eUnaas Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg la i dag merke til at Canon bruker Complact flash i sine dSLR kameraer. Hva er grunnen til dette? Det er mange genrasjoner siden Canon gikk bort fra CF og over til SD paa sine komplakt kameraer. Selv trudde jeg dette medie var dodt for mange aar siden. Hastigheter er etter hva jeg har sett akrautt den samme paa begge kort typene!?Har CF storre stikkerhet fra aa gaa i stykker? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg for min del vil heller ha CF enn disse kredittkort-tynne minnekortene. Er av den oppfatning at CF tåler mer og for tykke pølsefingre så er CF lettere å handtere. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Er enig med Pingla her. Se for deg en vinterdag ute med litt nummne fingre og du skal skifte minnekort... Er vel også av den enkle grunn at det sitter tusenvis av pressefotografer rundtomkring i verden med x antall CF kort. Personlig liker jeg CF nettopp pga. størrelsen. De er greie å håndtere og vanskeligere å miste enn et SD kort. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Har lurt litt på det der selv også... Hvorfor bruker Canon CF i nye dSLR, mens de i alle kompaktkamera bruker SD...? CF er verken kjappere eller særlig billigere... Men det er kanskje mere pålitelig...? CF er 6ganger så stort som et SD... CF & SD har begge 20MB skrivehastighet... Komplett tar 649kr for begge med like spec.) Men i et dSLR er det alltids plass nok til å putte inn CF, men hvorfor... Endret 26. mars 2007 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Det er lov å bruke hode her da gutter!! Som nevnt over og utbrodert her. DSLR er profesjonelle kameraer og uavhengig av bransje så vil man alltid bygge opp en lang lojalitet til en standard for å holde utviklings kostnadene nede og holde på kundene ved å bygge stabilitet. Hele den profesjonelle fotograferings bransjen er standardisert rundt CF formatet. Kameraer fra 20 til 100 000 kr klassen bruker alle CF. Det er ett solid format som tåler en støyt også. En test viste at det ENESTE som tok knekken på ett CF kort var en spiker rett igjennom. Ellers overlevde den absolutt alle "tester" den ble utsatt for. Det vil nok bli bytta ut endag, og de billigste DSLR kamerane har vel fått SD. Men det vil ikke skje med det første..og de siste til å bytte blir nok de dyreste kameraene....ironisk nok. AKIRA Lenke til kommentar
Tore Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 CF kommer også i eks. 16Gb... SD har ikke større en 8Gb... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Nikon har fortsatt CF i sine mest profesjonelle kamera, mens deres kamera regnet på førstegangsbrukere, som gjerne tar steget fra et kompaktkamera med SD kort, bruker nettopp SD kort. Man tilrettelegger her kameraene etter hva de fleste kjøperne mest sannsynlig har fra før. D200 kjøpere har mest sannsynlig hatt et D70 før, og det brukte CF. D70-eiere hadde meget mulig et eldre kompaktkamera med CF standarden. Med tid og stunder vil nok også alle DSLR bruke SD kort. Jeg synes det er greit med én standard på alt, men greit at det gjøre gradvis med tanke på hva man evt. har fra før. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 CF er verken kjappere eller særlig billigere... SanDisk leverer Extreme IV (40MB/sec) kun i CF, iallefall foreløpig (og det er her de først har brukt kroner på utvikling). Ifølge CF Specification 4.1 støttes CF-kort med størrelse opp til 137GB og 133MB/sec overføringshastighet, det kan andre korttyper bare drømme om. Når kameraer kan ta kjappere og flere bilder pr. sekund og med større antall pixler på bildebrikken trenger man denne raske overføringen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 i tillegg kan de klare og putte små små hardisker i cf, med stor kapasitet (men tåler mindre). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå