Gå til innhold

Den store Antec kabinett tråden!

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg skulle poste her, men uansett here goes...

Har et Chieftec CX-06 kabinett med en Corsair HX 520w, C2D E6750(standardvifte), vifteløst skjermkort/hovedkort, 2 harddisker og to MIST vifter(120mm og 92mm). Er nå nesten fornøyd med støynivå, men synes det fortsatt er litt for støyende. Har derfor tenkt litt på å kjøpe et P182 kabinett, samt eventuelt bytte ut cpu kjøler og kabinett vifter til noe mere støysvakt.

Lurer derfor på om jeg forvente en grei forbedring med tanke på støy i forhold til mitt nåværende kabinett?? Ville satt veldig pris på om noen kunne hjelpe meg!

:roll:

Om du ikke er en hardcore overklokker kan jeg anbefale Scythe Ninja som passiv Cpu kjøler.

Jeg kjører den vifteløs på E6850, har byttet ut originalviftene i P-182 med Noctua NF-S12-1200.

Viftene i øvre kammer kjører jeg via medfølgende ULNA adapter(600 rpm)

Cpu ligger på rundt 30-33 grader idle, og 58-60 grader ved full load på begge kjerner.

Den siste vifta nede ved harddiskene går på 800 rpm, og holder diskene på rundt 26-28 grader, ved å kjøre denne vifta på 600 rpm steg diskene til rundt 30 grader.

Strømforsyningen er en lydløs Corsair 620w, regner med din 520w er like lydløs.

Man hører knapt at pcen står på, om det er heelt stille i rommet høres ett svakt vindsus ;)

Men vil anbefale deg å vente med å kjøpe nye kabinettvifter til du har testet ut støynivået på de originale..

De er litt mer lyd i, men synes de er tålbare de å=)

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil takke både Inc3ption og deg for svar! :thumbup:

Regner med jeg sannsynligvis må kjøpe ny cpu vifte ja, kommer nok til å kjøre passivt, da jeg ikke presser pcen noe hardt til vanlig. Kunne tenke meg noe som var såpass lydløst at det er mulig å sove med pcen stående på i samme rom.

Uansett var hovedpoenget mitt hvorvidt p182 var en forbedring over mitt nåværende kabinett(vet ikke om off-topic beskjeden var rettet mot meg...). Regner ihvertfall med at dette vil bli en ganske merkbar forbedring, all den tid kabinettet er designet for å være støysvakt mtp vibrasjonsdempning osv.. Så jeg kommer nok til å gå for dette kabinettet, og ninja kjøleren i første omgang.

Igjen, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Men ja, jeg har en P182 med 4 120mm vifter, PSUvifte, Zalman 9700LED (med 112mm vifte eller hva det var), og det er aldeles ingen problemer med å sove i samme rom.

Skal du ha en stille P182 oppfordrer jeg deg til å lese mer av denne tråden, da den omhandler hvilke vifter som er optimale, og mye mer.

Endret av Skagen
Off-topic.
Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på størrelsen mellom P182 og P190?

Tenkte på å kjøpe P190 hvis det er større pga vannkjlingen som tar endel plass! :whistle:

P190 er like dyp inni, men det har en sidevifte som tar litt plass. Det er også plass til et e-ATX hovedkort. Det vil si at det er ca 10 cm lengere.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er det noen som kan si meg hvor trangt kabinettet liksom er? Får kort fra f.eks. 8800-serien plass?

Edit:

P182, that is.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Om du hadde tatt deg hvertfall litt tid til å lese litt, så hadde du sett at det er flere som kjører P18x med f.eks 8800GTX

Jess, om jeg bare hadde.

Når det er oppklart gjenstår det allikevel ett spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hva tenker du på da? Dimensjoner?

EDIT: Leif

Egentlig ja, men om ingen har tatt seg tid til å måle opp forstår jeg full og holdent.

Uansett fikk jeg svar på det viktigste spørsmålet. :)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer faktisk å gå fra mitt Antec P182 til fordel for f. eks. Antec Nine Hundred. Grunnen til dette er at jeg har byttet ut vitene på skjermkortene med Thermaltake DuOrb. Denne blåser rett ned på skjermkortet, og luften blir spredt ut til alle kanter. Luftgjennomstrømningen er mildt sagt horribel, og til og med med når jeg flyttet harddiskviften opp der hvor den ene uttakbare brønnen er, ligger kortene på 55 °C idle.

Antec Nine Hundred, i alle fall med en sidevifte montert, vil nok gi mye bedre kjøling enn dette.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer faktisk å gå fra mitt Antec P182 til fordel for f. eks. Antec Nine Hundred. Grunnen til dette er at jeg har byttet ut vitene på skjermkortene med Thermaltake DuOrb. Denne blåser rett ned på skjermkortet, og luften blir spredt ut til alle kanter. Luftgjennomstrømningen er mildt sagt horribel, og til og med med når jeg flyttet harddiskviften opp der hvor den ene uttakbare brønnen er, ligger kortene på 55 °C idle.

Antec Nine Hundred, i alle fall med en sidevifte montert, vil nok gi mye bedre kjøling enn dette.

Eller du kan kjøpe antec p190 som også har vifte i siden, samt 2 på toppen.

Men det er kanskje litt dyrt :whistle:

Lenke til kommentar
Eller du kan kjøpe antec p190 som også har vifte i siden, samt 2 på toppen.

Men det er kanskje litt dyrt :whistle:

Ja, den er litt dyr...

Men jeg lurer på en ting angående P182: Er ikke løsningen med PSU-en helt bort i natta? Jeg mener, du har en vifte som blåser luft fra harddiskene og ut bak ved PSU-en. Dessuten kommer luften fra PSU-en ut på samme sted. Problemet er at denne varme luften kommer ut akkkurat ved inntaket til PSU-en! Vil ikke PSU-en bli farlig varm? Min PSU, Corsair HX620, kjent for å være "overraskende kjølig ved alle belastninger", er faktisk overraskende varm ved alle belastninger.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

PSU suger mesteparten av lufta fra diskområdet siden midtvifta uansett dytter luft mot/forbi psu, så dette skal ikke være et problem. Du kan jo alltids teipe over hullene på plata som psuet er montert på, så drar psu uansett ikke inn varm luft fra området bak pcen.

Har du noen temperaturmålinger fra PSU?

Og det sier seg jo selv at du må bruke hodet litt når du velger kjøleløsninger i et kabinett med såpass spesiell layout som P182, evt. vurdere ducting så du har kama bay øverst, og skiller cpu/ram/NB-området fra skjermkort med en papp-plate o.l.

Jeg har selv P182 med 7950GT med en thermalright hr-03 som da er montert "rundt" skjermkortet, dette fungerer ypperlig, med lavere temperaturer enn originalkjøleren, selv passiv. Dessuten ser jeg ikke på 55 grader idle på et skjermkort som et problem overhodet, moderne skjermkort throttler først klokkehastighet når de passerer 100-115 grader på core.

I P182 bør man ha kama bay, med eller uten vifte er opp til deg, da to eksosvifter og en innsugsvifte ikke er en 100% optimal løsning.

Det som gjør P182 så bra er at man kombinerer god nok kjøling med meget lavt støynivå selv rett ut av esken, og ved å bytte ut viftene og installere en kama bay under/over DVD-RW så får man enda bedre kjøling og enda lavere støynivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...