Gå til innhold

Den store Antec kabinett tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får vise frem min også, nå som den begynner å komme på plass her! Har dessverre ikke SE-versjonen, men akk, den vanlige er vel egentlig stiligst utenpå, det er bare så sjef med sort innvendig. Også ganske idiotisk av Asus å bundle røde sata-kabler med et HK som tydelig er dallet opp i sort/blått/hvitt fargeskjema.. men sånn erre.

 

Hardwareliste: [prisguide-handlevogn]

Asus Maximus Formula

Seasonic S12 Energy+ 650W

Kingston HyperX DDR2-1200 2GB (2x1024)

Intel Core 2 Quad Q6600

Scythe Ninja Plus

Asus EN8800GTS 512 MB

 

Har nå 5 stk 120mm vifter kjørende, pluss psu-vifta. Disse er 3 stk Noctua NF-S12-800, en Scythe som fulgte med ninjaen, og en gammel Titan. 2 drar inn kaldt nede og de andre 3 spyler ut varmt oppe. Har da Titan og Scythe sine koblet på viftestyringen i front, den er jeg forøvrig hittil meget fornøyd med - mange ledninger og muligheter for en billig penge. Deilig å slippe å åpne kassa hvis man har en kabinettløs disk å koble til kjapt:

post-21243-1200654546_thumb.jpg

 

^^ Jeg er fortsatt råimponert med hvor ryddig Panter har klart å holde sitt selv med 10 disker, så jeg følte presset her. Det hjalp jo ikke at jeg måtte koble ca 100 ledninger på All-in-one panelet, men ble da ganske happy til slutt - fikk lagt mesteparten på baksida:

post-21243-1200654613_thumb.jpg

 

Installert i maskinen nå:

4 disker, 1 optisk drev, 5 vifter

Koblet til frontpanelet: 2 vifter, 2 tempsensorer, minnekortleser, usb+fw, sata+power

 

Jeg kan ingenting om overklokking, men bestemte meg for å prøve denne gangen, så jeg valgte Q6600 og et klokkevennlig HK - med ram på hele 1200 Mhz skulle man klare å få til litt ekstra ytelse over stock :p

 

Kjører nå på 3,44 Ghz og har 36 grader cpu idle, og 55 grader på gpu med frontdør lukket og samtlige vifter stilt så lavt at de ikke er sjenerende (hørbare om man hører etter). Har ikke kjørt noen stresstest, men har spilt mye, vært endel i Photoshop og har ikke merket noe ustabilitet på flere døgn i strekk - alt i alt meget fornøyd med maskinen, og kan hjertens gjerne anbefale kombinasjonen av hardware. Tror faktisk jeg har litt mye vcore også, så bedre kan det bli.

 

Med så mye pjatt fra meg forventes vel noen bilder og:

post-21243-1200655252_thumb.jpgpost-21243-1200655268_thumb.jpgpost-21243-1200655285_thumb.jpgpost-21243-1200655299_thumb.jpg

 

Ble en lang post, dette, men ønsker å si tusen takk for denne tråden, som var avgjørende for at jeg valgte dette kabinettet! Spesielt også pga linken til SLPR om stillegående OC C2D. Skal kanskje lage ducts etterhvert, og har i den forbindelse sjekket hva som er tilgjengelig av materialer her hjemme. Det viser seg at styrene (eller polystyren på norsk - ekspandert polystyren er bedre kjent som isopor) som de bruker i artikkelen der ikke tåler over 50 grader over tid (fikk høre at det ikke bare er brannfarlig, men attpåtil brenner godt :S ), så det er klart ikke å anbefale. Såvidt jeg får ut av denne siden så er PC / Polykarbonat aka. Lexan/Plexi det som vil egne seg best da det tåler varme over tid og heller ikke hetes opp til å holde en høy temperatur selv. Tips til andre materialer?

 

Til alle som lurer på å anskaffe et Antec P182(SE): Her er de eneste tingene jeg kan komme på som er negativt:

post-21243-1200654687_thumb.jpg post-21243-1200654760_thumb.jpg post-21243-1200655217_thumb.jpg

1. Jepp, fingermerkene viser seg ganske fort - men sånn er det jo med saker og ting som er så flott lakkert/behandlet ;)

2. Kan det være verdt å merke seg at det er stort, og tungt... avbildet sammen med et Thermaltake Swing. Som nevnt i tråden her er det dog meget bra lydforseglet, det hører man med en gang man tar av en sidedør og dunker på den. For en herlig lyd :)

 

Flott kabbis! :thumbup:

Lenke til kommentar

Pen jobb det der!

Du fikk en bra temperatur da, men vet ikke helt om det er noe vits i å beholde den øverste viften der inni lengre, siden du har så god ventilasjon ut på baksiden! :)

Antec-viftene er ikke supre til å blåse på kjølefinner heller, så hvis du bruker en annen vifte får du kanskje enda lavere temperatur! :)

Lenke til kommentar

Har bestilt P182 + MIST 500W med fastmonterte kabler, og lurer på følgende:

 

PSU-en har en 120mm vifte som peker ned (i et vanlig kabinett). Hvordan skal denne stå i P182?

Er det noen som har den samme PSU-en og kan fortelle hvordan det går med kablene? Har lyst til å ha det ryddig og pent for en gangs skyld, og ønsker å benytte rommet bak hovedkortet. Trenger jeg noen forlengelseskabler til kabelen som går til hovedkortet + P4-kabelen?

Hvordan er viftene som følger med kabinettet på de forskjellige innstillingene? Sammenlignet med f.eks. en 120mm Noctua?

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Har bestilt P182 + MIST 500W med fastmonterte kabler, og lurer på følgende:

 

PSU-en har en 120mm vifte som peker ned (i et vanlig kabinett). Hvordan skal denne stå i P182?

Er det noen som har den samme PSU-en og kan fortelle hvordan det går med kablene? Har lyst til å ha det ryddig og pent for en gangs skyld, og ønsker å benytte rommet bak hovedkortet. Trenger jeg noen forlengelseskabler til kabelen som går til hovedkortet + P4-kabelen?

Hvordan er viftene som følger med kabinettet på de forskjellige innstillingene? Sammenlignet med f.eks. en 120mm Noctua?

 

Du setter PSU'en med vifta opp. Mange delte meninger om dette her, men du gjør ikke noe feil ved å ha den opp. Kablene på PSU'en er noe kort fant jeg ut, har selv samme sak men modulær, så jeg kunne bytte ut mine. Du må regne med kabelstrekk over hovedkortet, men du kan skjøte kablene.

 

Viftene som medfølger kabinettet er ikke av ypperste sort, men les gjerne et par 20 sider bakover her så finner du masse diskusjoner om hvilke vifter man burde ha osv...

Lenke til kommentar

Heya. Måtte bare poste noen bilder nå som jeg endelig har :dremel:

 

 

post-48109-1200943084_thumb.jpg

 

 

Litt juks å poste her kanskje, siden jeg har Antec P 180 fra 2005, men den er svært lik P 182. Jeg har laga kabelgjennomføring - ikke helt som den den på p182, men - veldig bra for p180 som bare har de kabelgjennomføringene midt i kassa.

 

 

post-48109-1200942898_thumb.jpg

 

 

Og kutta vekk metallgitteret foran luftinntakene på forsida, for mindre sus og bedre lufting håper jeg. Støvfilterene kan fortsatt fint settes på. ;)

post-48109-1200943023_thumb.jpg

 

..har nå på nyåret endelig oppgradert HK/CPU/RAM og begynner å bli veldig fornøyd med systemet. Kjører alt på standard hastighet, sliter litt med temp på CPU - og BSOD hvis jeg tuller for mye med ram settings. Men skal finne ut mer om klokking etterhvert, nå er det nok best å få snudd retninga på CPU kjølern... tanken var at den og kabinettvifta skulle gjøre "dobbel jobb" med å få varm luft ut av kassa bakover og oppover, men jeg tror jeg skal snu kjølern 90 grader mot klokka sånn at CPU vifta og kabinettvifta nesten jobber i push/pull (blåser bakover og ut) for bedre kjøling av CPU. Tenker da på om det er lurt å blokkere vifteplassen i topplata for at de ikke skal suge falsk luft inn derfra - men heller tømme kabinettet for luft..? Elr bare sette ei vifte i toppen for å dra ut luft der og, men vil ikke ha for mange vifter, og er litt skeptisk til den åpningen, liker ikke at det kokåpent over det aller helligste. Decisions, decisions..

Vurderer også å få lurt inn ei vifte foran harddiskene nede, selv om jeg nå har fått rydda plass til å sette i den vifta i midten. Syns vifte helt foran der virker bedre, vurderte å gjøre noe lignende som èn tidligere her som hadde fjerna de to sorte plast-rails'a på nederste hdd-buret. Men tenkte at man kan jo skru de fast igjen ca 10mm offcenter (med f.eks to eller fire skruer isteden for åtte hver side). Men det må også sages av litt i kabinettet for å få hdd-buret inn i en posisjon litt til venstre for der det står nå. Da er jeg mer interessert i å finne fatt i en übersmal vifte àla Yate Loon 120x20 mm som var nevnt her tidligere.

 

Men nå får lokket være på en stund tror jeg.. -bruke PC-en litt istedenfor å mekke.. :ohmy:

Endret av khaakon
Lenke til kommentar

Da fikk jeg PCen min til å funke i P182 i går kveld, MEN jeg har et stort problem med strømkablene på MIST 500W, de er modulære, men de to som skal til hovedkortet sitter fast, og de er ikke lange nok, og definitivt ikke lange nok til å legges bak "skjuleplaten" og opp til hovedkortet (Asus P5E X38). Så foreløbig står PSU oppå kabinettet, som jeg ikke akkurat ser for meg som en permanent løsning.

 

Hvor får man tak i skøteledninger til de 24 og 8 - pins ledningene som skal til hovedkortet.

Lenke til kommentar
Har bestilt P182 + MIST 500W med fastmonterte kabler, og lurer på følgende:

 

PSU-en har en 120mm vifte som peker ned (i et vanlig kabinett). Hvordan skal denne stå i P182?

Er det noen som har den samme PSU-en og kan fortelle hvordan det går med kablene? Har lyst til å ha det ryddig og pent for en gangs skyld, og ønsker å benytte rommet bak hovedkortet. Trenger jeg noen forlengelseskabler til kabelen som går til hovedkortet + P4-kabelen?

Hvordan er viftene som følger med kabinettet på de forskjellige innstillingene? Sammenlignet med f.eks. en 120mm Noctua?

 

Har samme kabinett og samme strømforsyning med faste kabler. Det var helt greit å slenge den hovedkontakten til HK-et bak, men måtte ha skjøteledning til P4-kontakten uansett. Min P4-kontakt sitter oppenfor cpu-en. Er et Asus M2N-SLI deluxe kort.

 

Kosta bare 25kr for en sånn skjøteledning hos netshop.

 

Har viften pekende opp, og med den midterste viften stående i, får psu-en nok kjøling. Ikke noe vifte som øker rpm pga for høy varme. :)

Endret av Armitage2
Lenke til kommentar

Sitter og sikler på mange av oppsettene deres.

Veldig mye snacks der ute.

 

Jeg holder på å sette sammen en ny maskin, basert på Antec P182.

Foreløpig sitter jeg og venter på Noctua NF-P12 viften, som jeg tenkte jeg skulle bruke nede (harddisk-kjøling) og fremme i det øverste kammeret. Hvorfor? Jo logikken min sier at det er en fordel med vifter som leverer litt statisk trykk, grunnet viftegrillene i forkant.

Men jeg vet ikke om jeg bare innbiller meg problemer med dette...

 

Til dere som har Noctua NF-S12 (enten 1200 eller 800 versjonen): Jeg ser jo at temperaturene dere får med disse ikke akkurat er skremmende. Trenger jeg egentlig NF-P12 viftene, eller vil luftflyten være god nok? (Jeg har ingen planer om å overklokke.)

 

Skal jo samtidig nevne at det viktigste for meg er et stille system, men jeg må samtidig ha muligheten til god kjøling på varme dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...