andylove Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Hei! Kan noen hjelpe meg? Jeg er ganske grønn på å bygge, og bygger i et p182, mitt første bygg, og jeg står fast på to ting: 1. Viftene i kabinettet, skal de kobles direkte til psu? Ikke HK? På mitt P5Q PRO så har jeg bare små 3 pins kontakter til vifter, viftene i kabinettet har jo større kontakter, og ser at de kan passe i to kabler fra psu'en. Ser litt S-ata aktig ut, kan hende det er akkkurat det, men den enne ender opp i en 4 pinner på langs kontakt, mens den andre har tre sånne etter seg. 2. 4 pins 12 volt cpu kontakten er akkurat for kort, hvordan kan jeg løse det, noen som har konkrete forslag? Tror nok jeg må ha en forlenger av no slag, noen som vet? Er mitt aller første bygg, og egentlig et av de aller første gangene jeg holder på inni en pc. Hei og gratulerer med valg av riktig kasse! hehe, den er litt vrien og særlig om du er ny med PC bygging. Men det er bare en utfordring og jeg tror du står meget støtt etter å ha bygget en maskin rundt Antec P182. 1. Viftene som medfølger burde i grunn byttes ut. Dette fordi de bråker en del. Tar jeg ikke helt feil, kan du ta av molex kontaktene (de hvite store som skal festes til PSU) og deretter koble de til hovedkortet. Strømkontakter fra PSU som har SATA tilkobling, kan du lett benytte en omformer til. Vil tro at hovedkortet ditt har sånne medfølgende i esken. 2. Du kan skjøte ledningene. Ta deg en tur på www.microplex.no og sjekk ut litt. Flere her som sliter med korte 12v ledninger. Hvis du har en modulær PSU (at du kan velge ledninger som skal kobles til og alt ikke bare er salat ferdig koblet) så kan du kjøpe en lengre 12v kabel. Hvis ikke, må du dessverre skjøte den. Jeg skulle ønske jeg hadde det som deg, at det var av de første gangene jeg gjorde dette. Det blir bare mer og mer gøy, men jeg svetter ikke lenger som jeg gjorde før.. hehe. Lykke til og velkommen til forumet og Antec tråden. Om du lurer på noe kan du lett søke i tråden, evnt lese deg litt bakover. Anbefaler deg å gjøre det, da du vil få mange gode ideèr og inputs via bilder og forklaringer som vi har laget. Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Takk for det meget utfyllende og imøtekommende svaret andylove! Skal nok lese meg litt bakover, nå som jeg må sitte og vente på denne 12v forlengeren uansett hehe Angående viftene skal jeg nok teste hvor høyt det blir med disse først, så får vi se, fikke faktisk 3 stk ekstra av antec, det var fordi at noen av viftene hadde en defekt, og istedenfor å åpne tusener av kabinetter og feilsøke vifter, har de bare lagt med tre ekstra til alle. Det var forresten en som foreslo at jeg bare kunne koble viftene til psu'en da, stemmer det? Mister jeg viftestyringa da kanskje? Vet ikke om det er molex kontakt, for disse er svarte, og beskrives som S-ata power connector i psu-manualen. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Hehe, da har de gjort en ny vri, for jeg fikk med gamle molex kontakter. Men ja, du kan koble de til PSU og benytte deg av 3-stegs viftestyringen som er å finne kab kabinettet. 2 sånne kontakter du kan dytte på, low, medium & high tror jeg. Ellers kan jeg anbefale viftestyring i front, Zalman har en bra løsning med analoge knotter du kan skru på for å justere hastigheten. Veldig kjekt om du er opptatt av sånt. Tror den koster et par tre hundre. Utenom det finnes det viftestyring via software, Speedfan, men da må du ha koblet viftene til hovedkortet. Kjipt at du må vente, men microplex tror jeg er ganske raske. Du finner sånne kabler ganske mange steder om du bor litt urbant til Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jeg blander nok litt begreper her, beklager, det er nok molex kontakter fra viftene. Mente egentlig at i psu-manualen så omtales de kontaktene som passer til disse molexene som S-ata power connector, men tror jeg skal kunne bruke disse ja. Jeg får ta meg en pause i bygginga, bor i Oslo, så da får jeg ta en tur til sentrum og sjekke om dem har noe i møllergata eller noe annet sted, og fortsette igjen da. Takk for tipsene andy! (nice tråd dette forresten, enda et pluss med å kjøpe kabinettet kan man si ) Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 3pins skal i hovedkort, 4pins (store) skal direkte i PSU. Går også an å kjøpe overganger. Kjøp forlenger på microplex.no, koster 29kr såvidt jeg husker. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 TheGreatest; http://www.hardware.no/artikler/stromforsy...ntakter/39078/1 Ta en titt der du, og memoriser navnene. Da blir alt mye enklere skal du se Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Som sendt fra oven SvennAndre, nå ble nervene mine litt roligere og føler at jeg har litt mer kontroll, annet enn at jeg bare tenker hele tida: "jaja, den passer jo her, så da er det sikkert den" hehe, selv om det faktisk funker på den måten også ser jeg. Forresten, hvor stor nytteverdi er det i overgang fra 4pin mot psu, til 3pin mot HK? Er det med tanke på luftgjennomstrømning kanskje? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Mener at det ikke er noe forskjell, bare du velger det som passer utifra hvilke kontakter som er ledige etc. Vifter har som regel 3pin eller en molex(eller begge), nye intel stockvifta(den som følger med) kjører en slags 4pin som er likedann som 3pin, bare en pin mer. Logisk nok. Kobler du 3/4pin i hovedkort vil det i teorien styres av integrert viftekontroller i hovedkortet, men jeg har ikke merket noe slikt (sikkert pga. hovedkortene mine). Men slik det er nå kjører jeg P182 viftene(den bak, i toppen og de to forran) rett i psu, molex mot molex. Siden de viftene har sånn bryter for å justere farta sjøl. Liksågreit. Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Tror jeg kommer til å kjøre samme løsning som deg på den Svenn Andre, enn så lenge iallfall. Forresten, ser at netshop har molex til p4 adapter, jeg kan vel bruke det istedenfor forlenger p4 til p4 +12v? Det er jo en +12v pin i molexen. Tenker iallfall sånn midlertidig, sånn at jeg kan boote og teste litt imorgen, mens jeg venter på forlenger, siden det er på fjernlager 1-3 dager. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jada, det kan du godt. Alt som har molex, passer med molex og er beregnet på bruk med molex. Bygge PC er det enkleste, alt passer bare en plass, utenom floppykabelen, den passer oppned. Det som kan være vanskelig, er software etterpå Lenke til kommentar
Refi Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jada, det kan du godt. Alt som har molex, passer med molex og er beregnet på bruk med molex. Bygge PC er det enkleste, alt passer bare en plass, utenom floppykabelen, den passer oppned. Det som kan være vanskelig, er software etterpå Det er sant! Det vet jeg Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Hei. Jeg skal kjøpe meg en Antec P182 og et AMD HD4870, og montere på en Thermalright HR03GT. Noen som har peiling på om jeg får plass til det? Har tenkt å kjøpe et Asus P5E. Tenker også på en TRUE kjøler til cpu, men det har jeg hørt at er plass til.. takker for svar:) Endret 4. august 2008 av intelli-musa Lenke til kommentar
Otern Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Hei. Jeg skal kjøpe meg en Antec P182 og et AMD HD4870, og montere på en Thermalright HR03GT. Noen som har peiling på om jeg får plass til det? Har tenkt å kjøpe et Asus P5E. Tenker også på en TRUE kjøler til cpu, men det har jeg hørt at er plass til.. takker for svar:) har ikke noe med kabinettet å gjøre om du får plass til en hr03get. men alt det dær passer fint det Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Vi håper på det:) Jeg gleder meg som en liten unge til jeg skal bygge meg en ny nå! Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ryddet litt i kabinettet idag. En litt annerledes løsning på diskene: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Sindre Aleksander, kva for ram er det du har der? Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det som står i signaturen(4 x 1GB Corsair Twin2X PC6400), med en OCZ XTC RAM-kjøler. Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ganske drøyt hvor ryddig du har det i kabinettet sindre aleksander, ser veldig pent ut. Bestilte samme kabinett på morgenen idag med 2x Noctua 120mm 1200RPM vifter, er det samme som du har tro? Jeg ser også at dere alle har strømforsyningen med viften ned i "gulvet" er ikke det dumt da det blir mye varmere enn om den sto oppover? Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ganske drøyt hvor ryddig du har det i kabinettet sindre aleksander, ser veldig pent ut.Bestilte samme kabinett på morgenen idag med 2x Noctua 120mm 1200RPM vifter, er det samme som du har tro? Jeg ser også at dere alle har strømforsyningen med viften ned i "gulvet" er ikke det dumt da det blir mye varmere enn om den sto oppover? Jeg har 3 stk. Noctua 1200rpm og 2 stk. Noctua 800rpm i kabinettet for øyeblikket. Grunnen til at jeg har PSUen med vifta ned, er for at 8-pin til CPU skal rekke nå frem når den ligger bak HK-plata. Den kjører uansett så kjølig og stillegående at jeg tviler på at det gjør noen forskjell. Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Daså, regner med at man omtrent ikke hører forskjell på 1200rpm og 800rpm når kabinettet er lukket? Skal nok bruke litt tid på å få de fleste kablene bak HK-plata jeg også, ser jo så ryddig ut og gir god luftgjennomstrømning. Er spent på om det er plass til en vifte som blåser på harddiskene og en som drar videre ut mot PSU, gleder meg som en unge til å få dette kabinettet Kommer vel med en liten oppdatering når jeg har fått det og setter igang. Edit: er det lov å spørre hvilke kabler du har bak HK? Endret 6. august 2008 av Gamezor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå