Gå til innhold

Den store Antec kabinett tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg spør som Andy, hvor kjøpte du kabinettet hen? :)

8512198[/snapback]

Andy venter fortsatt på P182 kabinettet som snart er til salgs.. Rykter skal ha det til at nyere ladninger med P180B er P182 kabinetter.

Men vifter er jo litt hipp som happ, men jeg har gode erfaringer med at MIST viftene og PAPST er ganske stille på lave omdreininger. Ellers høres 120MM vifter temmelig godt uansett merke når de kommer over visse hastigheter.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg Antec p-180b eller 182, hvilke vifter bør man kjøpe til de 3 resterende vifteplassene?

8512217[/snapback]

De tre merkene som går igjen som svar til dette spørsmålet er Mist, Papst og SilenX. Jeg har gitt opp å finne en klar rangering. Forumet er full av tråder som bare bidrar til forvirring. Fra gode vifter kommer mye av støyen fra selve flyttingen av luft gjennom et hull av begrenset størrelse. ;)

Kjøp en av hver, prøv dem, og sett den som er mest stillegående i den plassen hvor det høres best. Og fortell oss om det etterpå.

Jeg kommer nok etterhvert til å kjøpe saktegående vifter pluss at jeg vil kjøre ekstra strømsparing med mulighet for å slå hver enkelt vifte helt av, i front.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg Antec p-180b eller 182, hvilke vifter bør man kjøpe til de 3 resterende vifteplassene?

8512217[/snapback]

De tre merkene som går igjen som svar til dette spørsmålet er Mist, Papst og SilenX. Jeg har gitt opp å finne en klar rangering. Forumet er full av tråder som bare bidrar til forvirring. Fra gode vifter kommer mye av støyen fra selve flyttingen av luft gjennom et hull av begrenset størrelse. ;)

Kjøp en av hver, prøv dem, og sett den som er mest stillegående i den plassen hvor det høres best. Og fortell oss om det etterpå.

Jeg kommer nok etterhvert til å kjøpe saktegående vifter pluss at jeg vil kjøre ekstra strømsparing med mulighet for å slå hver enkelt vifte helt av, i front.

8514753[/snapback]

I fare for å skryte for mye av meg selv vil jeg anbefale min egen test av vifter her på siden :)

http://www.hardware.no/tester/kjoling/aatt...mm-vifter/22935

AtW

Lenke til kommentar

I fare for å skryte av atw siterer jeg fra testen hans:

"Konklusjonen er egentlig ganske kjedelig: Alle viftene er i praksis like på et gitt turtall."

Som jeg sa, er en betydelig del av støyen faktisk fra flytting av luft. Det som skiller en dårlig vifte fra en god vifte, er den støyen som kommer på toppen av denne uunngåelige vindstøyen.

En dårlig vifte kan tilføre ekstra vibrasjonsstøy, mekanisk/kulelagerstøy og ekstra vindstøy dersom det er uheldige stolper el.l. i veien for luftstrømmen. Men forskjellen mellom de gode viftene er små. Teoretisk skal det være mulig å endre både lydens karakter ved å bruke bredere vifteblad, forskjellig avstand osv, men i praksis ser det ut til at de fleste vifteprodusentene holder seg til relativt like konstruksjoner.

Da er det mer å hente på å skru ned hastigheten, og gummioppheng er også bra mot vibrasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har Papst sine 38db vifter i mitt P180 kabinett med viftestyring.

Jeg hører forskjell fra av og på, men jeg synes ikke at viftene bråker no særlig (på minimum.). Skulle jeg hatt nye vifter, hadde jeg nok kjøpt Papst sine 32db og kjørt dem med viftestyring.

Lenke til kommentar

db = lyd styrke. Jo lavere db, jo lavere lyd lager tingen.

Du må ha 120mm vifter i Antec P180/P182.

EDIT: De tallene som er oppgitt på de forskjellige viftene, er målt når viftene går på fult.

Endret av Intern
Lenke til kommentar
jeg er ikke en av de rikeste i bygda så jeg kan liksom ikke prøve alle, også blir dette min første selv - bygde pc da ;)

8515323[/snapback]

Nei, men du spurte til tre vifteplasser, og det var tre viftemerker... En til hver ;)

Lenke til kommentar
jaja, jeg skal i hvertfall kjøpe meg noen kalde katoder og ha klar til jeg kjøper meg pc i mai da :)

Reduserer plexiglass på siden støydemping eller gjør den sånn at du hører viftene mer?

8515591[/snapback]

Sidene i kabinettet er designet for å dempe støy. Plexiglass er ikke laget for å dempe støy.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok en av de gode viftene, tenker jeg. Har ikke akkurat den, men har en 80mm Mist på CPU.

Det følger også med en rheostat for regulering av hastighet. Det du bør vite om den rheostaten, er at den kan senke hastigheten, men ikke skru av viften helt. Derfor passer den bra til å regulere f.eks. hastigheten på CPU-vifta, men mindre bra til ei vifte som du egentlig ønsker å slå av når du ikke trenger den. Dessuten trenger du en måte å feste den til kabinettet på. Selv har jeg laget hull i et 2.5" deksel slik at den sitter under diskettstasjonen.

Lenke til kommentar
SUKK, har denne i bestilling men importøren (Ingram Micro) får den ikke til Norge før ca. 20 mai.

Må vel finne meg et annet da.

8519728[/snapback]

Det er som sagt skrever litt her om at folk får P182 når de bestiller P180B. Mye mulig du kan bestille hos f.eks Amtentio og deretter benytte deg av angreretten om du ikke får et P182. Vurderer det samme. De er vel også det eneste stedet som faktisk har 180B på lager.

Lenke til kommentar
SUKK, har denne i bestilling men importøren (Ingram Micro) får den ikke til Norge før ca. 20 mai.

Må vel finne meg et annet da.

8519728[/snapback]

Det er som sagt skrever litt her om at folk får P182 når de bestiller P180B. Mye mulig du kan bestille hos f.eks Amtentio og deretter benytte deg av angreretten om du ikke får et P182. Vurderer det samme. De er vel også det eneste stedet som faktisk har 180B på lager.

8521665[/snapback]

Netshop har også på lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...