Inception_ Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Hvis du ikke liker bråk kan du bare røske ut den viften på toppen, den hjelper ikke. 2-4 grader var vel i minste laget, er vel nærmere 10-15 grader for de fleste som har gjort dette. Kama Bay er jo greit hvis man er opptatt av at det skal se clean ut, men viften er slapp, og bør byttes ut, og da er man jo nesten like langt med dobbelt så mye penger. CNPS9700LED _bråker_ ikke, den er bare ikke fullt så støysvak som en nexus eller slipstream vifte. Hvis den greier en q6600 på 3.1 på 39 grader så er det ikke noe å klage over. Endret 10. mars 2008 av Inception_ Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Kama Bay er viktig fordi den har et støvfilter, så slipper du å støvsuge pcen så ofte. Støy er subjektivt, og for meg bråker disse Zalman-kjølerne altfor mye, men jeg er i overkant kravstor. Q6600 @ 3.1GHz og 39 grader, er dette målt i speedfan eller intel TAT, og ved idle eller full load over tid? Og hva slags viftehastighet? E6600 @ 3Ghz, full last (folding@home SMP), og det eneste som høres er et lavt sus. Dette er med kama bay-vifta koblet sammen med cpuvifta, denne bråker uansett minimalt ved 800rpm. Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Har tenkt å kjøpe meg et p182. Men lurer på en ting, hvor stor klaring er det mellom dvd-brønnene og frontdøra? Tenker å ha viftestyring der, men ser ut som om det er lite plass... Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 De bråker mer ja, hadde jeg kjøpt en kjøler ny for fullpris ville jeg valgt en løsning hvor jeg kunne ha installert min egen kjøler, og sluppet å bruke en predefinert en. Zalman-viften er på 112mm og har en slags rar dyp rasling som egentlig gir grunnlaget for lydbildet, hvis du hører på støyen fra PCen. Den er ikke noe høy, men høres mer ubehagelig ut enn "woosh" lyden fra Noctua-viftene. Det tallet er med 1395RPM, med CoreTemp, Q6600 G0, idle såklart. Thermal Analysis Tool er ikke et overklokkingsverktøy :0 det er for debugging only, ville ikke stolt så mye på det. Har tenkt å kjøpe meg et p182. Men lurer på en ting, hvor stor klaring er det mellom dvd-brønnene og frontdøra? Tenker å ha viftestyring der, men ser ut som om det er lite plass... Luften mellom DVD-brønnene og frontdøren blir brukt til innsug av luft, ikke så lurt å blokkere der. Mener du en 5.25" enhet da, med knapper som stikker ut? Det er vel et par centimeter å gå på. Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Luften mellom DVD-brønnene og frontdøren blir brukt til innsug av luft, ikke så lurt å blokkere der. Mener du en 5.25" enhet da, med knapper som stikker ut? Det er vel et par centimeter å gå på. Tenker på en 5.25" enhet ja. Hvis du har et sånn kabinett, kan ikke du måle litt mer nøyaktig, hadde vært topp:D Det er bare til knapper, så kan ikke bli så ille med lufttilførselen, eller? Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Det tallet er med 1395RPM, med CoreTemp, Q6600 G0, idle såklart. Thermal Analysis Tool er ikke et overklokkingsverktøy :0 det er for debugging only, ville ikke stolt så mye på det. Sjekk coretemp med TAT, er de like så er det bra. Hva gjør det at TAT er et debuggingsverktøy? det er laget av intel, som også har laget prosessorene, så da er det vel litt korttenkt å forkaste temperaturene det leser ut? 39 grader idle på en Q6600 med viftehastighet på 1400rpm, det er ikke noe jeg ville hoppa i været for.. E6600'en min idler på rundt 25-28 grader med cpuvifta på 400rpm, da går ikke vifta i kama bay rundt engang, ei heller vifta i toppen (samme som i kama bay), og vifta bak går med rundt samme turtall. Hva slags temperaturer får du ved prime95/orthos? Endret 10. mars 2008 av Wibla Lenke til kommentar
Intern Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Tenker på en 5.25" enhet ja. Hvis du har et sånn kabinett, kan ikke du måle litt mer nøyaktig, hadde vært topp:D Målte jeg... Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Målte jeg... Ser at du målte, men skjønner ikke så mye, 8cm klaring fra fronten av dvd-romen eller hva? litt mer forklaring hadde vært topp:) Endret 10. mars 2008 av intelli-musa Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Ser at du målte, men skjønner ikke så mye, 8cm klaring fra fronten av dvd-romen eller hva? litt mer forklaring hadde vært topp:) Da har jeg målt. Er ca 2,1cm Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg vurderer å sette inn en 120mm (kanskje Kama bay?) i de midterste brønnene, altså der den ene harddiskrammen er. Jeg har en zeroTherm Nirvana NV120 på CPU som blåser fra front og bak, så den skal sørge for luftflyt i øverste del (dog har jeg både DVD-spiller, frontpanel til lydkort, og viftekontroller i henholdsvis panel 2, 3 og 4 ovenifra, så det blir uansett ikke optimalt her oppe -- men CPU-temperaturen er fin). Grunnen til dette er at jeg har høye temperaturer på mine to skjermkort (8800 GT), og det ser ikke ut til at jeg har noen særlig luftflyt nede i kabinettet. Men jeg lurer på, er det plass til Kama bay her nede med tanke på lengden på skjermkortene? Husk at det kommer en ledning ut bak også... Lenke til kommentar
ersa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Nede trenger du jo ikke Kama Bay, den er jo laget for å konvertere 3x5.25" til en viftegrill med støvfilter. Nede er det jo tilrettelagt for å sette inn en vifte. Du kan prøve med å flytte den øverste viften ned dit for å se om det hjelper på GPU-temp. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Ser at du målte, men skjønner ikke så mye, 8cm klaring fra fronten av dvd-romen eller hva? litt mer forklaring hadde vært topp:)En tommestokk viser aldri mer en to siffer av gangen. Den begynner med 1 og slutter da på 9, uansett totallengde. Dvs at det er 2cm fra 5.25" til kanten på døren. Da har jeg målt. Er ca 2,1cmDet er ikke akkurat et kjøkken dette her, men jeg ville nå sagt 2,2cm. Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg vurderer å sette inn en 120mm (kanskje Kama bay?) i de midterste brønnene, altså der den ene harddiskrammen er. Jeg har en zeroTherm Nirvana NV120 på CPU som blåser fra front og bak, så den skal sørge for luftflyt i øverste del (dog har jeg både DVD-spiller, frontpanel til lydkort, og viftekontroller i henholdsvis panel 2, 3 og 4 ovenifra, så det blir uansett ikke optimalt her oppe -- men CPU-temperaturen er fin). Grunnen til dette er at jeg har høye temperaturer på mine to skjermkort (8800 GT), og det ser ikke ut til at jeg har noen særlig luftflyt nede i kabinettet. Men jeg lurer på, er det plass til Kama bay her nede med tanke på lengden på skjermkortene? Husk at det kommer en ledning ut bak også... Du sier at du har viftekontroller i front, hvilken kontroller er det du har, må ha en selv når jeg kjøper en p182, så er nysgjerrig på hva du får plass til! Lenke til kommentar
Panter Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Selv har jeg en 3 kanals viftekontroller og 2 Usbporter i 3.5" diskettbrønnen. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Du sier at du har viftekontroller i front, hvilken kontroller er det du har, må ha en selv når jeg kjøper en p182, så er nysgjerrig på hva du får plass til! Jeg har Zalman ZM-MFC2. Lenke til kommentar
Brothers Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Du sier at du har viftekontroller i front, hvilken kontroller er det du har, må ha en selv når jeg kjøper en p182, så er nysgjerrig på hva du får plass til! Jeg har Zalman ZM-MFC2. den så litt interessang ut tør jeg spørre hva du betalte for den og hvor man får kjøpt den? Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 den så litt interessang ut tør jeg spørre hva du betalte for den og hvor man får kjøpt den? Søk på Prisguide.no. ==================== Jeg flyttet harddiskviften (den nederste, mellom PSU-en og harddiskene) opp på harddiskbrønnen man kan montere en vifte på, slik som ersa sa over. Jeg prøvde med viften av, på laveste hastighet og på full hastighet. Ved lav hastighet (det eneste overkommelige støynivået) er forskjellen minimal (2 °C), mens den er ganske formidabel på høyeste hastighet (8 °C). Dog bråker viften alt for mye på høyeste hastighet, og til og med på trinnet innimellom, til at jeg kommer til å ha den på noe annet enn laveste hastighet. Dere kan jo se selv på temperaturene under -- det er ingen vitenskapelig måling, bare makstemperaturen under et par runder med 3DMark06. (Merk at jeg for øyeblikket kun har ett skjermkort.) Vifte av: Vifte på laveste hastighet: Vifte på høyeste hastighet: Det kan jo hende at stock-viftene rett og slett flytter ganske lite luft i forhold til støy, altså at andre vifter klarer å flytte mye mer luft med samme lave støynivå som stock-viftene på laveste hastighet. Jeg prøvde for øvrig å legge et ark mellom skjermkortet og CPU-en, slik at det ble en slags "duct" i skjermkortområdet, men dette så ikke ut til å ha noen effekt. Lenke til kommentar
ersa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Du kan prøve å henge viften på andre siden av den øvre harddiskbrønnen med medfølgende clips. Mulig det hjelper på skjermkortemperaturen. Det står beskrevet i manualen hvordan du gjør dette. Det er sant som du sier at viftene flytter lite luft i forhold til støy. Noctua sine 800 rpm/8dB flytter nesten samme mengde luft som stockviftene på low. Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Selv har jeg en 3 kanals viftekontroller og 2 Usbporter i 3.5" diskettbrønnen. Hva slags viftekontroller er det da? gjerne navn:D Edit: såg pcen din på www.silentpcreview.com/ gjennom linken i signaturen din, ser der at du har gjort noe med viftekontrolleren din, men er det plass til den uten å gjøre noe med den? og hva slags vifter er det du kjører på den? Endret 10. mars 2008 av intelli-musa Lenke til kommentar
Panter Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Hva slags viftekontroller er det da? gjerne navn En Akasa mener jeg, se link i signaturen for modell + bilder. Endret 10. mars 2008 av Panter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå