stian1301 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Vurderer å søke opptak på lydteknikker utdanningen på NISS. Noen gode/dårlige erfaringer med denne linja eller yrket? Hvordan er jobbmarkedet? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Har en kamerat som gikk på den linja, men han hoppa av litt ute i andre semester. Har ikke hørt så mye som skolen, men utifra det jeg vet er det en veldig bra skole (kanskje landets beste..?) Vil ikke tro det vrimler av ledige lydteknikerjobber, men dersom du utdanner deg der og kanskje driver med noe inntill studiene (tekniker i en lokalradio el.) er det sikkert ikke så alt for vanskelig å få seg en jobb. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) En kompis av meg gikk der og driver nå et frilansfirma for seg selv der. Endret 26. mars 2007 av Rakib Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg tror jeg skal gå der etter videregående. Noen som vet hvordan jobbmarkedet er, spesielt med tanke på de som spesialiserer seg i musikkstudioteknikk som de kaller det? Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Vil gjerne ta opp denne tråden da jeg var på utdanningsmessen i dag og åpnet øynene for denne skolen og linjen. Fortsatt ingen med mer info om det? Er jo veldig glad i lydutstyr og den slags så virker veldig passende for meg. Lenke til kommentar
Gnimmels Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hvis jeg var deg, ville jeg heller søkt på LIPA i Liverpool... Da får du en MYE mer prestisjetung grad i forhold til NISS. Lydteknniker er en jobb som svært få kan leve av, så om det er målet ditt, bør du vurdere det.. Er ikke så veldig mye dyrere enn NISS heller... NISS føler jeg blir en slags mellomting. Har en kamerat som har holdt litt på med lydteknikk som søkte på niss, de ba ham komme på et intervju, og skjønte at han kunne en del, og tilbød ham å ta eksamenen de som har gått ferdig lyd tar. Han fikk 98% riktig. Nestemann som gikk der fikk noe sånnt som 75%... Kan også anbefale lydteknikerlinja på Trøndertun Folkehøgskole...Der får du en veldig fin innføring i lydteknikk, både live og studio. De har hvert år opptaksprøve til LIPA, og er du dedikert, så får du ingen problemer med å komme inn... (LIPA kan ta 3 ganger så mye betalt aav studenter utenfor EU, så merkelig nok er det en god del nordmenn der...^^) Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Liverpool blir noe langt å dra for meg med tanke på at jeg har en del planer for fremtiden her i Norge. Trøndertun kan jeg ta en nærmere titt på. Er det virkelig så vanskelig å få jobb som lydtekniker? Ville sett for meg at etterspørselen ville vært der med tanke på hvor mye det er av konserter og arrangementer i Norge. Lenke til kommentar
Gnimmels Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Vanskelig å få lydtekniker som "fast" jobb... Går helt sikkert greit å få noen jobber her og der, men vrient å leve av... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hvis du tenker over det så er det ikke så mange firma i Norge som har behov for lydteknikere. De fleste konserter er det vel firma som PA-Produksjoner, AVAB-CAC og AMAS som har. Eller? Freebird!... Lenke til kommentar
Gnimmels Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 AVAB-CAC og de, leier vel stort sett ut utstyr, og har en fyr som er der for å "passe på", men tror ikke de stiller med teknikere.. Det har jo de fleste (større) band med sin egen... Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Vurderer å søke opptak på lydteknikker utdanningen på NISS. Noen gode/dårlige erfaringer med denne linja eller yrket? Hvordan er jobbmarkedet? Jeg er utdannet lydtekniker fra NISS. Gikk fordypning i kringkastingslyd, og har jobbet med lydetterarbeid i TV i halvannet år. Jeg fikk jobb umiddelbart etter at jeg var uteksaminert. Det er ikke noe stort problem å få seg jobb i den bransjen, dersom man er villig til å stå på litt. Man kan dog ikke regne med å få sykt godt betalt. Begynnerlønn på 250k+ er vel sånn cirka det man kan regne med i den delen av bransjen, dersom man får fast ansettelse. Det er mer etterspørsel på opptakssiden enn i etterarbeid. Når det gjelder konsertlyd, tror jeg det er et rimelig greit marked, men man må regne med mye kvelds- og helgejobbing. Som freelancer kan man få ganske gode penger etterhvert som man blir etterspurt og lager seg et nettverk. Som musikkstudiotekniker tror jeg ærlig talt det er ganske vanskelig å livnære seg. Edit: gammel tråd, ser jeg. Hvis jeg var deg, ville jeg heller søkt på LIPA i Liverpool... Da får du en MYE mer prestisjetung grad i forhold til NISS. Lydteknniker er en jobb som svært få kan leve av, så om det er målet ditt, bør du vurdere det.. Er ikke så veldig mye dyrere enn NISS heller... NISS føler jeg blir en slags mellomting. Ser du stillingsutlysninger etter lydtekniker, står det som regel "NISS eller tilsvarende" under ønsket utdannelse. LIPA har vel nærmest null cred i bransjen, har jeg inntrykk av. De aller fleste lydfolk jeg har jobbet sammen med, har kommet fra NISS eller fra Filmskolen i Lillehammer. Har en kamerat som har holdt litt på med lydteknikk som søkte på niss, de ba ham komme på et intervju, og skjønte at han kunne en del, og tilbød ham å ta eksamenen de som har gått ferdig lyd tar. Han fikk 98% riktig. Nestemann som gikk der fikk noe sånnt som 75%... Da tror jeg du skal ta det kameraten din sier med en klype salt. Det er mange eksamener man må ta: elektroteknikk, elektronikk, audioelektronikk, akustikk, elektroakustikk, digitalteknikk, musikkproduksjon, musikkforståelse, dramaturgi og fortellerteknikk, pluss praktiske eksamener og prosjekter. Som autodidakt tekniker, har du tilnærmet 0 sjans til å få 98% riktig på alle disse eksamenene. Det er ingen intervjuer av studentene før de har fullført det første grunnleggende året, men man legger ved en liten tekst om seg selv og sin bakgrunn når man søker opptak til utdanningen. De tekniske fasilitetene ved skolen er meget bra og oppdaterte. Endret 18. januar 2008 av Zabulon Lenke til kommentar
Gnimmels Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Joa, tar det egnetlig med en klype salt, men det sier hvertfall litt... Men at LIPA ikke har cred er bullshit! LIPA har så UTROLIG mye mer cred enn NISS... Ikke bare i norge, men om du skal utenfor norge, så er ingen som bryr seg om niss.... LIPA derimot.! Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Joa, tar det egnetlig med en klype salt, men det sier hvertfall litt... Men at LIPA ikke har cred er bullshit! LIPA har så UTROLIG mye mer cred enn NISS... Ikke bare i norge, men om du skal utenfor norge, så er ingen som bryr seg om niss.... LIPA derimot.! I utlandet er det særs få lydskoler som har noen form for cred i det hele tatt. Mitt inntrykk er at dersom du kommer med eksamenspapirer fra SAE, LIPA eller whatever og søker på en lærlingstilling i et musikkstudio, blir du sett ned på. Da foretrekker de heller å bruke folk som ikke har formell kompetanse, og som de kan lære opp selv. LIPA har absolutt ingen særstilling i utlandet blant lydutdanninger. Gå på forumet til Gearslutz eller ProSoundWeb og les selv. Jeg har ikke møtt en eneste musikkstudiotekniker, postproduksjonstekniker, masteringstekniker eller livetekniker i Norge som har sin utdanning fra LIPA. Ikke har jeg snakket med noen utenlandske rennomerte teknikere som har studert ved LIPA heller. Da er det faktisk vanligere med en mer generell teknisk bakgrunn, f.eks ingeniør eller databakgrunn. Er du en racer i Pro Tools, kan det nødvendige om mikrofonteknikk og er en omgjengelig og positiv type, kommer du mye lenger i bransjen enn du gjør ved å klaske et eksamenspapir i bordet - det være seg NISS, Idéfagskolen, Filmskolen, LIPA, SAE eller hva som helst. Endret 18. januar 2008 av Zabulon Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg har også sett en del på NISS. Jeg er veldig glad i musikk(både høre, spille og lage), men er veldig usikker om jeg skal gå for Musiker eller lydteknikker delen. Jeg er jo ikke akkurat noe spesielt god i noen instrumenter. Har spilt lenge, og på mye rart, men har aldri spilt for å bli noe spesielt god i noe. Er Musiker delen på NISS mer som musikk-linja på videregående skole? Jeg vil lære masse datateknikk innen lyd, men også lære musikalske tips og triks som jeg sikkert ikke får på lydteknikker delen...? Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Jeg har også sett en del på NISS. Jeg er veldig glad i musikk(både høre, spille og lage), men er veldig usikker om jeg skal gå for Musiker eller lydteknikker delen. Jeg er jo ikke akkurat noe spesielt god i noen instrumenter. Har spilt lenge, og på mye rart, men har aldri spilt for å bli noe spesielt god i noe. Er Musiker delen på NISS mer som musikk-linja på videregående skole? Jeg vil lære masse datateknikk innen lyd, men også lære musikalske tips og triks som jeg sikkert ikke får på lydteknikker delen...? Nå har jeg hverken gått musikklinja på VGS eller NISS, men musikklinja på NISS jobber mye med data, og da gjerne Cubase og Logic. Siste året samarbeider også lydlinja og musikklinja om flere prosjekter, så man får sett begge sider av yrket (til en viss grad, hvertfall). Ellers er det vel slik at de aller fleste som går lydlinja også driver med musikk ved siden av i en eller annen form, det være seg som utøvende musikere, hobbymusikere, komponister eller DJ'ing. Jeg tror ikke det var mange i klassen min som ikke spilte et instrument eller dreiv med musikk ved siden av studiene. Lenke til kommentar
MetalJens Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg har også sett en del på NISS. Jeg er veldig glad i musikk(både høre, spille og lage), men er veldig usikker om jeg skal gå for Musiker eller lydteknikker delen. Jeg er jo ikke akkurat noe spesielt god i noen instrumenter. Har spilt lenge, og på mye rart, men har aldri spilt for å bli noe spesielt god i noe. Er Musiker delen på NISS mer som musikk-linja på videregående skole? Jeg vil lære masse datateknikk innen lyd, men også lære musikalske tips og triks som jeg sikkert ikke får på lydteknikker delen...? Hei! Jeg har gått ett år på musikerutdanningen på NISS, og kan absolutt anbefale det Du lærer litt av alt i grunn. Fra hovedintrument og samspill, til "bruksklaver" (piano), musikkhistorie, hørelære, harmonilære/musikkteori til bruk av IT og lydteknikk. Generelt gode lærere, helt ok utstyr. Gode muligheter til å bruke skolen for det den er verdt 24/7 . Du får også spille inn en del i studio gjennom prosjekter, og kan booke stuido gratis på eget initiativ dersom ønskelig - her blir det også en del samarbeid med de som går på lydteknikk. Konserter hele tiden Jeg gikk kun 1 år pga. det er ekstremt vanskelig å livnære seg som musiker, og det er i grunn ikke noe jeg har ambisjoner om heller. For min del var det mer et friår til å drive med noe jeg bruker store deler av fritiden min på og har lyst å lære mer om. Jeg ville kanskje heller vurdert lydteknikkerlinjen om du har ambisjoner om å leve av noe innen musikk. Så kan du heller ta hovedinstrumenttimer, spille i band etc. ved siden av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå