Gå til innhold

Xbox (gamle typen) med disk problemer


J@9

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen venner som var innom her igår med xboxen sin, siden den ikke leste spill, så jeg tok å rensa dvd-rommet på denne i håp om at det skulle være nok.

Jeg prøvde den ikke først, så jeg visste ikke at det var noe annet feil.

Men iallefall, den starter opp og står leeeenge på xbox logoen før jeg får feilkode 07 som betyr dette: kernel - HDD timeout

 

Jeg tok en nærmere titt på disken, og da hørte jeg at den klikker flere ganger helt til den slår seg av.

Så det er jo et helt tydelig tegn på at disken er ganske død.

Men selv så har jeg en chippet xbox som jeg har skiftet disk i.

Jeg prøvde den gamle orginal disken min, men regna med at den ikke ville funke siden jeg har lagt inn slayers auto installer på den.

 

Men er det på noen måte mulig å sette inn en anna "orginal" disk i den xboxen, uten chip?

Eller må dem kjøpe seg chip og evt en stor disk?

Gi f*** og heller kjøpe 360? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller må dem kjøpe seg chip og evt en stor disk?

Gi f*** og heller kjøpe 360? :p

8231975[/snapback]

 

Chip er den absolutt enkleste måten ettersom enhver låst xbox harddisk du putter inn i kompisens Xbox vil gi en feilmelding om at Xboxen hans ikke klarer å låse opp harddisken (error code 6)

 

Og enhver ulåst Xbox harddisk du setter inn i den vil gi error code 5 (som betyr at disken ikke er låst) Denne feilmeldingen unngår du med en chip i maskinen ettersom de fleste modchiper godtar at disken er ulåst.

 

Før dere går til innkjøp av en modchip, og selv om det kan høres ut som om harddisken er død, så vil jeg anbefale å åpne xboxen og sjekke at IDE kablene til BÅDE harddisken og DVD-spilleren sitter som de skal, evt kan dere også teste om xboxen fungerer igjen hvis dere bytter ut disse to IDE kablene med kabler som dere vet virker. (Skader lite å åpne coveret på boksen hvis du allikevel går med planer om å sette inn en modchip i den, og det hadde sikkert vært fint for dere om dere slapp å gå for modchippen.)

 

Det finnes metoder for å hente ut Eepromen du trenger for å låse en ny harddisk med låsekoden til xboxen det her er snakk om, men metoden er veldig klønete så modchip er absolutt å anbefale. (Trenger egentlig ikke å kjøpe modchip heller, trenger kun å låne en inntil de har fått tatt backup av EEpromen som kan brukes til å låse en evt ny harddisk.)

 

Ellers er jo Xbox360 en mulighet som du sier :)

Lenke til kommentar

Har åpna den og jeg hører klart og tydelig klikking fra disken.. den klikker vel 10-12 ganger før den kutter strømmen.. å da kommer feil meldinga, har også prøvd den med bare strøm tilkoblet, den klikker like mye da.

Og som sagt, selv har jeg xbox med aladdin chip.

 

men har tenkt litt på noe.. finnes det ikke en soft mod til xbox? og hvordan funker dette?

 

Om dem skal låne min chip så blir det jo en hel haug med lodding.. da er det vel like greit å bare kjøpe en ny chip til 100-300 kr og finne en brukbar disk på dynga f.eks :p om dem ikke er intressert i å bruke så mye penger på xboxen..

Lenke til kommentar

 

men har tenkt litt på noe.. finnes det ikke en soft mod til xbox? og hvordan funker dette?

 

 

Jeg er en softmodder selv, men jeg bruker vanligvis gamesave exploits (med andre ord vil ikke min metode hjelpe dere ettersom metoden forutsetter at dere kan starte opp ett xbox spill, og det kan dere jo ikke.

 

Jeg tror ikke hotswap metoden (http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=496263) vil hjelpe dere heller ettersom harddisken ikke vil låses opp når du har en errorcode 7. Dermed vil hotswapping heller ikke fungere.

 

Så jeg tror (uten å si noe bombesikkert) at softmodding definitivt IKKE vil hjelpe dere, dere trenger en modchip og en ny harddisk (som dere bygger opp ved hjelp av xboxhdm, eller via EvoX auto-installeren.), ettersom det er den eneste måten å få xboxen til å boote en ulåst harddisk på.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt den xboxen her så kunne jeg prøvd å dratt ut strømmen til dvd-rommet for å sett om jeg fikk error 12 som er nevnt i den guiden, men ville tru den sjekker disken før den sjekker dvd-rom :hmm:

 

Jeg kan liste opp det jeg selv har, så kan dere si om det er mulighet til å kanskje prøve noe av det..

 

Chippa xbox (aladdin chip, 250GB disk)

8-10 GB disken som satt i min orginalt, mener å huske at jeg har kjørt slayers på den.

Slayers auto setup disc, eldre utgave.

Image av nyeste slayers auto setup.

USB adapter kabel til xbox.

 

Tviler på at noe av dette kan brukes, om ingen veit om en måte å få låst den gamle disken min til hans xbox? Finne rett kode ut ifra serial nr kanskje? Microsoft har sikkert en eller anna bakvei for xboxer dem får inn med defekt disk :hmm:

Må da ha vært mer lønnsomt for M$ å sette inn ny disk enn å gi ut en ny xbox :ermm:

Lenke til kommentar

Det som jeg overhodet ikke har greie på er forskjellen i funksjonalitet på ulike chipper. (I og med at jeg ikke bruker chipper selv) og heller ikke hvordan de ulike chipene monteres.

 

Men hvis alladin chipen din er loddefri så kan du kanskje vurdere å la kompisen din låne den frem til dere har funnet låsekoden for harddisken hans?

 

I tillegg kan du gi/selge/låne ham den gamle harddisken din (lås den opp først på din egen xbox eller i Xboxhdm)

 

Så setter du chipen og harddisken i hans xbox og finner ut hva låsekoden fra EEpromen er. Ta aller helst en backup av den slik at du har den lett tilgjengelig for bygging av nye harddisker til bruk i kompisens Xbox.

 

Når dere har fått ut låsekoden fra Eepromen så har dere egentlig alt dere trenger for å bygge en ny (umoddet) harddisk med Xboxhdm. Og da er det jo selvfølgelig en fordel om dere bruker den 8/10 GB harddisken som du allerede har, ettersom det vil være dyrt å gå til innkjøp av noe større (nesten like dyrt som å kjøpe ny Xbox, hehe) Hvis dere lager en umodifisert harddisk (dvs legger inn de dataene som ligger på nye xboxer på harddisken), og låser igjen harddisken med låsekodene dere nettopp hentet ut før dere setter den inn i XBoxen hans, så vil kompisen din få en umoddet xbox som virker igjen - uten modchip - men dere må altså bruke modchipen en liten stund for å få tak på EEpromen.

Lenke til kommentar

Skjønner, men problemet er at aladdin chippen min ikke er lodde fri.

Jeg kjøpte bare noe av det billigste jeg fant den gang, og da kosta den meg ikke 150 kr engang, og da var porto inkudert.

 

Husker jeg måtte lodde inn "feste" til chippen, også var det 3 ekstra kabler som måtte festes, på nyere xboxer var det fler kabler husker jeg.

 

Dette er en fyr jeg kun har snakket med en gang, er onklen til ei venninne av meg. Dem bor i Drammen, og jeg på Jevnaker.. Så det er jo litt over en time unna..

Men før han dro hjem igjen så sa han at han måtte høre med kjerringa om hva hu ville, om dem skulle kjøpe en chip, brukt xbox eller bare kjøpe Xbox 360. Selv hadde han vel mest lyst på 360 :p men så er jo også det det dyreste valget.. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...