birk88 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Det er faktisk første gang jeg har hørt at noen har sagt at vidvinklene til Canon er bedre enn Nikon sine. Hvor har du det fra? Hvorfor er det da slike store forventninger til den nye vidvinkelzoomen (16-35mm f2.8L) til Canon? Ang. Canon og problemer med vidvinkel: Det som står skrevet rundt på nettet både i forumer og i artikler gjelder vidvinkel på fullformat. På mindre sensorer (slik som på 30D) er ikke dette noe problem. Forøvrig tror jeg dette problemet er spesiellt synlig hvis man ønsker å ha noe å kritisere, og ikke like stort hvis man bare ønsker å fotografere. Når det gjelder det objektivet det var snakk om, EFS17-55 2.8, så er det ikke mindre enn glitrende på en 30D. Lenke til kommentar
Noman Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Var innom lokale fotobutikken . Fikk kjenne på 30D og D80 Så dermed er D80 ut av bildet . 30D var total overlegen ,han hadde en 17-85 usm linse på den ,men D80 hadde en 18-135 .. D80 føltes ikke riktig ,rett og slett . I løpet av uka skal jeg dra til en større fotobutikk og prøve Pentax KD10 : vanntett/støvtett hus er genialt . Da står valget mellom 30D og KD10 Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Vil du ha fasiten? Hehe, neida, jeg hadde gått for Canon, både fremfor d80 og K10D (KD10?) Men jeg elsker Canon fremfor alt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Var innom lokale fotobutikken . Fikk kjenne på 30D og D80 Så dermed er D80 ut av bildet Her ser vi nok en gang viktigheten av å kjenne på kameraene, prøve hvordan de føles. Noman hadde meget mulig ikke blitt fornøyd med D80, og ikke visst at 30D ville gitt han en bedre opplevelse. Resultatet kunne blitt at kameraet, og fotogleden, hadde blitt lagt på hylla. For noen er D80 best å holde, for andre er 30D best. Ingen kan gi deg fasiten... det er du selv som må ut og prøve. Kjøp kameraet i en fotobutikk... bor du i en større by er det ofte like billig eller billigere å kjøpe i en helt vanlig butikk. Da er du sikret å få det kameraet du føler deg mest hjemme med. Og med på kjøpet får du alle fordelene ved kjøp over disk Ingen, verken jeg eller fanboys som "Cooj" (no offence :!: ) har fasiten. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Var innom lokale fotobutikken . Fikk kjenne på 30D og D80 Så dermed er D80 ut av bildet . 30D var total overlegen ,han hadde en 17-85 usm linse på den ,men D80 hadde en 18-135 .. D80 føltes ikke riktig ,rett og slett . I løpet av uka skal jeg dra til en større fotobutikk og prøve Pentax KD10 : vanntett/støvtett hus er genialt . Da står valget mellom 30D og KD10 8244554[/snapback] Høres ut til at vi har samme smak... Er du som meg faller nok Pentax'n igjennom også da den har "D80 grep". Men for all del, ta deg tid til å prøve først - Pentax er et spennende kamera. Lenke til kommentar
Noman Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Etter mye frem og tilbake er valget tatt .. Var innom fotobutikken i byen og fikk testet håndgrepet på begge kameraene .. 30D og K10D Og valget : Canon EOS 30D Canon er et kamera jeg føler meg trygg på ,solid bygd og sitter ganske bra . Uheldigvis så var elkjøp i nærområdet utsolgt ,så jeg får den ikke før etter påsken. Gleder meg Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jeg syns det er litt rart at det første kameraet man velger er D80 eller 30D. Kommer det ikke til å bli litt kjipt om du ikke "får tid" eller interesse, og så må la et kamera til ca9-10k ligge/selge? Jeg har ikke fulgt denne diskusjonen, men har noen kommet med tipset om å legge mer penger i et objektiv? 400D/D70s + noe bra opptikk? Lenke til kommentar
zorry Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg syns det er litt rart at det første kameraet man velger er D80 eller 30D.Kommer det ikke til å bli litt kjipt om du ikke "får tid" eller interesse, og så må la et kamera til ca9-10k ligge/selge? Jeg har ikke fulgt denne diskusjonen, men har noen kommet med tipset om å legge mer penger i et objektiv? 400D/D70s + noe bra opptikk? 8303980[/snapback] Les første post og kom tilbake med råd etter det er mitt forslag... Trådstarter: Utfra beskrivelsen i første på post ville jeg egentlig trodd at Nikons kandidat for deg kanskje var D200 og ikke D80? Når det er sagt: Jeg har hatt 30D i 11000 bilder nå og blir bare mer og mer fornøyd. Eneste ulempen må vel være at nå kan jeg bare skylde på meg selv dersom bildene blir dårlige. Fotografen er nok en større begrensning enn kameraet i vårt tilfelle. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Ja det er noe dritt å lese 1 post. Jeg har lest den tidligere, men jeg trodde dette var en annen post, hadde problemer med brukeren så dettte kom opp som"ny" post Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) Jeg syns det er litt rart at det første kameraet man velger er D80 eller 30D.Kommer det ikke til å bli litt kjipt om du ikke "får tid" eller interesse, og så må la et kamera til ca9-10k ligge/selge? 8303980[/snapback] Tja, nå er jo ikke det første kameraet til vedkommende en D80 eller 30D Jeg kjøpte selv D80 som mitt første speilrefleks, og har ikke angret et sekund så langt. Jeg har prøvd D50 og D70, og må si jeg synes pengene jeg la i D80en var verdt det. Så lenge du vet at du er interessert i fotografi og vet at det er noe du har lyst til å drive med, så ser jeg ikke problemet. For min del har jeg alltid likt å fotografere, men jeg gikk lei av begrensningene ved et kompaktkamera og sluttet for en lang tid å ta bilder. Men nå kjenner jeg all den gamle moroa er tilbake, og mere til. Endret 4. april 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå