Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor sterkt står en samboerkontrakt

kritro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noe slags direkte lovregulering for samboer-kontrakter ?

Ikke så vidt jeg vet. Det er forsåvidt ikke så rart. Man har allerede en lovregulert samlivsform, ekteskap. De som ønsker å omfattes av en lovreguleringen kan gifte seg, mens de som ikke ønsker det kan være samboere.

(eller gifte seg, og ha ektepakter osv osv, men det er heller unntaket..)

Full avtalefrihet (burtsett fra Avtaleloven, som sikkert forbyr slave-kontrakter etc) ?

8263296[/snapback]

Tror det. Avtaleloven kapittel 3 handler om ugyldige viljeserklæringer: http://www.lovdata.no/all/hl-19180531-004.html#map003

F.eks: "§ 30. Er en viljeserklæring fremkaldt ved svik fra den anden part, binder den ikke den som har avgit den." Dette kan jo kanskje ramme avtalen?

Eller: "§ 31. Har nogen utnyttet en andens nødstilstand, letsind, forstandssvakhet, uerfarenhet eller det avhængighetsforhold, som denne staar i til ham, til at opnaa eller betinge fordele, som der ikke skal ydes vederlag for, eller som staar i aapenbart misforhold til vederlaget, blir den anden part ikke bundet ved sin viljeserklæring."

osv.. i §§33-34-35-36 er det mye som i teorien kan ramme denne avtalen.

Lenke til kommentar

Takk for masse fine inspill.

Skal til en advokat i dag og finne hvordan saken står.

Utroskap har vel ingen betydning i en slik sak. Dette at hun nærmest hadde samleie med en fyr så og si rett foran øynene på min far på kjøkkenbordet sier jo litt om dette mennesket, men har vel ikke noen juridisk betydning.

Også er det jo dette med at en bindene avtale er like bindene som en skriftlig. Hun har ved flere annledninger godtatt min fars meget generøse tilbud, men dette nekter hun selvsagt for i dag.

Lenke til kommentar
Utroskap har vel ingen betydning i en slik sak. Dette at hun nærmest hadde samleie med en fyr så og si rett foran øynene på min far på kjøkkenbordet sier jo litt om dette mennesket, men har vel ikke noen juridisk betydning.

Noen avgjørende betydning har ikke utroskap (men i noen andre land er det vel slik). Derimot kan dette være et moment i vurderingen om hun tok forholdet seriøst. Eller sagt med andre ord, det kan indikere at hun ikke var i god tro og lurte faren din med vilje.

Også er det jo dette med at en bindene avtale er like bindene som en skriftlig. Hun har ved flere annledninger godtatt min fars meget generøse tilbud, men dette nekter hun selvsagt for i dag.

8263527[/snapback]

Ja, om avtalen er muntlig eller skriftlig er det samme (unntatt der loven har formkrav). Problemet blir naturlig nok bevisspørsmålet.

Lenke til kommentar

Er det et praktisk poeng for denne faren nå å skynde seg

å gi burt arv av sin formue (til sine barn) ?

Så vil eventuelt ex-samboeren få jobben med å samle inn pengene igjen ?

Faren kan vel argumentere at han "antar" at forholdet var useriøst

sett fra hennes side - og ellers at samboer-avtalen var ugyldig ?

Så blir det opp til ex-samboeren å bevise det motsatte for å få samlet inn

pengene fra arvingene ? Hun møter en "terskel" ?

Lenke til kommentar
Er det et praktisk poeng for denne faren nå å skynde seg

å gi burt arv av sin formue (til sine barn) ?

Så vil eventuelt ex-samboeren få jobben med å samle inn pengene igjen ?

Faren kan vel argumentere at han "antar" at forholdet var useriøst

sett fra hennes side - og ellers at samboer-avtalen var ugyldig ?

Så blir det opp til ex-samboeren å bevise det motsatte for å få samlet inn

pengene fra arvingene ?  Hun møter en "terskel" ?

8265113[/snapback]

Det spørs jo litt hvordan avtalen er utformet.

Står det f.eks. at alt det de eier fra nå av er sameie, så har ikke faren anledning til å gi bort noe. Hvis det derimot står at alt skal være "felleseie ved samlivsbrudd", kan faren kanskje kvitte seg med alt han eier. Problemet er vel i så måte at samlivsbruddet allerede har skjedd, og at det er verdiene på det tidspunkt som teller.

Sånn rent praktisk sett, så er det nok som du sier litt ekstra arbeid hvis kvinnen må gå til sak mot ikke bare den tidligere samboeren, men også hans arvinger (som nå har verdiene).

Vi får se hva advokaten sier. :)

Lenke til kommentar
Han burde ha skjønt noe når hun maset om at de skulle skifte kontrakt. Jeg skal aldri skrive en slik kontrakt selv hvor glad jeg blir i jenta.

en kan spare seg for mye bry hvis en lager en slik avtale når en blir gift/samboer. en bør imidlertid passe seg så en ikke blir lurt/presset til noe slik faren til trådstarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...