Gå til innhold

Den store Antec kabinett tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det noen som har en guid til hvordan og stille tricool viftene enda lenger ned ,, snakker om viftene i p190 ,, har prøvd og koble dem på viftestying gikk heller dårlig,

I p182 så har den nederste viften sin egen lille viftestyring. akkurat samme type som de oppe, bortsett fra at den som er nede henger løst. Bare å grave den frem liksom. Kanskje det er sånn på 190 også?

Lenke til kommentar
Tror du merker mattene best hvis de er i topp og på døren. Er ikke så plaget av diskene mine, men blir ikke de varm når de står sånn som det der? :0

Jeg tror faktisk den kjøler mer effektivt i det nedre kammeret, nå er hele kanalen tett så all lufta kommer inn foran og ut bak, uten "lekkasje". Jeg kan ikke måle noen resultater dog, siden all temp info fra harddiskene forsvant etter jeg satt de i raid. :thumbdown:

Siden alle komponentene i PC-en inkludert psu er passivt kjølt så er harddiskene det eneste jeg kan høre.. Jeg satt matter i dørene, rundt hdd kammeret også. glemte bare å ta et bilde av det..

Jeg vil ikke ha en matte som dekker den øverste vifteplassen, det er der varmen fra cpu stiger opp og varmer føttene mine. ;)

Lenke til kommentar
Dyr hobby dette!

Har regnet sammen alt kjølegreien jeg har kjøpt / skal kjøpe

TRUE - 500

TR HR-03 GT - 350

MIST Støymatter - 250

92mm vifte - 150

120mm vifte x 4 - 500

= 1750

Og ingenting av dette er man nødt til å kjøpe for å ha en fullt brukendes PC ^^

Er du ikke fornøyd med støynivået? MIST platene tror jeg kanskje ikke du får veldig god bruk for. Oppdaget at det som ga mest støy i min maskin var en Raptor disk. Etter det fant jeg ut at det var PSU som sto for mesteparten av støyen. Viftene surrer på under 1000rpm og skal godt la seg gjøre å høre, i allefall mine elendige MIST vifter.

Gi oss gjerne noen bilder fra byggeprosessen, især dette med støymatter. Mange som har problemer med å montere dette, særlig bak pga kabelopplegget.

Lenke til kommentar

@ andylove : hvis du blar 1 side bak så finner du linken til en guide jeg laget i går

@ Cerv

Men.. har du tettet igjen den viften i bunnen med lydmatte eller er det filteret jeg ser?

For jeg kan føle varmen bare med å se på den :p

Imponerende å ha så lite kjøling på alt sammen.. Hvilken CPU og GPU er det du har, og hva er de heatsinkene under/over skjermkortet ditt?

Tror ikke jeg får en matte nederst i øvre kammer mm. jeg forlenger PCIe-kontakten min og router den på baksiden.. IDE-kabelen går også gjennom der.

Endret av Inc3ption
Lenke til kommentar
@ andylove : hvis du blar 1 side bak så finner du linken til en guide jeg laget i går

@ Cerv

Men.. har du tettet igjen den viften i bunnen med lydmatte eller er det filteret jeg ser?

For jeg kan føle varmen bare med å se på den :p

Imponerende å ha så lite kjøling på alt sammen.. Hvilken CPU og GPU er det du har, og hva er de heatsinkene under/over skjermkortet ditt?

Tror ikke jeg får en matte nederst i øvre kammer mm. jeg forlenger PCIe-kontakten min og router den på baksiden.. IDE-kabelen går også gjennom der.

Det er et filter du ser foran vifta. Jeg var i utgangspunktet usikker på om jeg behøvde å ha filteret der, men jeg ville ha filterramma uansett fordi den hindret harddisk-ledningene i å komme i konflikt med vifta. Men etter å ha prøvd det, vil jeg fortsette å ha det slik, for det filteret er mer finmasket enn filteret foran. Jeg har et ekstra filter foran vifta oppe også. PC-en står på gulvet under pulten, så det er litt mer utsatt for støv i utgangspunktet.

Jeg skar bare en spalte i matta nederst i det øvre kammeret og routet kablene igjennom som vanlig.

PC-en var orginalt et HTPC prosjekt som jeg halvveis har kassert nettopp på grunn av støy. CPU er and AMD BE 2300 1,9gHz x2 men bare 45W effektforbruk. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte BE 2400 istedet, for jeg har hatt litt problemer med spesielt krevende scener på 1080P materiale som ikke er kodet slik at GPU kan avlste. Med en passivt kjølt Scythe Ninja holdt cpu seg under 65 grader på 6 timer stresstest. Så jeg er tilfreds med det. Dessuten stiger varmen opp igjennom gitteret og varmer føttene mine når jeg sitter her..

GPU er en ATI HD2600PRO 512mB, som er passivt kjølt med en ettermontert Schooner heatpipe kjøler. Kjøleren har en radiator som stikker på utsiden av kabinettet.

De to mist viftene står normalt og surrer på 600rpm, men jeg har ført viftekotrollen ut på baksiden av kabinettet, så jeg kan justere hvis det skulle være behov.

000_0089.jpg

000_0088.jpg

Endret av Cerv
Lenke til kommentar

Så jeg har litt kraftigere saker da, altså. Men til gjengjeld vil nok min høres ut som en vaskemaskin :D

Tror ikke 8800GT på passive er en spesielt god løsning akkurat.. Men den var kul, den heatsinken som stakk ut bak.

Jeg vurderer å åpne det øverste viftehullet i kabinettet og registrere forskjeller igjen. Får 4 antec vifter snart, gadd ikke importere scythe slip stream for 5% mindre lyd, så fin er jeg ikke på det.. ^^

Lenke til kommentar

Det finnes 8800GT uten vife også. Uansett så må varmen ut av kabinettet, og der kommer p182 virkelig til sin rett. HTPC kabinettet delene stod i før greide ikke effektivt å sirkulere lufta..

Jeg hadde litt for mange utfordringer med software også når det gjaldt htpc, men det skal nok tilbake i stereobenken på et vis....

PSU er forresten en Antec Phantom 500W

Endret av Cerv
Lenke til kommentar

Ja, er klar over Sparkle sin sak, men halve morroen med 8800GT er at den kan gå fint fra 600 til 700 MHz. ;D

Med undervoltet vifte på den går den opp til 95 på maks load, har jeg sett.

Tror du det har veldig mye å si om det øverste hullet er åpent eller ikke? Den trekker jo luft inn foran, men det kan da ikke være allverdens.

Lurer også på å flytte viften nede med harddiskene opp for å kjøle VGA ytterligere.. Og bør PSU-viften være opp eller ned? (mange spørsmål!)

Det nye oppsettet mitt kommer mest sannsynlig til å se ut som det jeg har lagt ved her..

Forskjellen nå er at jeg har vifte ved disker, ikke den 120mm'en mot VGA, og bruker ikke TRUE men Zalman CNPS9700LED, og stock 8800gt kjøling.

post-142252-1200320324_thumb.jpg

Endret av Inc3ption
Lenke til kommentar

For deg som sikkert har grei flow gjennom det øverste kammeret uansett, så har sikkert ikke den øverste vifte-åpningen allverden å si. Jeg baserer meg i hovedsak på at varm luft stiger, og derfor er mitt beste alternativ å ha den åpen.

Hvis du ikke har diskene dine i raid kan du jo bare fjerne den nederste vifta, og følge med på temperaturutviklingen med fan-speed eller noe. Men hvis du kun skal dra luft igjennom det nedre kammeret med psu-vifta, vil jeg tro du bør tette igjen ventilasjonshullene som er rundt psu i bakkant. På den måten bidrar du til at vifta må hente luften sin forfra istedet for å bare sirkulere den rundt psu.

Om psu bør stå med viften opp eller ned vet jeg ikke om har så mye å si, spørs jo litt om det blir konflikter med kabel-routing også vil jeg tro. Personlig ville jeg kanskje satt viften opp for å hente luft øverst i kammeret, siden varm luft stiger.

Endret av Cerv
Lenke til kommentar

Til de som ikke kjenner historien til Antec P180/182 serien, så anbefales det å lese den på SPCR. Link finnes i 1.post. Kortversjonen er i allefall at dette kabinettet er utviklet i samarbeidet SPRC, hvor det hele startet med et ønske om et kabinett som kunne brukes i studiosammenheng og som derfor måtte være stabilt, stille og tilby god kjøling. Slik ble altså Antec P180 laget og det kom en del revisjoner utover.

Det man kan merke seg er at Antec P180 har i utgangspunktet meget gode kjøleegenskaper bare man monterer riktig og benytter seg av kabelstrekk bak hovedkort etc. Det er også viktig å følge org "airflow", hvilket betyr at man ikke pumper kabinettet fult av vifter i alle retninger i den tro at det vil løse "problemer". Det skaper bare enda mer.

Mitt monteringstips er veldig enkelt:

Har man mange disker nederst, så sett en vifte mellom dem og PSU. La den trekke mot PSU.

Ta ut øverste HDD modul og sett inn en vifte i front, rett bak døra.

Ta ut øverste/bakerste vifte og gaff igjen hullet, evnt la det være slik det er.

Monter 120MM vifte bak som trekker ut, du har nå airflow fra fronten til bak.

Dekk til hullene ved PCI sporene, kan være minimalt å hente her men...

Dekk til hullet ved PSU, her må det være en design feil...

Flere vifter trenger du ikke. CPU vifte sier seg selv, men jeg kjører min Scytje Ninja+ passivt. Smak og behag i grunn. Diskene mine er av type Seagate og Samsung, hvilket tilsier gode driftstemps. Har 4 stk nederst.

Eneste som nå lager ekstra støy er PSU og skjermkort vifta fra Zalman. Men dette skal jeg overleve. Ellers finnes det svært gode tips i 1.post hvordan man støydemper mer. Verdt å sjekke ut støydempningsmattene som Inc3ption var så kul å tipse oss om. Det er også laget en guide for hvordan de monteres for dere med 10 tommeltotter.

Essensen i det jeg sier er at mange vifter kan skape feil trykk i kabinettet og ødelegge en allerede naturlig airflow. Bytt gjerne ut stock vifter, for disse er litt støyete synes jeg.

Jeg er klar over at ikke alle er enige med meg her. Men tipsene mine baseres på erfaringene jeg har fått gjennom mye jobbing på dette kabinettet samt det jeg har lest her og der. Sjekk forøvrig sign for HW hvis dere lurer.

Lenke til kommentar

Jeg er langt på vei enig med deg i alt det du sier der.

Jeg har fortsatt ikke noe vifte framme, men venter enda på at viftene mine skal komme i posten, gidder ikke sette inn en TriCool vifte i mellomtiden.

Noen som har tanker om viftestyring forresten? Har lyst på et frontpanel hvor jeg styrer de 3 kabinettviftene (eller 2, hvis jeg går for det heller), CPU vifte og evt skjermkortkjølervifte, eller er det best at den får regulere seg selv?

Hva er dine argumenter for å benytte Raid0 til hjemmebruk?

Jeg ville ha syntes at støy og varmeutvikling hadde spilt en avgjørende faktor i dette, selv om man får lesehastigheten ganske mye opp. Frister med en SSD!

Så du mener at det bør heller se ut sånn som.. dette?

post-142252-1200385872_thumb.jpg

Endret av Inc3ption
Lenke til kommentar
Jeg er langt på vei enig med deg i alt det du sier der.

Jeg har fortsatt ikke noe vifte framme, men venter enda på at viftene mine skal komme i posten, gidder ikke sette inn en TriCool vifte i mellomtiden.

Noen som har tanker om viftestyring forresten? Har lyst på et frontpanel hvor jeg styrer de 3 kabinettviftene (eller 2, hvis jeg går for det heller), CPU vifte og evt skjermkortkjølervifte, eller er det best at den får regulere seg selv?

Hva er dine argumenter for å benytte Raid0 til hjemmebruk?

Jeg ville ha syntes at støy og varmeutvikling hadde spilt en avgjørende faktor i dette, selv om man får lesehastigheten ganske mye opp. Frister med en SSD!

Så du mener at det bør heller se ut sånn som.. dette?

Hehe, vi kan være enige om å være uenige. Men ja, jeg mener at du burde ha det slik som tegningen viser, litt hipp som happ om PSU er opp ned elle ei. Jeg ville hatt den opp. Viftestyring kan enten Zalman hjelpe deg med, ellers bruker jeg BIOS og Speedfan. Det funker for meg.

Mine argumenter for å kjøre RAID0 til hjemmebruk kan vi ta i en annen tråd, men kan si så mye som at det hjalp på min ytelse betraktelig, især siden jeg kjører Vista64 med SP1 og 4GB ram. Det sparker litt mer fra nå. Støymessig var jeg veldig i tvil for å kjøre RAID0. Men så var jeg så heldig og klinket til med Samsung disker, og disse lager ikke nevneverdig støy, så det plager ikke meg. Seagate derimot lager veldig mye mer støy i RAID0. Varme er heller ikke noe å snakke om når man har Samsung disker. Disse har svært lave driftstemp og du skal behandle de bra dårlig hvis de stiger over 40 grader. Men nå tåler de 60 uansett, så det ville neppe værdt et problem.

Lenke til kommentar
Ta ut øverste HDD modul og sett inn en vifte i front, rett bak døra.

Tror du det er noen forskjell mellom å ha den øvre inntaksvifta helt foran eller bak hdd racket?

Dekk til hullet ved PSU, her må det være en design feil...

De hullene er svært velkommene for meg som har passivt kjølt psu, det er faktisk det eneste kabinettet jeg har sett på som har så optimal airflow over alle kjølefinnene på psu'en

Flere vifter trenger du ikke. CPU vifte sier seg selv, men jeg kjører min Scytje Ninja+ passivt. Smak og behag i grunn. Diskene mine er av type Seagate og Samsung, hvilket tilsier gode driftstemps. Har 4 stk nederst.

Har også passivt kjølt Schyte Ninja

Mine fire disker nederst hadde driftstemper på rundt 40 grader med en 600rpm mist vifte. Temperaturen er jeg fornøyd med, men jeg kan høre de.. Funderte litt på å legge en lydabsorberende matte i døra foran også. Det er såpass god avstand til viftegrillene foran at det ikke skulle bli noe særlig forandring i luftgjennomstrømming. Har ikke bestemt meg enda...

Lenke til kommentar

Først av alt, det tror jeg ikke. Men jeg opplevde det som litt "renere" ved å gjøre det på denne måten.

Second: jeg tok ikke høyde for de med passivt kjølt PSU, det skal jeg for fremtiden huske på. For de med vifte burde man stenge igjen kjøleløsningen, men du som har passivt kjølt burde vel ikke det.

Det du sier om å legge støyabsorberende materiale over diskene dine, eller rundt kammeret, kan jeg ikke være enig i. Dette fordi det skaper mer varme rett og slett fordi de fungerer som et teppe rundt diskene når man dekker de til. Kan jo tenkes jeg tar feil her også, men noe mer varme må man regne med. Ellers er jeg ikke plaget nevneverdig med støy siden jeg har Samsung disker. Må få legge til at jeg er allergisk mot støy, så litt runder har jeg gått med det problemet.

Men det er godt at vi diskuterer dette her, for mange som sikkert lurer og det er også mange meninger om hvordan det blir best mulig resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...