Jaybird Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hei, jeg har meget lyst til å lære å programmere, har nesten aldri vært borti dette før, og lurte på om noen hadde noen bøker å annbefale. Er vel smartest å begynne med html? Tenker vel og kanskje helst på norsk, siden det er mange begrep jeg sikkert ikke kommer til å skjønne på engelsk. Takk! Lenke til kommentar
K.. Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hva som er smart å starte med er avhengig av hva du har lyst å gjøre. HTML / CSS / php er relatert til webdesign mens C++, Java osv kan brukes til å lage programmer som... tja, nettleseren du bruker nå. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Og HTML skiller seg veldig fra programmering. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Begynn med java eller python. HTML er ikke et programmeringsspråk. Ørjan Lenke til kommentar
Jaybird Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Hmm. Men noen som vet om noen bøker til dette? C++ og java etc.? Endret 25. mars 2007 av Jaybird Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Bruce Eckel's Thinking in Java kan lastes ned gratis fra nett. Kanskje ikke nyeste revisjon, men helt sikkert oppdatert nok for deg. Ellers er kanskje Ruby et greit språk å starte med. Ok nybegynner-intro her. Endret 25. mars 2007 av Frank2004 Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvis jeg var deg, så hadde jeg tittet på Python, Ruby eller C++. Python: http://docs.python.org/tut/ Ruby: http://www.ruby-doc.org/docs/ProgrammingRuby/ C++: Accelerated C++ @ amazon.co.uk, eller: http://www.mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html Lenke til kommentar
thomma Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Om man skal lære seg programmering uten noen særlig form for erfaring, ville jeg startet med Java, evnt. Ruby. En god norsk javabok, er Rett på Java, LINK . Denne blir brukt i innledningskursene i programmering ved UiO, og er fin. Sjekk forøvrig ut nettsidene til UiO, kurset INF1000 - Grunnkurs i objektorientert programmering , LINK. Der finner man mange fine foiler. Lykke til! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Hvis du ikke behersker engelsk særlig godt, blir det uansett vanskelig med programmering. Ikke det at du må ha 5ere i engelsk (jeg hadde 3 på 1vgs men jeg synes ikke den skal telle) Noen basic programmeringsbøker finnes på norsk, men ettersom du blir mer og mer erfaren må du nok lese bøker på engelsk. HTML er ikke et programeringsspråk, men et markup language ja. Lenke til kommentar
Jaybird Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Er ikke spessielt dårlig i engelsk, men tenkte på at det kanskje kan bli brukt en del ord i de bøkene som ligger utenfor min kompetanse. Men har nå valgt å begynne med Ruby. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå