C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Heppsann hoppsann, Jeg planlegger en casebuild og er ganske usikker når det gjelder PSU. Planen var i utgangspunktet å bruke en PicoPSU eller noe lignende, men de finnes bare med kapasiteter opp til 120W, som nok blir litt snaut. Derfor ser jeg med nødt til å gjøre noe annet. Størrelsen og støyen er de kritiske faktorene da dette skal være en stillegående stue-PC. Jeg fant denne 300W'ern fra Forton/Source, som virker bra. Nok med watt og 1U høy. Men saken er den at jeg gjerne skulle hatt muligheten til å plassere den noe mer fleksibelt, og det er da sprøsmålet melder seg: kan jeg åpne opp PSUen, ta ut innmaten og feste den som jeg vil med min egen festeanordning? Jeg aner ikke hvordan denne ser ut inni, så hva jeg gjør til slutt avhenger av det, men spørmålet er egentlig om det er trygt. Jeg regner med å miste garantien, det er nå en ting, men livet vil jeg gjerne beholde. Er det stor fare for at jeg kan føkke opp noe når jeg har PSUen ute av boksen sin? Risikerer jeg at hele kabinettet blir strømførende og hopper rundt i stua og setter fyr på ting og prøver å drepe meg? -G.G. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Heppsann hoppsann,Jeg planlegger en casebuild og er ganske usikker når det gjelder PSU. Planen var i utgangspunktet å bruke en PicoPSU eller noe lignende, men de finnes bare med kapasiteter opp til 120W, som nok blir litt snaut. Derfor ser jeg med nødt til å gjøre noe annet. Størrelsen og støyen er de kritiske faktorene da dette skal være en stillegående stue-PC. Jeg fant denne 300W'ern fra Forton/Source, som virker bra. Nok med watt og 1U høy. Men saken er den at jeg gjerne skulle hatt muligheten til å plassere den noe mer fleksibelt, og det er da sprøsmålet melder seg: kan jeg åpne opp PSUen, ta ut innmaten og feste den som jeg vil med min egen festeanordning? Jeg aner ikke hvordan denne ser ut inni, så hva jeg gjør til slutt avhenger av det, men spørmålet er egentlig om det er trygt. Jeg regner med å miste garantien, det er nå en ting, men livet vil jeg gjerne beholde. Er det stor fare for at jeg kan føkke opp noe når jeg har PSUen ute av boksen sin? Risikerer jeg at hele kabinettet blir strømførende og hopper rundt i stua og setter fyr på ting og prøver å drepe meg? -G.G. 8232259[/snapback] Det er noen forhåndregler som er nyttige og ta: 1, La psuen ligge noen dager, uten og være tilkoblet strøm, dette vil gjøre at spenningen lagret i kondensatorene får tid til og lade seg ut. 2, Når du har åpnet den så er det lurt og ikke ta på alt for mye på selve kretskortet, ta aller helst på kantene. 3, Når du skal montere den i et kabinett, og kretskortet er åpent (uten noen form for deksel o.l) så må du passe på at ingen deler av kretskortet er tilkoblet kabinettet, monter den på spacere hvis den har hull for dette. (her er det ett unntak: jord kan tilkobles kabinettet, men jeg har aldri vært borti at dette er nødvendig, men hvis det originalt var kobling mellom jord og kabinettet kan en like så greit ha dette med) Men et tips: jeg ville skiftet ut vifta på den strømforsyningen, 1u strømforsyninger er som oftest ikke laget med hensyn til støy, de er tross alt ment for og stå i servere... Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Min PC klikka nylig, og jeg mistenkte PSUen for å være årsaken så jeg åpent opp og kikket rundt for å se etter åpenlyse feil. Når jeg satt den sammen igjen og startet opp PCen kom det plutselig røyk ut av PSUen. Så jeg har hvertfall ikke planer om å prøve meg på noe slik igjen Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Tar sjansen og ser hva som skjer jeg. Takk for viftetipset forresten, fant ikke ut hvor mye den egentlig bråker men jeg regner med at du har rett. En ilter liten 40mm er jo ikke særlig stuevennlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Tar sjansen og ser hva som skjer jeg. Takk for viftetipset forresten, fant ikke ut hvor mye den egentlig bråker men jeg regner med at du har rett. En ilter liten 40mm er jo ikke særlig stuevennlig. 8235477[/snapback] vil tro vifta har et støyniva på rundt 40-50db, noe som ikke egner seg i stua i det hele tatt, med mindre du liker støy Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Det er noen forhåndregler som er nyttige og ta: 1, La psuen ligge noen dager, uten og være tilkoblet strøm, dette vil gjøre at spenningen lagret i kondensatorene får tid til og lade seg ut. 2, Når du har åpnet den så er det lurt og ikke ta på alt for mye på selve kretskortet, ta aller helst på kantene. 8232747[/snapback] 1. Kondensatorene lader seg ut i løpet av sekunder. Legg til litt sikkerhetsmargin så holder det at man venter noen få minutter. Altså tiden det tar å skru opp dekslet. 2. PSU er ikke statisk sensitivt slik småelektronikk som ram, CPU, hovedkort og skjermkort er. Det gjør ikke noe om man tar på kretskortet. Lenke til kommentar
tommy007 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 kanskje han tenkte på fett eller liknende du har på fingrene.. hehe Lenke til kommentar
JULINGiKAKE Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hvis vi ikke hører fra deg på noen dager, så vet vi hvordan det gikk.. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) 1. Kondensatorene lader seg ut i løpet av sekunder. Legg til litt sikkerhetsmargin så holder det at man venter noen få minutter. Altså tiden det tar å skru opp dekslet. 2. PSU er ikke statisk sensitivt slik småelektronikk som ram, CPU, hovedkort og skjermkort er. Det gjør ikke noe om man tar på kretskortet. 8235762[/snapback] 1. Kommer jo helt an på om kondensatorene faktisk har noe å lade seg ut til... og litt av visen med å la den stå en tid er jo at det skal skje en naturlig utladning uten at du blir en del av denne prosessen. 2. All elektronikk er sensitiv for ladninger utenfra, spørsmålet er vel om det lett går i stykker eller ikke, en PSU forventer man at tåler en litt tøffere trøkk enn en CPU. Jeg tror derimot at dette ble nevnt i forbindelse med egen sikkerhet... en strømforsyning kan mest sannsynlig levere nok strøm til å drepe et menneske om man er uheldig å fikler borti feile deler av kretskortet når kondensatorene er fullt oppladet. Jobber man med farlige ting bør man være forsiktig. Endret 25. mars 2007 av radivx Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 1. Kondensatorene lader seg ut ganske raskt. Det er jo ikke snakk om kondensatorer som skal selvutlades. De står jo i kretser med andre komponenter. Kretser som lader ut kondensatorene. 2. Ja, jeg burde skrevet ømfintlig i stedet for sensitiv. PSU er "grov" elektronikk som ikke er særlig ømfintlig for statisk elektrisitet. Husk også at kondensatorene sitter på lavspentsiden så det er ikke snakk om dødelige spenninger der. Ikke det at 230V er dødelig så ofte heller. Jeg vet ikke hvor mange titusner av elektrikere det finnes i Norge, men det er ikke uvanlig å få 230V i seg en gang i måneden. Så vidt jeg kan huske er det ca 15 år siden jeg hørte om siste dødsfall på grunn av 230V i den bransjen. Det var en elektriker som satt fast mellom en himling og et tak og ikke kom seg løs. Dvs. at dødsraten er lavere enn f.eks å kjøre bilen til jobben og tilbake hver dag. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 selv har jeg modifisert min egen psu uten problemer. jeg åpna den, tok ut kretskkortet, og monterte det på en plastplate. jeg måtte gjøre det for å få plass i kassa mi. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Flotte saker. får se når jeg får kjøpt inn sakene, regner med å bygge dette en gang i mai. Kommer til ålage worklog, så dere får vite om jeg overlever Takk for hjelpa folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå