Svampebob_1 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Ok, etter nøye vurdering, så ser jeg det at jeg kan like så godt kutte ut pisset og skaffe meg vannkjøling som duger! Planen er å montere en 120.3 radiator på toppen av pc-en på utsiden. Det blir da 3 vifter som skal lage så lite støy som mulig. CPU, GPU og chipset skal cooles. Målet er en stillegående pc, men rom for utvidelse til evt. mer kjøling eller evt. overklokking hvis jeg en dag plutselig finner ut at dette er noe jeg vil begynne med. Slik jeg forstår det, så vil dette knapt bli hørbart selv om det står montert på toppen av pc-en hvis jeg kjører ca. 5-7 volt på viftene. Riktig? Det store viktige spørsmålet er, siden jeg skal ha dette montert i toppen av pc-en, så vil jeg at slangene ikke forsvinner langt ned i noen hull helt i bunnen av pc-en, men f.eks. rett under strømforsyningen. Da må jeg borre hull til dette. Men borrer jeg hull, så vil ikke hullene bli så veldig koselige mot slangene. Ved en evt. flytting til nytt hus eller hvis bikkja går amok mot pc-en min under løpetid er jeg redd gnisninger kan ødelegge slangene. Finnes det noen gummipropper eller noe lignende jeg kan kjøpe et eller annet sted som jeg kan tre inn i disse hullene som vil stå i mellom de skarpe aluminiumskantene og slangene? Jeg snakker om propper lignende de man finner i motorrommet på en bil i veggen mellom motor og kupé (så store hull vil jeg ikke ha i min pc og så store slanger bruker jeg ikke, så jeg regner med at jeg ikke finner så små propper som det jeg trenger på et bilopphøggeri). Og så lurer jeg på forslag til en god, men ikke altfor dyr 120.3 radiator hos en norsk nettbutikk. Endret 25. mars 2007 av onan Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Og 3 spørsmål til: Jeg regner med å gå for en Eheim pumpe. Hvor mange liter i timen bør jeg ha? Trenger jeg noe spes. verktøy til å kutte slanger med? Hvor stor vanntank bør jeg ha? Lenke til kommentar
strexx Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 danske nettbutikk er ingen alternativ? Lenke til kommentar
ICE_76 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Ok. Har selv ettermontert en radiator på toppen av mitt kabinett. Siden den første modden gikk litt fort grunnet tidspress, har jeg nå hatt tid til å finne den løsningen som passer best for meg (kanskje også for deg). Ta hull i kabinettet etter mål fra ei CD plate, dette stemmer med ett nødvendig hull for ei 12 cm. vifte. Fest vifta inne i kabinettet og radiatoren på toppen, når du skrur fast vifta i radiatoren er det hele sikkert festet i kabinettet. Deretter bruker du nipler kjøpt fra din lokale rørlegger. To nipler som passer dine slanger, samt en "hunn skjøt" i mellom. Borr ett hull som passer gjenge diameteren til dine nye nipler og vips... har du en sikker gjennom gang i kabinettet ditt Men husk! Mitt største støy problem i dag er vibrasjon fra pumpa og vifta på PSUen Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 De proppene du vil ha er bortkastet. Slik jeg forstår det skal du ha slangeutgangene fra radiatoren NED i kabinettet. Og da kommer ikke slangene i nærheten av hullet ditt, der kommer nipplene, og de er gjerne av stål/messing. Uansett er det ikke mer styr enn å ta å klippe til noen biter av gaffatape (sølvtape) rundt de skarpe kantene. Strexx: Nevn noen danske nettbutikker da, så kan vi se om de har noe fint. Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 vcore.dk *Fjortentegn* Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 vcore.dk har noen veldig fine produkter! Anbefaler å gå for PA120.3 som radiator, kanskje verdens beste radiator! Til pumpe hadde jeg valgt Lain DDC ultra, denne pumpe er sterk, men du får best resultat ved å bruke nipelen på toppen som "inngang" for vannet.. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hvordan er PA.120.3 i forhold til Swiftech's QuietPower? Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 danske nettbutikk er ingen alternativ? 8231922[/snapback] Jo, men helst norsk pga. leveringstid. Hvis ikke det er en kjempefordel i forhold til microplex å ta det fra en dansk nettbutikk. Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Ok. Har selv ettermontert en radiator på toppen av mitt kabinett.Siden den første modden gikk litt fort grunnet tidspress, har jeg nå hatt tid til å finne den løsningen som passer best for meg (kanskje også for deg). Ta hull i kabinettet etter mål fra ei CD plate, dette stemmer med ett nødvendig hull for ei 12 cm. vifte. Fest vifta inne i kabinettet og radiatoren på toppen, når du skrur fast vifta i radiatoren er det hele sikkert festet i kabinettet. Deretter bruker du nipler kjøpt fra din lokale rørlegger. To nipler som passer dine slanger, samt en "hunn skjøt" i mellom. Borr ett hull som passer gjenge diameteren til dine nye nipler og vips... har du en sikker gjennom gang i kabinettet ditt Men husk! Mitt største støy problem i dag er vibrasjon fra pumpa og vifta på PSUen 8232213[/snapback] Har dessverre ikke mulighet for å plassere viftene på innsiden. PSU står i veien. Da blir det i såfall 1 vifte på innsiden og 2 på utsiden, men det er det vel liten vits i.. Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 De proppene du vil ha er bortkastet. Slik jeg forstår det skal du ha slangeutgangene fra radiatoren NED i kabinettet. Og da kommer ikke slangene i nærheten av hullet ditt, der kommer nipplene, og de er gjerne av stål/messing.Uansett er det ikke mer styr enn å ta å klippe til noen biter av gaffatape (sølvtape) rundt de skarpe kantene. Strexx: Nevn noen danske nettbutikker da, så kan vi se om de har noe fint. 8232271[/snapback] Selvfølgelig.. Jeg tenkte å la den delen hvor niplene stikker ut til å la gå ut på baksiden av kabinettet jeg.. Ikke å stikke den rett igjennom kabinettet. Det er jo mye smartere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå