Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST: Irriterende og rar "pause" under boot.

Anbefalte innlegg

Oppgraderte maskinen min for noen dager siden, og har nå følgende komponenter:

Asus P5N-E SLI

Intel C2D 2,13Ghz

Nvidia 8800 GTS

Hiper 580W strømforsyning

Tre IDE-disker og en DVD-ROM

Maskinen har fungert helt greit etter formatering og reinstallering av div. programvare, men på ett eller annet tidspunkt (like etter at jeg oppdaterte BIOS, men jeg er usikker på om BIOS har skylden) ble den voldsomt treg i oppstartfasen FØR windows starter opp. Det vil si at hvis jeg trykker DEL for å komme inn i BIOS tar det ca. 10-15 sekunder før BIOS-menyen dukker opp. Når jeg skal rett inn i windows (uten å ta omveien via BIOS ;) ) tar det mellom 5 og 10 sekunder før "velkomstskjermen" til ASUS forsvinner, og når man så vanligvis forventer å se windows-oppstarten, får jeg bare et tomt DOS-vindu med en blinkende cursor i øvre venstre hjørne. Den står der og blinker i ca. 20 sekunder, og så starter windows (jeg har XP sp2, forresten) på vanlig måte. Ellers virker alt som normalt. Jeg har forsøkt å flashe BIOSen tilbake til den gamle versjonen, men til ingen nytte.

Er det noen som kan ha peiling på hva som foregår her, tar jeg imot alle råd og tips med stor takknemlighet!

Endret av ptroinks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sjekk at disken du bruker er den som står først i boot options inne i bios.

Kanakje den leiter etter floppy eller andre ting å boote fra først

8231285[/snapback]

Alt i BIOS ser ut som det skal være. Boot-rekkefølgen er riktig, og floppy er helt ute av bildet (disablet siden jeg ikke har floppy :) ). Jeg vet at alle jumperne til diskene mine er satt riktig, men jeg måtte stokke litt om på dem for å rydde opp i litt ledningrot. Har det noe å si hvilken av endestykkene til IDE-kabelen som går til primary master og primary slave når jumperne er satt entydig til master på bootdisken og slave til den andre?

EDIT: Har sjekket, og primary master og secondary master er riktig koblet opp. Derimot ser det ut til at disk nummer 3 og DVD-ROMen ikke er helt riktig satt opp. Nå er disken satt til secondary master og DVD-ROMen satt til slave. Alt fungerer, men den harddisken der er gammel, så jeg skal prøve å koble om på dem i morgen og se hva som skjer...

Endret av ptroinks
Lenke til kommentar

det virker som du har det samme problemet som jeg hadde før..

utifra forklaringen vil jeg påstå det er VELDIG likt faktisk..

måten jeg løste det på var at jeg måtte laste ned drivere fra asus sine hjemmesider, legge de på diskett ( :thumbdown: ) og under installering av windows gikk installeringa "innom" disketten og hentet drivere...

nå funker det helt fjell..

har noe med asus, sata og ide og gjøre.. litt kluss det der

Lenke til kommentar

Jeg er offisielt n00b akkurat nå! Nå først legger jeg merke til at den IDE-kabelen jeg har koblet til sec. master og sec. slave er av den GAMLE typen (40, ikke 80)! I tillegg til det var den eldste av harddiskene satt som sec. master, mens CD-ROMen var sec. slave. Nappet ut kabelen som gikk til secondary IDE på hovedkortet, og jeg må ærlig talt si at jeg aldri har sett en PC boote så raskt som etterpå :D. Lenge siden jeg oppgraderte sist, riktig nok, men dette var en aha-opplevelse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...