Gå til innhold

Billigste DX 10/SM 4.0 kort

Anbefalte innlegg

Hei.

Denne tråden er en liten spinnoff fra denne tråden.

Jeg har nå ihvertfall kommet fram til at jeg skal kjøpe med et nytt skjermkort snart, vet ikke akkurat når, men det skal være et kort som støtter dx10 og sm4.0. Jeg bryr meg lite om hvilke produsent det er prat om, men bikker bittelitt over mot nVidia da det er et nVidiakort som har sittet i pcen de siste 2 årene. Men det bryr meg egentlig lite, da det var et ATI kort før det igjen, og jeg er svært fornøyd med begge to.

Men til saken.

Jeg fikk i den andre tråden min anbefalt et 8800gts 320mb kort, som i mine øyne kanskje var litt dyrt da jeg ikke er glad i å kaste meg over ferske highend kort med en gang de kommer. Men hvordan er dette kortet? Drivermessig, ytelse vs pris? Jeg ville også sette pris på om noen kunne fortelle meg antall pipelines dette kortet har, og hvilke ATIkort det konkurrerer med.

Er det andre dx10 kort som jeg burde se på, eller er det kortet her eneste egentlige alternativ om jeg ikke vil gå for et 8600(noe jeg ikke vil, pga lav minnebuss).

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For øyblikket er det kun G80 (8800-serien) fra Nvidia som støtter DX10.

I løpet av et par måneder bør vel AMD/ATI ha fått sine DX10 kort (R600 aka Radeon 2900***) på markedet.

Vi kan vente Nvidias mellomklasse-kort med DX10-støtte til Norge rundt Mai, vil jeg tro.

Med andre ord er 8800GTS 320MB det billigste kortet i salg for øyeblikket med støtte for DX10 (og dermed PS 4.0)

Daysleeper :)

Endret av Daysleeper
Lenke til kommentar

Kortene har jo allerede falt ganske mye i pris siden lansering.

De kom tross alt for et halvt år siden (med unntak for GTS 320MB.)

Et mer drastisk prisfall vil nok ikke komme før ATI slipper sine kort.

Da vil nok prisen bli justert i forhold til pris og ytelse på disse.

Nvidia har visst et opptunet versjon av G80 i skjorteermet allerede, klar for lansering om ATI's kort virkelig klaffer.

Dette vil være en oppgeradering alla det vi så fra 7800-7900 serien, ikke noe direkte nyskapende.

Som jeg sa tidligere, kan vi nok forvente at ting skjer før vi ser juni, ihvertfall.

Alt annet ville overraske meg...

For å svare på det AndersC skriver: G80 selger nok meget godt, og har gjort det i lengre tid nå. Leste et sted at de i Februar nådde 400k shippede G80..

Lenke til kommentar

Er i akkurat samme båt som deg -Nyhus-... Trodde jeg hadde det klart til du kicka på minnebussen på 8600kortene. Det fikk meg til å vurdere 8800gts 320mb serien litt mer... Ikke for å kapre tråden din, men vil smyge inn et lite spørsmål:

Hvor saftig PSU trenger man til et 8800gts 320megs kort? Har for tiden en relativt bedriten PSU på 400w. Kan det holde? Gjerne kom med erfaringer... synsing kan jeg ta meg av selv :)

Back to you, -Nyhus-.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Kvalitets PSU på 350W vil nok duge.

Ihvertfall så lenge du ikke overklokker noe som helst eller har mange disker/drev.

Jalla 400W er nok heller et ikke-tema :p

Om dere planlegger å gå til innkjøp av ny PSU, vil alt unde 500W bli dumt med tanke på fremtidige oppgraderinger. Spander gjerne på 600W while at it.

Selv er jeg under den formening at PSU er noe av det dummeste man prøver å spare penger på. Dette av årsaker som bør være nokså innlysende ;)

Kjøp heller kvalitet 500W til 800 enn "billig" 700W til 500...

Lenke til kommentar
Hehe takker for ærligheten :)

Det her kan nok bli endel dyrere enn forventet :p

8246574[/snapback]

Skulle bare mangle ;)

trenger ikke bli så alt for dyrt. Tenk slik, at du kjøper en PSU till 1200 spenn nå. Den holder kanskje til 2 oppgraderinger til, ihvertfall en. Det er da en bedre investering enn om du skulle kjøpe en til 700kr hver gang. Slik tenker ihvertfall jeg :)

Lenke til kommentar
Kvalitets PSU på 350W vil nok duge.

Ihvertfall så lenge du ikke overklokker noe som helst eller har mange disker/drev.

8246506[/snapback]

Nja, har 2 hdder og 2 dvdbrennere. Men det er nok på tide å kjøpe ny psu snart uansett. Har hatt den som sitter i nå siden kabinettet ble kjøpt for 3 år siden.

Lenke til kommentar

Har nå testet et 8800gts 320mb kort på en Chieftec 360watts strømforsyning. Strømmen kutter, så man trenger nok mer krutt. Skal gi oppdatering om jeg får fart på 400wattern igjen.

Update

Ser ut til å funke fint så langt på min relativt bedritne NorthQ 400watter. Får vel gi det noen dager.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

NorthQ leverer faktisk stort sett middelmådige PSUer. De er ikke noe ultracrap-merke alla Qtech ;)

Vet ikke hvorvidt dette gjelder deres eldre modeller, men det gjelder de fleste av litt nyere dato, ihvertfall.

Det viktigste på PSUen er hvor mange Ampere den er i stand til å levere på +12V railen(e)

For GTS er vel denne anbefalt å kunne levere minimum 26A.

Dette er da for hele systemet med GTS, ikke kortet alene.

Disse anbefalingene bruker også å ha en del å gå på...

Som vanlig vil klokking og endring av spenninger på CPU/GPU øke kravet til +12V på PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...