Sindre Aleksander Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Daså, regner med at man omtrent ikke hører forskjell på 1200rpm og 800rpm når kabinettet er lukket? Skal nok bruke litt tid på å få de fleste kablene bak HK-plata jeg også, ser jo så ryddig ut og gir god luftgjennomstrømning. Er spent på om det er plass til en vifte som blåser på harddiskene og en som drar videre ut mot PSU, gleder meg som en unge til å få dette kabinettet Kommer vel med en liten oppdatering når jeg har fått det og setter igang. Edit: er det lov å spørre hvilke kabler du har bak HK? Hører det suser litt på 1200rpm, men mulig jeg er litt kresen. Løses uansett med viftestyring her. For å få montert vifte foran diskene må du modifisere litt på den rammen som står fremst. Jeg gjorde det så enkelt som å borre ut naglene og ta ut hele rammen. Istedet for å ha vifte der, ordnet jeg det sånn at jeg får alt av SATA-kontakter/strøm der, da ser det så mye ryddigere ut mot PSU. Bak HK har jeg vel det meste av kabler. ATX, 8-pin, PCIe, Molex med strøm til vifter og DVD-brenner, samtlige viftekabler eksl. en som har egen viftestyring. SATA-kablene går også på "baksiden" gjennom et hull jeg skar ut helt fremst i 3 1/2"-sloten. "Festet"/rammen for 3 1/2" er forøvrig også tatt ut, for å spare plass. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hører lett 1200rpm kontra 800rpm. Det blir litt bråkete, og er ganske unødvendig å montere den viften foran diskene. Det er jo ikke noe vits i å ha vifte der bare for å.. ha vifte der. Jeg tok ut den midterste viften der nede også, nå kjøler kun PSU disken min, det holder plenty for 1x sata-disk. Men fint og ryddig var det! *thumbsup* Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Tja, jeg er av det inntrykket at jo flere vifter jo bedre så lenge det er ikke er veldig bråkete. Om jeg skal overklokke litt og slikt så blir det fort varmt og flere vifter hjelper derfor på. Men skal nok prøve meg litt ut på disse punktene, skal se hvordan det er med de 3 stock viftene + 2 noctua vifter. Hvorfor har alle fjernet viften i toppen egentlig? Det må jo være ganske smart å ha den der da varmen stiger oppover, og med viften som suger ut så får den jo god hjelp Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Den øverste viften er skrudd rett i chassiset med skruer, så man hører litt buring fra den. Antagelig ville et sett gummi-fester gjort susen (skal teste selv). Uansett er det ikke dumt med litt undertrykk i kabinettet etter min erfaring (dvs flere/kraftigere vifter som suger ut enn dem som suger inn). Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Regner med at jeg fester den ene av Noctua viftene oppi taket der, får se litt hvordan det blir. Noctua leverer jo også med gummifester så. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Kikket akkurat på festet av toppviften, og det er kun festet med 2 skruer i ene siden, mens det på andre siden er kun 2 bøyde L-braketter fra chassiset man skyver viften inn i. Testet bytte ut skruene med 2 gummifester, og det hjelp noe. Viften i bakveggen er også skrudd med skruer. Du kan med fordel også bytte disse ut med gummifester. En ting jeg la merke til er at når jeg tar av sidedøren, blåser toppviften ut mye mer luft, så det tyder på at det kommer mindre luft inn (og kassen er rimelig tett) enn det som kan blåses ut. Er kanskje derfor man ikke trenger viften på toppen? Siden det i hovedkort-delen av kabinettet kun er en vifte som suger inn og 2 som blåser ut? Jeg har selv flyttet den nedre tricool-viften opp fra PSU&HDD-rommet til front i HK-rommet. Fikk akkurat tynt inn en Noctua vifte i bunnen nederst (HDD&PSU rom) mellom fronten og HDD-brønnene. Gamezor, det er de nye Noctua P12-1300 viftene du skal bruke? Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Problemet med øverste viften er noe man kaller direct noise path, det at støyen slipper ut av kabinettet rett mot deg, og derfor hører du duringen fra PCen vannvittig mye bedre. Jeg la tykk lydisolering langs hele øvre delen av kabinettet, det gav vesentlig mye mindre lyd. Og det hjelper ikke med mye vifter uten videre, det som teller er hvor effektiv den er. En vifte inn under cdrom, en vifte som blåser mot skjermkort, en vifte på skjermkort, en vifte på cpu-kjøler og en vifte ut, er det jeg har i mitt kabinett. Nederste kammeret trenger ikke bedre kjøling basert på hva som er i det øverste kammeret, siden de er helt adskilt. Noctua P-viftene er egentlig litt skuff, forresten.. Da ville jeg heller hatt Nexus 1000RPM real silent. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Noctua P-viftene er egentlig litt skuff, forresten.. Da ville jeg heller hatt Nexus 1000RPM real silent. Ja, billigere er de også. Det å isolere toppen av kabinettet var ikke dumt. Hva har du gjort for at det skal se "fint" ut på toppen der viften og "hoppbakkegitteret" satt? Brukte du asfalt eller skumgummi til isolasjon? Vurderer bytte ut det gamle slitne Mist 600w poweret mitt med en kraftigere og mer stillegående enhet, f.eks. en Zalman 850w. Er en del ulyder i rev 1 av 600w synes jeg. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 En ting jeg la merke til er at når jeg tar av sidedøren, blåser toppviften ut mye mer luft, så det tyder på at det kommer mindre luft inn (og kassen er rimelig tett) enn det som kan blåses ut. Er kanskje derfor man ikke trenger viften på toppen? Siden det i hovedkort-delen av kabinettet kun er en vifte som suger inn og 2 som blåser ut? Ut ifra denne ser det ut til at Antec har planlagt det skal være slik. Om det er det beste er jo et annet spørsmål som naturlig kommer opp. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 @ Misantropen: Brukte et av Mist-settene med lyddemping, skrev en guide under lyddemping eller hva det var.. Det er svart, så det ser bare ut som om det ikke er noe grill under spoileren i det hele tatt. Det følger med en bit i settet som passer så godt som perfekt. Jeg byttet fra OCZ StealthXStream 600w til MIST 500w rev3, den var veldig mye stillere! Så var OCZ psuen min litt skadet da, temperaturstyringen på viften var gått litt bananas, hehe.. @ Ciryaher: Ja, det er mye mer "eksos" enn innsug, som er enda en grunn. Men hele systemet er bygget opp på prinsippet om negativt trykk. Å åpne sidedøren gir meg dårligere temperaturer pga mitt oppsett egentlig. Dette kabinettet utnytter push-pull oppsett og negativt trykk fullt ut for å "dra" mest mulig luft gjennom kabinettet og kjøle det aller meste av komponenter på denne måten. Det er likevel en tanke å installere en vifte foran, gjerne foran HDD bay i midten av kabinettet. Hjelper mye hvis man teller på gradene! Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Misantropen: Det er NOCTUA Noctua NF-S12-1200 som jeg har bestilt 2 stykker av Skjønner ikke at Noctua viftene skal være spesielt mer bråkete enn nexus sine, testene viser jo at det er omtrent det samme? Får se om jeg følger guiden din til å isolere pc'en etterhvert Inception, var godt skrevet og forklart så. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det med døren og baksiden er ikke så utrolig viktig, siden dempingen er ganske bra fra før.. Men øverst kan det være greit.. Biltema selger noe slags lyddemping også for et par-tre kroner, kan sikkert bare spraye den svart og stikke litt oppi der.. funker det og, hvis man er på et budsjett. Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Mulig å finne en link til det du prater om angående biltema, eventuelt noe liknende? Og hvordan gummifester er det snakk om, og hvor kjøpes det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (...)med en OCZ XTC RAM-kjøler. Er denne enda i salg? Evt. kor? Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Er vel denne såvidt jeg ser? Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Er vel denne såvidt jeg ser? Jepp. Den endrer snart farge her Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Antec P182 mangler vifte i front (som standard)! DET er irriterende. Men ellers et knakende godt kabinett. Veldig enkelt å bygge i. Enkelt å skjule kabler o.l. 8 av 10 fra meg. Btw: Jasså? Her du gjemmer deg, sindre? Endret 7. august 2008 av Kongklykken Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Antec P182 mangler vifte i front (som standard)! DET er irriterende. Men ellers et knakende godt kabinett. Veldig enkelt å bygge i. Enkelt å skjule kabler o.l. 8 av 10 fra meg. Btw: Jasså? Her du gjemmer deg, sindre? Dog et rimelig enkelt problem å løse. Toppvifta støyer mer enn den kjøler i de fleste tilfeller uansett. Hehe, ja. Vært generelt lite aktiv i det siste pga. masse jobb, men det kommer seg. Tatt til vettet og kjøpt P182 du også? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Njæh... Ikke jeg. Bygde PC til muttern og fattern. Kjøpte den hvite versjonen av kabinettet. Veldig femi, men muttern likte det. Fikk kudos for den. Faktisk ikke så dumt å ta toppviften ned til fronten! I'll do it. Har et passivt kjølt skjermkort i PCen. Det ble rimelig fort varmt, så jeg bør gjøre noe der. Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Njæh... Ikke jeg. Bygde PC til muttern og fattern. Kjøpte den hvite versjonen av kabinettet. Veldig femi, men muttern likte det. Fikk kudos for den. Faktisk ikke så dumt å ta toppviften ned til fronten! I'll do it. Har et passivt kjølt skjermkort i PCen. Det ble rimelig fort varmt, så jeg bør gjøre noe der. Hehe, heldig med den. Et lite ekstra tips er om du ikke bruker HD-brønnene i midten, at du kan sette en vifte(trenger ikke noen kraftig vifte, bare for å flytte litt luft) rett fremfor der 3 1/2"-brønnen "slutter"(om du skjønner hva jeg mener. Ca. midt mellom frontvifta og skjermkortet. Kan skape litt ekstra luftsirkulasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå