Gå til innhold

Strømforsyning mulig defekt?

Anbefalte innlegg

Størmforsyning: Hiper 480w Type-r

Hei, jeg skulle slå på pcen i dag, så ville den ikke på. Jeg har koblet ut alt, kun prosessor som står på hovedkortet. Men det er lys i LED-lyset på hovedkortet. men ingenting reagerer når jeg trykker på power knappen.

Jeg har testet med en annen gammel strømforsyning og da slo pcen seg på. Den gamle strømforsyningen hadde også for lite kontakter til og passe perfekt på den store strømkontakten på hovedkortet, men som sagt den slo seg på.

Er det noe jeg kan teste/ prøve på før jeg kan fastslå at strømforsyninga er 100% defekt.

Har hatt størmforsyning i ca 14 månder. Den ble kjøpt på Netshop i januar i fjor.

Har hørt snakk om jumpstarting av strømforsyning, hva er det?

Mvh

Benjamin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, men jeg ser at min stømforsyning har flere kontakter, en den som er vist på bildet. Hvordan skal jeg prøve å starte strømforsyninga? uten å ha den i pcen? skal jeg bruke en binders og så bare koble i strømkontakten?

i såfall hvor skal jeg koble bindersen hen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takker for svar, men jeg ser at min stømforsyning har flere kontakter, en den som er vist på bildet. Hvordan skal jeg prøve å starte strømforsyninga? uten å ha den i pcen? skal jeg bruke en binders og så bare koble i strømkontakten?

i såfall hvor skal jeg koble bindersen hen?

8232592[/snapback]

Du skal bruke den kontakten som er på bildet der (pass på at du kortslutter riktige pinner) De pinnene er på den største kontakten som går fra strømforsyninga til hovedkortet

Du skal kortslutte de to stedene som er merket med penn, hvis den ikke starter da er det stor sannsynlighet for at strømforsyningen er gåen. Noen strømforsyninger trenger litt belastning for at de vil starte, men dette løser en enkelt ved og ha strømmen til feks. cd-romen innkoblet.

Lenke til kommentar

Okei, nå har jeg jumstarta strømforsyninga, fikk liv i cdrommene, og vifta på PSU'en gikk såvidt rundt. Jeg prøvde å koble størmforsyning til hovedkortet. Jeg fikk ikke liv i hovedkortet, selv om det var lys i LED-lyset på hk. vifta på Psu gikk heller ikke rundt når den var tilkoblet hk.

Hva tror dere er feil?

Lenke til kommentar

Såg litt om et annet PSU problem, den grønne dioden på et ASUS hovedkort blinka - etter diverse feilsøk / bytting av PSU var konklusjonen at PSU var defekt - fikk igang PC'en med ny PSU.

Kan se ut som PSU i dette tilfellet er "dau" - klarer CD rom ved jumpstart (trekker 5 - 10W?) mens når MB blir kobla til "kneler" den - får ikke til noenting.

Kanskje et bytte av PSU kunne fått PC'en opp og gå - lån av noen.

Lenke til kommentar

Kobla den såkalte defekte PSU'en i en gammel maskin, kunn med hK,cd-rom og 1 harddisk koblet til, samt nettverks kort og skjermkort, og maskinen startert opp. setter faktisk med denne maskinen og den "defekte" PSU'en å skriver nå.

Lurer på hva som er problemet.

Lenke til kommentar

Ang. Strømforsyninga.

Testa den "defekte" strømforsyninga i en gammel intel celeron maskin, som ikke har sånn 4-pin kontakt og den bruker kun 20 av 24 pin tilkobling på hovedkortet. Denne maskinen starta fint opp, og gikk 100% stabilt.

Men når jeg testa den "defekte strømforsyninga i den andre pcen min med 4-pin kontakt og 24-pin koblinga til hovedkortet, starta den ikke opp.

Jeg har sjekket at strømforsyningen gir f.eks. strøm til cd-rom og sånn.

Kan også si at jeg testa ei gammel strømforsyning(250 watt) på maskinen min, med kunn ram, skjermkort og prosessor tilkoblet, å da starta maskinen min fint opp, kom inn i bios osv. Hadde kun 4-pin koblinga kobla og 20/24-pin kobla til hovedkort.

Tror dere det er noe feil med strømforsyninga, for jeg skjønner ingenting

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...