Gå til innhold

Småproblemer med klokking av E6600

Anbefalte innlegg

Hola.

Satte sammen ny maskin for noen uker siden, og den har fungert plettfritt siden da, så tenkte det var på tide å prøve å klokke den litt som opprinnelig planlagt...

MB: P5B-E Plus

CPU: E6600

Minne: Kingston 2x2GB 4-4-4-12 PC6400 brikker.

Ellers står det ett X1950 Pro kort i maskina (midlertidig inntil R600 eller G80 refresh) kommer ut, og CPU er vannkjølt. (Speedfan rapporterer 22C som idletemp, noe som trolig er ca 5C lavere enn jeg tror den er, da rommet pc'en står i ikke er så kaldt) NB/SB har ikke noe annet enn standard kjøling. (dog 4x120mm vifte inn i front, og 2x120mm vifte ut bak i ett Cube kabinett)

Kjører også 4x250GB disker i ett raid på den innebygde kontrolleren + en standard dvd brenner

Kan lett kjøre på 320 Mhz bus på default, men fra 360 og oppover så sliter jeg. Har fått det til å kjøre på 360Mhz bus (i.e ca 3.24Ghz) men for å få den til å boote og kjøre gjennom 3dmark så måtte jeg dytte NB/SB/vCore/FSB volt mm opp ganske langt (de fleste valgene var da farget mørke-røde i bios og var på høyeste eller nest høyeste valg (bortsett fra selve cpu som var på 1.45)

Men, på 360Mhz så datt PCI-E fra 16x til 1x. (PCI-E står til 101Mhz og PCI til 33.33Mhz)

Prøvde å boote på 400Mhz med samme innstillinger som kjørte 360Mhz, men det var sjanseløst, kom ikke engang forbi bios.

Så, store spørsmålet er vel egentlig hva er "normal" volts (og andre instillinger) på de forskjellige instillingene som folk bruker for å klokke en E6600 til 3.6Ghz på P5B-E Plus ? (som er det som er/var målet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som har noen gode forslag ?

8247108[/snapback]

Kjenner ikke hovedkortet, men personlig kjører jeg 400x8 1:1 der allt jeg trenger å øke volt på er MCH. Jeg veit ikke om du kjører sync med ram, men test async der ram kjører så lavt som mulig for å begynne å luke ut hva som er årsaken til dette....

På den måten utelukker du eventuelle ram problemer, og får testet hvor høy fsb h/k tåler og hvilke spenninger som må til.. Sett ned multiplier også så cpu ikke blir den begrensende faktoren og kjør den på standar volt, 400x9 er jo 3.6ghz, og slett ikke alle E6600 som liker den hastigheten uansett volt...

Her må du gå litt metodisk frem, ikke sett alle hastigheter opp samtidig, blir bare rot å finne årsak når du når veggen, øk en ting av gangen og begynn med FSB..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ingen som har noen gode forslag ?

8247108[/snapback]

Kjenner ikke hovedkortet, men personlig kjører jeg 400x8 1:1 der allt jeg trenger å øke volt på er MCH. Jeg veit ikke om du kjører sync med ram, men test async der ram kjører så lavt som mulig for å begynne å luke ut hva som er årsaken til dette....

På den måten utelukker du eventuelle ram problemer, og får testet hvor høy fsb h/k tåler og hvilke spenninger som må til.. Sett ned multiplier også så cpu ikke blir den begrensende faktoren og kjør den på standar volt, 400x9 er jo 3.6ghz, og slett ikke alle E6600 som liker den hastigheten uansett volt...

Her må du gå litt metodisk frem, ikke sett alle hastigheter opp samtidig, blir bare rot å finne årsak når du når veggen, øk en ting av gangen og begynn med FSB..

8247259[/snapback]

Minnet kjører på 400Mhz 4-4-4-12, noe som er innenfor spec til hva minnet skal klare, men jo, kan jo være noe der som lager problemer.

Men ja, som du sier, tror kanskje tingen er å være systematisk, og tanken med å kjøre på lavere multiplier og på den måten verifisere at ting funker greit på 400mhz fsb er en god plan for å finne ut hvor flaskehalsen ligger...

Endret av vipewan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...