Gå til innhold

Den store Antec kabinett tråden!

Anbefalte innlegg

Ser bra ut, men jeg ville montert CPU-viften den andre veien (Altså rett ut bak kabinettet).

Nå tar den jo opp Varmluft fra baksiden av Skjermkortet ditt. :)

Nja... Det var tanken først... og jeg gjorde det først.

Tingen er at det både er enklere å montere den veien og vifta gikk fra ganske så hørbar til ikke hørbar. Tror det må ha noe med turbulensen å gjøre...kan ikke forstå annet.

Men det skal ikke være så stor forskjell for temperaturen sin del, for lufta blir ikke avkjølt lengre opp heller... ;)

Og mesteparten av varmen fra skjermkortet går ut bak...

CPU'en ligger på ca. 30 grader idle (iflg AiSuite 1.04.09)... og jeg har klart å kjøre den nesten opp til 50 grader...(hadde en peak på 55 grader) når jeg pressa Crysis på VeryHigh, 8xAA 1680x1050...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den 50 graderen var speedfan som overvåket...

Faktum er at både speedfan og Aisuite viser kjøligere cpu nå(marginalt), samt at vifta er noe stillere faktisk. Jeg hadde vifta pekende ut bak i første omgang. Antagelig fordi den får en bedre luftflyt (ingen RAM med kjøler i veien). Snur jeg den så er den vanskelig å feste pga. kjøleribbene på hovedkortet med mindre jeg er villig til å feste klipset horisontalt, noe som er egentlig en veldig dårlig ide med tanke på tung kjøler vs. tyngdekraft...

Jeg ser heller ikke hvordan dere mener at lufta er kjøligere lengre opp i kabinettet.

Oppvarmet luft fra oversiden av skjermkortet vil uansett stige opp.

Så jeg har prøvd begge veier og konkludert med at det er faktisk best å ha den slik... selv om jeg trodde bak var best før jeg faktisk prøvde det...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Den 50 graderen var speedfan som overvåket...

Faktum er at både speedfan og Aisuite viser kjøligere cpu nå(marginalt), samt at vifta er noe stillere faktisk. Jeg hadde vifta pekende ut bak i første omgang. Antagelig fordi den får en bedre luftflyt (ingen RAM med kjøler i veien). Snur jeg den så er den vanskelig å feste pga. kjøleribbene på hovedkortet med mindre jeg er villig til å feste klipset horisontalt, noe som er egentlig en veldig dårlig ide med tanke på tung kjøler vs. tyngdekraft...

Jeg ser heller ikke hvordan dere mener at lufta er kjøligere lengre opp i kabinettet.

Oppvarmet luft fra oversiden av skjermkortet vil uansett stige opp.

Så jeg har prøvd begge veier og konkludert med at det er faktisk best å ha den slik... selv om jeg trodde bak var best før jeg faktisk prøvde det...

Mener å huske jeg sparte noen grader på et slikt skifte med å vende om CPU-kjøleren.

Men det er som du sier selv: Oppvarmet luft stiger oppover - Og oppover er direkte opp imot CPU-kjøleren. :)

Lenke til kommentar

husk også å sjekke om temperaturen er bedre med sidedøra lukket. er den det er det et tegn på dårlig luftflyt. jeg har forresten frontdøra åpen bestandig fordi jeg får angst når cpu-kjøleren spinner opp til 1500+rpm når jeg lukker den, tror det har med luftflyten å gjøre, ikke temperaturen, siden det er noe som skjer øyeblikkelig jeg lukker døra. (ps dette skjer kun med stock intel kjøler, ikke med feks noctua).

Lenke til kommentar

ooh der skrev jeg feil hehe. ja selvfølgelig er det bra at tempen er lavere med døra igjen! viften har ikke luft-trykk måler, men saken er nå en gang slik at øyeblikkelig etter at jeg lukket døren så spinte viften opp, så det var ikke pga temperaturen, men antagelig pga undertrykk eller lignende.

Lenke til kommentar

Jeg skal bygge en PC med mitt nye P182 :love: kabinett. Spørsmålet er om det er bedre å flytte toppvifta til fronten av kabinettet? Har også ei 120mm Noctua 800RPM vifte som jeg tenkte å sette inn i fronten.

Utstyret som skal inn: Asus P5Q Pro, C2D Q9550 med Nocuta NH-U12P :love: , ATI HD 4870 (referansekort) :ermm: , Corsair TX650W

Skal ikke overklokke.

Lenke til kommentar

Bare dumt å kjøpe en vifte som kun går på 800 rpm, den dagen du trenger lufte litt ekstra. Mitt tips er å kjøpe vifter som minimum klarer 1200 rpm eller mer, også putte på en viftekontroller (front panel, fan mate, bios styring på HK osv) og justere hastigheten ned til "knapt hørbar". Personlig foretrekker jeg å bruke kontrollen på hovedkortet og stille hastighetene i BIOS så de girer opp ved høy tempereatur (da har jeg gjerne spillt noen timer).

Lenke til kommentar
Bare dumt å kjøpe en vifte som kun går på 800 rpm, den dagen du trenger lufte litt ekstra. Mitt tips er å kjøpe vifter som minimum klarer 1200 rpm eller mer, også putte på en viftekontroller (front panel, fan mate, bios styring på HK osv) og justere hastigheten ned til "knapt hørbar". Personlig foretrekker jeg å bruke kontrollen på hovedkortet og stille hastighetene i BIOS så de girer opp ved høy tempereatur (da har jeg gjerne spillt noen timer).

Fordi 1200 ikke var på lager og jeg ville ha kjørt den ned til 800 uansett. Gadd ikke å vente på at hele PCen ikke skulel bli sendt pga ei manglende vifte. Dessuten er det 3stk 1200+ RPM vifter fra før i kabinettet. :) Tenkte å flytte på 2 av de til fronten og enten kjøre 800 rpm vifta til plassen foran PSU nede eller til toppen av kabinettet. Noctua 800 RPM bråker ikke...

Lenke til kommentar
Hehe, du tok rådet mitt ? :p

Men ja, det hjelper, mener å huske jeg tjente 8-10 grader på det. Nå skal det sant sies at dette ikke var med en 800 Rpm Vifte, men heller med en Papst 120 mm 1600 Rpm - Flytter mye mer luft og er nokså stillegående.

Ja ;)

Tenkte å flytte toppvifta til foran midtskuffa og den nederste vifta til fronten om det lar seg gjøre, har ikke fått sett så nøye ennå. Og så sette 800 vifta foran PSUen eller i toppen

Lenke til kommentar

Vanligvis er det bare et par vifter som kan kobles til HK. Hvordan kobler man flere enn det?

Lenke til kommentar

Vanligvis er det bare et par vifter som kan kobles til HK. Hvordan kobler man flere enn det?

Om det er snakk om 3-pins vifter kan man kjøpe en viftestyring. Da har man også mulighet for manuell styring av hastigheten.

Lenke til kommentar

Epp: Trippel-post er ikke å foretrekke ;)

Men er enig med "Misantropen" angående viftene, 800 Rpm vifter føler jeg ikke blåser nok luft, føler heller ikke 1200 Rpm vifter flytter nok (av de jeg har testet). :)

Når det er sagt, viss du tenker på å kjøre Antec Stock-viftene på laveste setting på viftekontrollern (på viften), så er faktisk en Papst 1200 Rpm vifte mer stillegående enn Stock Antec, ihvertfall føler jeg det. :)

Btw: De fleste nyere-hovedkort har tilkobling til flere enn "et par" vifter også.

Ps: ikke vær gjerrig på vifter ;)

Lenke til kommentar
Epp: Trippel-post er ikke å foretrekke ;)

Nei, jeg er enig, men jeg forstår ikke forumsystemt. Noen ganger får jeg de tre kommentarene i samme post automagisk andre ganger blir det tre poster. Hvordan kan man svare på tre poster i en med quoting?

Vel, 800 rpm og 1200 rpm viftene koster det samme, så det var ikke gjerrighet ;) Sist jeg bestilte 1200 rpm ventet jeg i neste 3 uker før jeg avbestilte og fikk de andre varene... Uansett så blir det sikkert til at jeg bytter viftene etter hvert. Må bare få testet systemet først...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Kan koble 3+CPU vifte på mitt HK, noe som ikke er uvanlig på nyere HK. Hva jeg skal med mer enn 3x120mm kabinettvifter i Antec-kabinettet aner jeg ikke. Men så er jeg heller ikke typen som får angst av at en eller annen temperatur overskrider 50 grader ved last. Så jeg har kun 2 vifter + CPU og PSU vifte i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...