å bringe kapteinen tilbake. For å klare det må de alliere seg med fienden. Etter svik og ulike katastrofer av ymse slag så klarer de å bringe kapteinen tilbake til verden, og redde han fra Davy Jones sin våte grav. De må bekjempe spøkelsesskipet Den flyvende Hollender og unngå å bli tatt til fange av Engelskmennene, som skal ta alle pirater til fange og henge dem.

I kjent Pirates of the Caribbean stil, så følger vi nådeløse piraters kamp for friheten på de syv hav. Produsent Jerry Bruckheimer og regissør Gore Verbinski klarer å skape noe helt eget og magisk på lerrete. Den merkverdige historien blir helt livlig og man blir trukket inn i filmen. Til tross for at dette er et actioneventyr så har de også denne gangen klart å trekke inn humor og alvorlighet. Men fremfør alt, dette er et actioneventyr av høyeste klasse. Til tider så lurer man på litt, hvorfor de absolutt skulle ha en film som nesten varer i tre timer. Det kan skremme selv den mest garva kinogjenger. Til tross for dette så er dette et fargesprakende fyrverkeri av en film som absolutt er verdt å se.

Anmeldt av msparco

Karakter: 5

Endret av msparco
Lenke til kommentar

Håper å få sett denne filmen i løpe av helge. Jeg er også veldig fan av POTC filmene, både 1'ern og 2'ern. Hvem jeg sytes er best er jeg usikker på, men sytes Depp spiller strålende i begge filmene. Gleder meg utrolig til 3'ern, håper den blir like bra som de andre filmene.

Lenke til kommentar
Var jo ikke billetter igjen på kinoen i Bergen.

Får ta det en annen dag.

8694815[/snapback]

Tydelig mange som skal se den. På en bar/disco her jeg bor skal de arrangere pirat-kveld som forspell til filmen(sikkert mange børste folk som kommer på premieren). Trur bilettene var utsolgt for over en uke siden

Lenke til kommentar

Har lagt en mini-anmeldelse av filmen her. Må si at Jack Sparrow var i storform i denne filmen, og den siste delen der det blir "krig" var og heftig. Mest på grunn av kraftig musikk, bra action, og herlig humor. Men de første to timene minnet ikke filmen så mye om et action-eventyr.

Edit: Det vil si, filmen var alt for innviklet til å være et action eventyr, som trekker sterkt ned :thumbdown:

Endret av Mr. Bakke
Lenke til kommentar

En film med et stort potensial, men som ikke leverer.

Det første man merker seg med denne filmen er lengden. Jeg er ikke motstander av alle filmer som nærmer seg tretimersgrensa, så lenge de har noe å fortelle. -Det som er så ironisk i Pirates 3's tilfelle er at den har for mye å fortelle. Svært mange forhold mellom ulike personer skal oppdateres, vedlikeholdes og utvikles. Det er rett og slett for mange baller i luften.

Det andre man merker seg er hvordan fokuset har skiftet fra film èn, når det kommer til det filmatiske. Pirates 1 var et originalt prosjekt som sanket annerkjennelse fra et stort publikum. Den andre filmen greide ikke helt å leve opp til forventningene som oppstod omkring Captain Sparrow og hans ablegøyer. Film tre har bommet enda mer på konseptets egenart. Jeg mener det kan synes en klar påvirkning fra Hollywood i denne forstand. Da jeg hadde sett ferdig Pirates 3 var jeg mest fornøyd med de spektakulære visuelle scene. Alt det andre, det jeg ble mest sjarmert av i de to foregående filmene (dialoger, dramaturgi osv), var denne gangen erstattet med pretensiøst piss. Ikke misforstå; jeg synes teamet bak denne filmen har gjort mye riktig! Men det havner i skyggen av de to første, med hovedvekt på nr 1, og det er ingen enkel oppgave å prestere under et slikt press.

::SPOILER::

Det tredje man merker seg er fokuset på filmens målgruppe. Disney har på en merkelig måte laget en heller drøy film for småbarna, i og med at det forekommer lemlestelse og drap over en lav sko. Likevel har de inkorporert en del handlinsmessige valg med fokus på de minste. Slike ting som barn finner underholdende og morsomt, men som rett og slett renner ut i sanden som tåpelig for oss eldre, forekommer ofte i denne filmen. Det mest åpenbare eksempelet finner vi mot slutten da Elisabeth Swann og William Turner bestemmer seg for å gifte seg midt i kampens hete. Dette skal vistnok være gøy, men jeg avkaster dette som tøv. Likevel innser jeg hva regisøren her har måttet gjennomgå. Han har skutt en nøye koreografert kampscene med dialoger midt i en enda større slagscene. Dette krever at man må holde tunga beint i munnen. Og det klarer han. Men det hører ikke hjemme i Pirates 3.

Jeg synes det skinner godt i gjennom at folkene bak denne filmen ikke er like motiverte som da de laget film nummer 1. Depp i Sparrows skikkelse er dog et heftig trekkplaster. -Om han nok en gang dukker opp på det store lerretet er jeg ikke sen om å kjøpe en billett. Likevel håper jeg paradoksalt nok at det ikke kommer til å skje. Han må da for Guds skyld ha andre ting å ta seg til. Mannen har jo talent.

5/10. Hvilket svarer til en treer på terningen. -Hvilket indikerer at den foregående anmeldelsen er full av piss.

Endret av Fatmouse
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp sett filmen på Colosseum, og stiller meg rett bak Fatmouse i beskrivelsen. Du burde forresten sette den avsløringen fra slutten i filmen i spoiler. Lydbildet og effektene tok seg godt ut i verdens største THX-sal, ingen tvil om det. Men selve filmen var håpløs bom. Til tider barnslig, til tider gørrkjedelig, og noen få ganger litt spennende. Og jeg har aldri før i en film lagt tydelig merke til scener som ikke burde vært der i det hele tatt. Scener uten noen innflytelse på filmen. Jeg satt der og fikk krampe i venstrebeinet etterhvert og slet med å sitte i ro. Den siste timen lengtet jeg etter slutten og tittet ofte på klokka. Gir filmen pluss for et par gullkorn som fikk salen til å humre. Yngre jenter lo mest av de typiske jallakommentarene til Sparrow. Denne filmen er vel mest for barn, selv om voldsnivået ikke alltid skulle tilsi det.

Gir den 3/4 av 10.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Helt enig der. Er det 11-årsgrense på filmen? Den scenen mener nå jeg overgår gjennomsnittet av Ringenes Herre-filmene, som har vært så mye diskutert ang. aldersgrensen. Det var vel for det okkulte kanskje, men uansett et lite pent syn for yngre øyne.

Lenke til kommentar

Dæven, fyfaen for en konge film! falt rett i min smak, men er det sånn at det 100% ikke blir flere pirates of the caribbean filmer? Syntes de bygde opp til ett nytt eventyr på slutten. Og synd å ikke melke et så genial historie for alle penga det er verdt;P

Lenke til kommentar
Dæven, fyfaen for en konge film! falt rett i min smak, men er det sånn at det 100% ikke blir flere pirates of the caribbean filmer? Syntes de bygde opp til ett nytt eventyr på slutten. Og synd å ikke melke et så genial historie for alle penga det er verdt;P

8704038[/snapback]

Jeg ble skuffet over slutten av filmen. Hvorfor:

(Megaspoiler)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg var sikker på at Sparrow kom til å drepe hjertet i kisten og ta over rollen som evig havseiler. Dette, etter giftemålet mellom de to tidligere nevnt, ville vært en grei avslutning på en trilogi. Istedenfor snur de helt om og lar Sparrow slippe lett unna, og Orlando i rollen som den fortapte. Med en gang dette skjedde følte jeg et "åh nei..." synke gjennom kroppen. Det var så gjennomtrengende tydelig at dette var kun for å sikre seg muligheten til (enda) en oppfølger. Litt kvalmt. Følte kommersialismen boble.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...