Gå til innhold

Den store Antec kabinett tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå tre Noctua vifter, en nede mellom disk og PSU og to oppe ved CPU. I front har jeg en et eller annet som lyser og ikke bråker. Har Scyhte Ninja pluss med medfølgende vifte til CPU kjøling. Til alle viftene utenom den i front bruker jeg Akasa Fan Control, denne kan skru viftene ned til 800rpm.

Det kjipe er at 800rpm fortsatt er hørbart:S Skal sies at kassa er rett under pulten her jeg sitter. Har jeg blitt så kresen at vannkjøling er det eneste jeg kan gjøre? Vurderer sterkt en viftekontroll som kan skru viftene helt av.

Hvordan føler dere at støynivået i deres kasse er?

Lenke til kommentar
Har nå tre Noctua vifter, en nede mellom disk og PSU og to oppe ved CPU. I front har jeg en et eller annet som lyser og ikke bråker. Har Scyhte Ninja pluss med medfølgende vifte til CPU kjøling. Til alle viftene utenom den i front bruker jeg Akasa Fan Control, denne kan skru viftene ned til 800rpm.

Det kjipe er at 800rpm fortsatt er hørbart:S Skal sies at kassa er rett under pulten her jeg sitter. Har jeg blitt så kresen at vannkjøling er det eneste jeg kan gjøre? Vurderer sterkt en viftekontroll som kan skru viftene helt av.

Hvordan føler dere at støynivået i deres kasse er?

Støymessig er jeg fornøyd med mine vifter. Det er ikke de som lager den markante støyen fra maskina. Det er PSU og HDD. Mine 500GB Samsung disker er meget stillegående, selv på hard last så hører jeg de knapt. Seagate diskene derimot er en annen historie. MIST500W PSU bråker noe, i allefall den revisjonen jeg har. Det kan godt tenkes det henger sammen med varme der nede fra mine 4 disker og at jeg har en MIST120mm vifte mellom PSU og HDD. Den flytter jo som kjent ikke så veldig mye luft på lave omdreininger. Derfor jeg skal bytte dem.

Hvis det ikke hjelper, så må jeg bytte PSU, men kan ikke skjønne at den skal bli så varm av diskene og jeg har et heller lavt forbruk av strøm med tanke på mitt HW (se sign).

Lenke til kommentar

Hei,

har nå skaffet meg et P182 (SE) og må si meg godt fornøyd med kvalitet og utseende.

I maskinen har jeg to stykk HD nede, skjermkortet er et 8800 GTS, CPU er E6400 (null OC) som kjøles med en Zalman 9500 (AS goop), HK er et Asus P5N32-E SLI og PSU er en OCZ 850 W. Viftene er de originale, på de plassene som er fra fabrikken. Det er absolutt ingenting som er klokket.

Når det gjelder temperaturer er jeg mindre imponert, hovedkort temp ligger på rundt 40 grader C, mens CPU ligger på 60 grader C. Dette er temperaturer idle, der alle kabinettviftene er low og CPU-viften på full guffe. Kjører jeg alle vifter på maks, får jeg en dropp i CPU temp på 2 - 3 grader, mens HK dropper ca 4 grader. Temperatur i rommet jeg sitter er ca 20 grader. Jeg har ikke kjørt systemet på full load over lengre periode.

Er dette å anse som normale temperaturer på mitt oppsett i dette kabinettet, eller er det noe som er riv ruskende galt?

Det er en link til oppsettet her; http://a.imagehost.org/view/0019/CIMG4498.jpg

Lenke til kommentar

Helt enig der, det var høye temps. Lurer litt på hvilket program du bruker. Nå skal du vite at ASUS er litt rare på tempmålinger. Enkelte hovedkort er fine, mens andre ikke er fult så fine. Det ordner seg med en BIOS update i mange tilfeller. Sjekk på asus sine hjemmesider etter BIOS med CPU oppdateringer.

Når det kommer til oppsettet ditt, så har du vel kanskje valgt en litt dum kjøler for CPU. Zalman var gode før, men nå om dagen er de ikke så flinke til å kombinere støy og kjøling godt. Dessuten har du viften feil vei.

Lenke til kommentar

Har idle en systemtemp på 43 grader, cpu på 24 og hver av kjernene på CPUen på 31 grader. Har Scythe Ninja pluss med vifte. Men selv med stock ribbe/vifta som fulgte med E6600 fikk jeg ganske grei temp. Så noe må være galt hvis det blir så høyt ja. Kan det være dårlig kjølepasta eller at kjøleren ikke sitter ordentlig på? Eller som andre nevner en bug. Bruker selv SpeedFan for å måle tempen

Lenke til kommentar
Dessuten har du viften feil vei.

Takker for raske(!) svar. Tror du Core Temp 0.95- målingene vil bli påvirket av BIOS-oppdatering? -Ikke vet jeg. Kan jo forsøke. Viften satt jeg slik for at den skulle blåse luft ut via viften i toppen (selv om bruksanvisningen viste at det skulle blåse ut i bakkant). Blir det helt feil? Varm luft stiger jo, tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Dessuten har du viften feil vei.

Takker for raske(!) svar. Tror du Core Temp 0.95- målingene vil bli påvirket av BIOS-oppdatering? -Ikke vet jeg. Kan jo forsøke. Viften satt jeg slik for at den skulle blåse luft ut via viften i toppen (selv om bruksanvisningen viste at det skulle blåse ut i bakkant). Blir det helt feil? Varm luft stiger jo, tenkte jeg.

Du tenkte godt, men også litt feil, dessverre. CPU vifta di ødelegger for airflow i kabinettet. Du kan montere en vifte i front der du har den optiske enheten din (flytt den lenger opp) og snu CPU vifta slik at den blåser ut bak. Jeg har tatt vekk den som er i toppen.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Har nå brukt noen dager (!) på å lese hele tråden, og har bestemt meg for å kjøpe et P182 kabinett, med Corsair HX620W og Core2Duo E6850 med TRUE kjøler.

Det jeg ikke klarer å bestemme meg for, er om jeg skal bytte ut standardviftene med andre, og evt. hvilke, og hvilken vifte skal jeg velge til CPU-kjøleren.

Etter tipsene i denne tråden, ser det ut til at Noctua er en vinner. Men er de så dårlige som testene skal ha det til når det gjelder mottrykk? SPCR har ikke dokumentert dette, såvidt jeg klarer å lese. (De tviler på designet siden viftebladene ikke fyller helt ut til kanten, men har ikke utstyr som måler mottrykket)

Jeg har en 120mm Noctua 800RPM vifte som jeg tenkte å ha i toppen. De andre plassene tenkte jeg 1200RPM vifter (og evt. en viftestyring) Jeg er jo interessert i mest mulig luftflyt med lavest mulig støy. Hvis mottrykket til Noctua er så dårlig at man må kompensere for det med å øke hastigheten forsvinner vel litt av poenget? Vil det være stor forskjell fra standardviftene?

Andylove: Ser at du har tilsvarende oppsett som jeg drømmer om (kompliment :thumbup: ) Hva er din erfaring?

Hilsen

En med snart 5 år gammel maskin!

Lenke til kommentar

Jeg kjører både MIST og SilenX vifter i mitt kabinett, må si jeg er veldig fornøyd med både støy og temp's (har ikke starta maskinen på over 1 mnd nå, så husker ikke akkuratt temp'ene... :p)

Men jeg merker at MIST ikke flyter så mye luft, men det gjør mer enn nokk for luftgjennomstrømmen mener jeg..

Lenke til kommentar

Jeg har Noctua 1200 og viftestyring. Har man viftestyring er det ett fett hva slags vifte man har (nesten). Skal jo uansett kjøres på lavt turtall. Alle normale vifter mellom 700-900 rpm er stille leste jeg i testen HW hadde av 120mm vifter. Så mengde luft pr omdreining eller hva det måles i er vel det du burde tenke på da. Hva mottrykkgreien dere snakker om er har jeg ikke snøring åp :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...