Mazeking Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Skal oppgradere en filserver med nye disker. Ser at det nå selges sata2 og sata2 ncq. Så vidt jeg kan forstå så skal ncq disker teoretisk sett være raskere enn sata2 og "nesten" fungere som SCSI disker.. Er det noen som har noen praktisk erfaring med sata2 vs sata2 ncq på filservere? Kommer til å sette opp en server med dårlig cpu et par gig minne. Den skal laste ned fra internett samtidig som den fungere som filserver for xbox og bibliotek for alt av bilder film og musikk. Synes til tider det går voldsomt tregt når jeg gjør flere diskoperasjoner på en gang på de gamle 160 gig ide diskene som sitter i dagens server. Spm er om man på sata 2 eller sata2 ncq både kan pakke opp store rarfiler, drive med filkopiering og streame video uten at maskina får fullstendig hikke. Bør man satse på noen spesielle kontrollere? Så vindt jeg skjønner må ncq diskene ha kontrollere med ncq-chip. Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Sata eller pata er generelt dårlig egnet til filservere om det blir mye trafikk. Men det burde duge for de fleste hjemme servere! NCQ gir en viss ytelses ökning under visse omstendigheter, så kort og enkelt: Ja noe vil du kunne hente på kjöre med ncq disker på en ncq kontroller, bare ikke forvent deg all verden i forskjell, andre ting tenke på er störst mulig cache på disken(evt kontroller med egen cache) Slik du beskriver det ville jeg fordelt last over flere disker, slik at ikke bare en disk skal slite med 10 forskjellige krevende oppgaver samtidig eks. Disk 1 lagrer du bare tv serier på/filmer Disk 2 er kun nedlastning(spesielt om du bruker torrent og/eller også har god båndbredde ned) Disk 3 er bare musikk. Kombinasjoner av dette avhengi av hvordan du belaster maskinen gjör du jo som du vil, evt forenkler osv Selv kjörer jeg bare 2 disker på min htpc, der hver av tv mottakerne(for timeshift) bruker sin egen kontroller + disk, filmer og serier er lagret på samme disk, og musikk (som krever relativt lite) ligger på hvilken disk som helst. Endret 26. mars 2007 av RoosterX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå