Gå til innhold

Er rensing av CCD en garanti sak?


Anbefalte innlegg

Har lyst til å få høre på forumet hva dere mener. Er rensing av CCD en garanti sak? :hmm:

 

Støv på billedbrikke er en svakhet med dSLR. Dersom noe er solgt med en svakhet/feil i design/konstruksjon så er dette en garantisak, eller....? :ermm:

Hva om rensing av CCD skulle få medhold av forbrukerombudet som en naturlig følge av en design/konstruksjon svakhet.

Hva sier kjøpsloven om erstatningsvare når reparasjon tar over en viss tid på en vare med pris på linje med ett dSLR kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye utstyr som krever jevnlig vedlikehold og rens. Er det for eksempel en garantisak om du må vaske tv-skjermen din, da den tiltrekker seg støv? Er det en garantisak om du må fjerne støv i datamaskinen din for å hindre at komponenter overopphetes?

 

Rens av CCD er noe man må regne med, uansett om man kjøper et DSLR med eller uten støvfjerningsfunksjon. Det er noe "alle" vet, eller informasjon som er såpass lett tilgjenglig at alle har hatt god mulighet til å sjekke det opp før kjøp. Det kan derfor ikke regnes som en garantisak, med mindre støvet var der da det ble kjøpt i butikken. Det kan bli vanskelig å bevise, ettersom det kan ha kommet inn første gang du satte på objektivet.

 

Men det er uansett ikke et så stort problem som mange vil ha det til. Med tanke på at vi stort sett selger et titalls DSLR i uken, og at det er sjelden vi får inn så mye som ett DSLR til rens hver uke (eller noen som vil kjøpe utstyr for å rense), så sier det seg selv at prosentandelen som opplever dette i så stor grad at det er forstyrrende/synlig mer enn en gang i året er meget liten. Tar man visse forholdsregler, er det en forsvinnende liten sjanse for at man opplever dette som et tilbakevendende problem.

 

Angående erstatningsprodukt, så har du rett på lånekamera om reparasjonen tar mer enn en uke, og det er en garantisak. Du har imidlertid ikke rett på et kamera av samme type, men gjenstanden skal dekke ditt basisbehov. Har man f.eks et D200 inne til reparasjon, kan man ikke regne med å få låne noe bedre enn for eksempel et D40 med kitobjektivet. Mulig det til og med kan argumenteres for at man ikke har krav på mer enn et kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du skal frem til her.

 

1. Det er en kjennsgjerning at DSLR får støv i huset. Det er ett fakta og noe alle vet og alle som kjøper kamera vet. Så dette er ikke noe svakhet som man kan påkalle for garanti.

 

2. Erstattning for at rensingen tok lengre tid enn forventet? Er kamera ødelagt?? Uansett går du jo hardt ut om det bare er forsinket. Har profesjonelle skadet kamera ditt under rens? Eller har du renset det selv og mener at det burde tåle det?

 

Så....hva er det du egentlig trenger svar på? Jeg er litt usikker. Det virker som du mest er litt irritert og leter etter noe å skape litt bråk over. Hva mener du at du har blitt utsatt for?

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du skal frem til her.

 

Så....hva er det du egentlig trenger svar på? Jeg er litt usikker. Det virker som du mest er litt irritert og leter etter noe å skape litt bråk over. Hva mener du at du har blitt utsatt for?

 

AKIRA

8230857[/snapback]

 

Det jeg tenker på er at i henhold til bruker manual så skal kamera sendes til godkjendt service verksted for rengjøring av CCD. Det står også i den samme manual at CCD er meget følsom og kan lett skades og det skal ikke brukes børste eller klut, kun tørr luft.

Skader på CCD grunner bruk av børste eller renseveske kan føre til utskifting av CCD på eiers regning og ansvar.

 

Hva skal man gjøre..? Se bort fra skriften i manualen og ta rengjøringen selv når der ikke finnes noen godkjendt service verksted i nærheten.

Den lokale fotobutikk vil heller ikke ta rengjøring. Med dagens postvesen tar en forsendelse ca 5 dager hver vei.

 

Hva skal man gjøre dersom man etter et år og noe bruk av SensorSweep e.l. ikke får CCD rein, for så å sende kamera til service verksted og de svarer med at der er skader på CCD..?

 

Man blir så frustrert når man må bruke "clone/stamp" på 600-700 bilder. Faktisk gruer jeg meg til hver gang jeg tar brikken ut av kamera og ser reultatet på noe større enn 2,5" skjerm eller print. Unngår også lys bakgrunn av den samme årsak. Skal jeg ta bilde opp mot lys blå himmel så er det størst mulig blender åpning.

For min del så er dSLR på "vent" til der kommer en løsning på problemet.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Det virker som om du ser etter en mulighet for å frigjøre deg selv for annsvar pga manglende servicsenter i umidelbar nærhet.

 

Jeg tror du selv ser hvor dumt det er.

 

Har du skadet sensor når du har prøvd å rense den, så har du jo påført skaden selv og åpenbart ikke gort det på en forsvarlig måte.

 

Jeg eier ett Nikon D70 og har renset den selv engang. Jeg kjøpte inn ett kit med spesial kluter og renseveske og en "slikkepot" i riktig str. Min erfaring er at sensoren er veldig robust. den føltes som glass rett og slett..ikke noe plastikk eller annet som "gir etter".

 

Men du kan jo spørre deg selv om du var produsent. Hva ville du skrevet i manualen? "rens i vei, skader du den bytter vi den" eller "ikke resn selv, send til service senter". De vil jo begresne erstattningansvaret sitt så de ikke sitter å bytter ut tusenvis av kameraer ødelagt av feil bruk.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Det virker som om du ser etter en mulighet for å frigjøre deg selv for annsvar pga manglende servicsenter i umidelbar nærhet.

 

Jeg tror du selv ser hvor dumt det er.

 

Har du skadet sensor når du har prøvd å rense den, så har du jo påført skaden selv og åpenbart ikke gort det på en forsvarlig måte.

 

.....

 

AKIRA

8231144[/snapback]

Prøver ikke å frigjøre meg for noe ansvar for manglende servicesenter nord for Sinsenkrysset. Kanskje det ansvaret burde ligge på forhandler nivå. Skal de selge dSLR må de lære å rense CCD med det ansvaret som kreves dersom skade.

 

Har heller ikke skadet noen sensor, men skal være den første til å innrømme at det å bruke SensorSweep II på CCD var noe jeg ikke likte å gjøre.

 

@ Afseth

Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan hevde at støv ikke er noe problem. Ta et bilde mot lysblå himmel med hvilket som helst dSLR kamera, på minste blender åpning, hvor mange svarte/grå prikker kan du telle?

 

Kjøper ikke et 10 Megapixel kamera for 10x15 utskrift.

Lenke til kommentar

Vel, du jobber hardt for å legge ansvaret for noe du har gjort på andre. Om du ikke har skadet sensoren, hvorfor sier de som du har sendt den til at du har det? Man må jo anta at kamera gikk igjennom en test før den ble solgt og ble sendt ut med en hel sensor. Nå har den skade som har oppstått ett sted etter salg og når du sendte den til service.

 

Hvis du var produsent, hvem ville du sagt var ansvarlig?

 

Det virker jo som om du generelt har veldig dårlig erfaring med dSLR kameraer siden du fremhever probemet som noe som omfatter alle. Både Canon og Nikon har vel hybridkameraer. Ikke helt kompakt og ikke helt SLR som tar MEGET gode bilder. Der er vel støv problemet drastisk mindre.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

"clone/stamp" på 600-700 bilder.

Hvis det ikke er skade på sensoren må det være ganske store støvkorn...

 

Støv kommer inn i alle dslr, men som tidligere nevnt er problemet overdrevet. På de fleste bildene vil ikke støvet vises. Å holde kamrahuset helt fritt for støv er umulig og heller ikke nødvendig. Støvet vil jo bare vises ved lys bakgrunn og svært liten blender. Etter å ha hatt kamraet i et år trodde jeg ikke jeg hadde støv på brikken, inntil jeg tok noen solnedgangsbilder.

 

Hvis man kjøper utstyr som er beregnet for sensorrens og følger bruksanvisningen (og bruker litt fornuft), er det ikke noe problem å rense sensoren selv. (Man renser egentlig et støyfilter som ligger forran sensoren).

 

Jeg har lest litt om dette temaet både her på forumet og andre steder, og har jo lest om en del som vil spare penger ved å bruke mer og mindre fantasifulle metoder på rensen, Q-tips, tape, postit lapper, etc. Utstyr for sensorrens er jo dyrt. Dette har enkelte måtte betale dyrt for...

 

I løpet av to år har jeg aldri hatt behov for våtrens, brukt sensorbørste en gang og ellers bare blåst av sensoren av og til. Men det kan gå måneder før støv merkes som noe problem.

 

De første gangene brukte jeg en "ørespyler" denne syntes jeg ikke var noe effektiv, det virket som støvet bare flyttet seg frem og tilbake. Jeg kjøpte til slutt et rensesett for dslr med både våtrens, statisk sensorbørste og en elektrisk blåsesak. Men dette brukes som sagt sjelden.

 

Støvproblematikken bør heller ikke skremme noen fra å kjøpe dslr, men har man først råd til dslr bør man også ha råd til å kjøpe renseutstyr som er beregnet for oppgaven.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Angående erstatningsprodukt, så har du rett på lånekamera om reparasjonen tar mer enn en uke, og det er en garantisak.

8230830[/snapback]

 

I henhold til forbrukerkjøpsloven har en krav til et erstatningsprodukt om det tar mer enn syv dager. Dette er noe som overhodet ikke har noe med garanti å gjøre, det gjelder reklamasjon.

Det er nettopp foretatt en undersøkelse blandt selgere innen bransjen, og de aller fleste vet ikke forskjell på garanti og reklamasjon. Link:

http://forbruker.no/pengenedine/dinerettig...icle1700672.ece

Garanti er noe selger/leverandør/produsent gir i tillegg til den generelle reklamasjonstiden en har i henhold til forbrukerkjøpsloven, som på et typisk kamera vil være fem år, da det er ment å vare over to år.

Lenke til kommentar
Vel, du jobber hardt for å legge ansvaret for noe du har gjort på andre. Om du ikke har skadet sensoren, hvorfor sier de som du har sendt den til at du har det? Man må jo anta at kamera gikk igjennom en test før den ble solgt og ble sendt ut med en hel sensor. Nå har den skade som har oppstått ett sted etter salg og når du sendte den til service.

 

Hvis du var produsent, hvem ville du sagt var ansvarlig?

 

Det virker jo som om du generelt har veldig dårlig erfaring med dSLR kameraer siden du fremhever probemet som noe som omfatter alle. Både Canon og Nikon har vel hybridkameraer. Ikke helt kompakt og ikke helt SLR som tar MEGET gode bilder. Der er vel støv problemet drastisk mindre.

 

AKIRA

8231508[/snapback]

Les litt mer nøye, jeg har ikke skadet noen CCD.

Men i.h.t. bruker manualen kunne jeg lett komme til å gjøre det. Det stod klart i manualen at det ikke må brukes blåsebørste da "børstehårene kan skade CCD". Dersom man følger manualen, og kun bruker rein luft, vil behovet for å sende kamera til godkjendt servicested bli hyppig.

 

Når jeg her kaster frem teorien om at rens av CCD er en garantisak så begrunner jeg det med design/konstruksjon svakhet. At der ikke finnes noe system som fungerer er en sak som produsentene må ta på sin egen kappe. Produsentene har et uferdig produkt på markedet, og lar kundene betale for svakheten med dette.

 

Ja, min erfaring med dSLR, p.g.a. støv, var så negativ at jeg er tilbake til film.

Jeg kjøper ikke dSLR bare p.g.a. kamerahuset, men systemet rundt og dette gir ikke et hybrid kamera.

Lenke til kommentar
@ Afseth

Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan hevde at støv ikke er noe problem. Ta et bilde mot lysblå himmel med hvilket som helst dSLR kamera, på minste blender åpning, hvor mange svarte/grå prikker kan du telle?

 

Kjøper ikke et 10 Megapixel kamera for 10x15 utskrift.

8231443[/snapback]

Ja, da regner jeg med at du har prøvd like mange kamera som jeg har, ellers har du ingen rett til å hevde at mine erfaringer er feil. Det skjer ytterst sjelden at vi enten får henvendelser om kjøp av renseutstyr, eller noen ber oss om å rense CCD brikken (noe vi gjør). Og vi selger et stort antall speilreflekskamera hver uke. Det må bety en av tre ting: 1, De fleste får ikke støv på CCD'en. 2, Problemet er så lite at man enten ikke ser det, eller nesten aldri. 3, Man driter i det fordi man bruker programvare for å fjerne det. Jeg tror mest på 1 eller 2, for folk er veldig kresne på akkurat dette og ønsker ikke å behandle sine bilder mer digitalt enn absolutt nødvendig (pga. kvalitetstap). Har til dags dato ikke sett at noen har hevdet at dette er en stort problem for de, med mindre de ikke følger noen retningslinjer (se slutten på innlegget) i det hele tatt. Jeg synes du blåser det opp til en veldig big deal, noe det virkelig ikke er. Hvorfor?

 

Fordi du kan fint rense din CCD med godkjent renseutstyr (Sensor Swab), da den fint tåler dette. Du skal gjøre mye galt for å ødelegge CCD'en, og alt manualen sikrer produsenten mot, er at folk skal bruke harde ting for å rense CCD brikken og deretter hevde at det burde vært en advarsel for dette i bruksanvisningen (blir som "Ikke tørk dine husdyr i mikrobølgeovnen" som står på amerikanske mikrobølgeovner). Uansett er det ikke CCD'en du renser når du renser et kamera, det er en liten glassplate foran, som er der nettopp for å beskytte. Må du bytte denne fordi du har vært uforsiktig, så koster ikke det like mye som å bytte CCD'en (selv om de sikkert tar seg godt betalt for det også). Det kan også være at det er nok å blåse med en blåsebelg. Disse to alternativene skal ikke ødelegge CCD på noen som helst måte, og med mindre du har gjort noe galt, så kan ikke verkstedet nekte garantireparasjon på grunn av at du har renset kameraet selv, og fått ødelagt CCD'en.

 

Statistisk sett vil du spare mye penger på å rense CCD brikken selv, om støv er et stort problem for deg. Skulle du ødelegge noe pr. 20. rens (lite sannsynlig) så er det billigere enn å sende kameraet inn 20 ganger for å få det renset).

 

Retningslinjer for å unngå støv (Det er ikke sagt at dette vil garantere deg mot støv, men hver og en vil minske problemet betraktelig. Det er heller ikke sagt at du er garantert å få støv om du ikke følger noen av de, men sjansen er mye større):

 

-La aldri kameraet ligge uten verken objektiv eller deksel.

-Bytt objektiv med åpningen på kameraet vendt nedover.

-Når mulig, bytt objektiv i et baderom eller annet fuktig sted.

-Bytt aldri objektiv på steder med mye støv (strender er fy-fy for kamera uansett, og plastposer funker IKKE).

-Hvis det blåser, vent om mulig på mindre vind før du bytter objektiv eller gå et sted der det ikke blåser (i le, innendørs, i bilen, bak noen osv...).

-Blås gjerne på baksiden av objektivet før du setter det på for å forhindre at støv følger objektivet inn i kameraet.

Lenke til kommentar
Hva skal man gjøre dersom man etter et år og noe bruk av SensorSweep e.l. ikke får CCD rein, for så å sende kamera til service verksted og de svarer med at der er skader på CCD..?

 

Ok, da misforstod jeg det du skrev her. Trodde du skrev her at du hadde fått beskjed om at det var skader på din sensor, og ikke at det var en hypotetisk situasjon. Men da er jeg med!

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Når jeg her kaster frem teorien om at rens av CCD er en garantisak så begrunner jeg det med design/konstruksjon svakhet. At der ikke finnes noe system som fungerer er en sak som produsentene må ta på sin egen kappe. Produsentene har et uferdig produkt på markedet, og lar kundene betale for svakheten med dette.
Hvis du leser mitt første innlegg i denne tråden, så ser du at det er slike svakheter med veldig mye. Synes jeg ser du sende inn PC'en din til rens i løpet av de fem første årene du eier det, ettersom det må være en svakhet at luft og støv suges inn i datamaskinen, og du ikke vil rense fordi kontakt med komponentene kan ødelegge de på grunn av statisk elektrisitet. Dette er faktisk mer farlig enn å rense CCD brikken selv. Eller hva med vaskemaskiner der du må rense filteret fra tid til annen. Det er like lett å rense en CCD brikke.

 

Man må regne med jevnlig vedlikehold og rens av DSLR. Faktisk må du også regne med å rense objektivet, kontaktpunkter, søkeren, skjermen, rundt knapper og åpninger og kameraet generelt. Dette gjelder alle komponenter og ting du kjøper. Derfor kan det ikke kan hevdes garanti (eller reklamasjon) på rens av CCD. Ikke for å fornærme deg, men du hadde blitt ansett som en vanskelig kunde om du hadde gått inn i en butikk og brukt samme argumenter (selv om personalet ikke viser det direkte til kunden). Det har litt med å bruke sunn fornuft.

 

Ja jeg vet forskjellen på garanti og reklamasjon, Lazarus50, brukte garanti i dette tilfellet fordi det var dette trådstarter brukte og ville ikke forvirre og gadd ikke forklare :) .

Lenke til kommentar
"clone/stamp" på 600-700 bilder.

Hvis det ikke er skade på sensoren må det være ganske store støvkorn...

 

Støv kommer inn i alle dslr, men som tidligere nevnt er problemet overdrevet. På de fleste bildene vil ikke støvet vises. Å holde kamrahuset helt fritt for støv er umulig og heller ikke nødvendig. Støvet vil jo bare vises ved lys bakgrunn og svært liten blender. Etter å ha hatt kamraet i et år trodde jeg ikke jeg hadde støv på brikken, inntil jeg tok noen solnedgangsbilder.

 

Hvis man kjøper utstyr som er beregnet for sensorrens og følger bruksanvisningen (og bruker litt fornuft), er det ikke noe problem å rense sensoren selv. (Man renser egentlig et støyfilter som ligger forran sensoren).

 

Jeg har lest litt om dette temaet både her på forumet og andre steder, og har jo lest om en del som vil spare penger ved å bruke mer og mindre fantasifulle metoder på rensen, Q-tips, tape, postit lapper, etc. Utstyr for sensorrens er jo dyrt. Dette har enkelte måtte betale dyrt for...

 

I løpet av to år har jeg aldri hatt behov for våtrens, brukt sensorbørste en gang og ellers bare blåst av sensoren av og til. Men det kan gå måneder før støv merkes som noe problem.

 

De første gangene brukte jeg en "ørespyler" denne syntes jeg ikke var noe effektiv, det virket som støvet bare flyttet seg frem og tilbake. Jeg kjøpte til slutt et rensesett for dslr med både våtrens, statisk sensorbørste og en elektrisk blåsesak. Men dette brukes som sagt sjelden.

 

Støvproblematikken bør heller ikke skremme noen fra å kjøpe dslr, men har man først råd til dslr bør man også ha råd til å kjøpe renseutstyr som er beregnet for oppgaven.

8231943[/snapback]

Av de første ca. 1000 jeg tok var der 619 bilder med blå himmel som en del av bildet. Siste større foto økt var ca. 400 bilder med snø som en del av bildet.

 

Kjøpte Copper Hill full pakke som hjelpemiddel til å holde CCD rein, fungerte bra. Måtte bruke børsten hyppig og samtidig ha teksten fra produsenten "børstehår fra blåsebørste kan skade CCD" i bakhodet.

 

Skal jeg sitte med et ekstra kamerahus for å kunne ha ett kamerahus i transit til servicesenter ville dette ha medført en ekstremt høy porto og service kostnad.

Det å sitte med to kamerahus er OK, dersom jeg kunne slippe å bruke 700-800 i måneden til porto og service, i garanti perioden.

 

Det å kunne miste garantien for å måtte gjøre noe som er helt nødvendig for å bruke et kamerasystem er en trussel som burde fjernes fra manualen. Produsentene burde heler akseptere svakheten med dSLR, slik som brukerene må, og ta denne kostnaden og risikoen når de selger produkt hvor de ikke har noen fullgod løsning på problemet.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
"clone/stamp" på 600-700 bilder.

Hvis det ikke er skade på sensoren må det være ganske store støvkorn...

 

Støv kommer inn i alle dslr, men som tidligere nevnt er problemet overdrevet. På de fleste bildene vil ikke støvet vises. Å holde kamrahuset helt fritt for støv er umulig og heller ikke nødvendig. Støvet vil jo bare vises ved lys bakgrunn og svært liten blender. Etter å ha hatt kamraet i et år trodde jeg ikke jeg hadde støv på brikken, inntil jeg tok noen solnedgangsbilder.

 

Hvis man kjøper utstyr som er beregnet for sensorrens og følger bruksanvisningen (og bruker litt fornuft), er det ikke noe problem å rense sensoren selv. (Man renser egentlig et støyfilter som ligger forran sensoren).

 

Jeg har lest litt om dette temaet både her på forumet og andre steder, og har jo lest om en del som vil spare penger ved å bruke mer og mindre fantasifulle metoder på rensen, Q-tips, tape, postit lapper, etc. Utstyr for sensorrens er jo dyrt. Dette har enkelte måtte betale dyrt for...

 

I løpet av to år har jeg aldri hatt behov for våtrens, brukt sensorbørste en gang og ellers bare blåst av sensoren av og til. Men det kan gå måneder før støv merkes som noe problem.

 

De første gangene brukte jeg en "ørespyler" denne syntes jeg ikke var noe effektiv, det virket som støvet bare flyttet seg frem og tilbake. Jeg kjøpte til slutt et rensesett for dslr med både våtrens, statisk sensorbørste og en elektrisk blåsesak. Men dette brukes som sagt sjelden.

 

Støvproblematikken bør heller ikke skremme noen fra å kjøpe dslr, men har man først råd til dslr bør man også ha råd til å kjøpe renseutstyr som er beregnet for oppgaven.

8231943[/snapback]

Av de første ca. 1000 jeg tok var der 619 bilder med blå himmel som en del av bildet. Siste større foto økt var ca. 400 bilder med snø som en del av bildet.

 

Kjøpte Copper Hill full pakke som hjelpemiddel til å holde CCD rein, fungerte bra. Måtte bruke børsten hyppig og samtidig ha teksten fra produsenten "børstehår fra blåsebørste kan skade CCD" i bakhodet.

 

Skal jeg sitte med et ekstra kamerahus for å kunne ha ett kamerahus i transit til servicesenter ville dette ha medført en ekstremt høy porto og service kostnad.

Det å sitte med to kamerahus er OK, dersom jeg kunne slippe å bruke 700-800 i måneden til porto og service, i garanti perioden.

 

Det å kunne miste garantien for å måtte gjøre noe som er helt nødvendig for å bruke et kamerasystem er en trussel som burde fjernes fra manualen. Produsentene burde heler akseptere svakheten med dSLR, slik som brukerene må, og ta denne kostnaden og risikoen når de selger produkt hvor de ikke har noen fullgod løsning på problemet.

8232384[/snapback]

 

 

Javel...

Da får du heller bruke analog speilrefleks eller kompaktkamra.

Jeg tror ikke du får kamraprodusentene til å betale for rens fordi du har spesielt store problemer med støv. En problematikk som andre opplever som overdrevet. Jeg kommer aldri i verden til å begynne å bruke mitt gamle slr på grunn av de få gangene jeg har støv på brikken. Noe jeg i de fleste tilfellene blåser vekk på 20 sekunder.

Lenke til kommentar
Når jeg her kaster frem teorien om at rens av CCD er en garantisak så begrunner jeg det med design/konstruksjon svakhet. At der ikke finnes noe system som fungerer er en sak som produsentene må ta på sin egen kappe. Produsentene har et uferdig produkt på markedet, og lar kundene betale for svakheten med dette.
Hvis du leser mitt første innlegg i denne tråden, så ser du at det er slike svakheter med veldig mye. Synes jeg ser du sende inn PC'en din til rens i løpet av de fem første årene du eier det, ettersom det må være en svakhet at luft og støv suges inn i datamaskinen, og du ikke vil rense fordi kontakt med komponentene kan ødelegge de på grunn av statisk elektrisitet. Dette er faktisk mer farlig enn å rense CCD brikken selv. Eller hva med vaskemaskiner der du må rense filteret fra tid til annen. Det er like lett å rense en CCD brikke.

 

Man må regne med jevnlig vedlikehold og rens av DSLR. Faktisk må du også regne med å rense objektivet, kontaktpunkter, søkeren, skjermen, rundt knapper og åpninger og kameraet generelt. Dette gjelder alle komponenter og ting du kjøper. Derfor kan det ikke kan hevdes garanti (eller reklamasjon) på rens av CCD. Ikke for å fornærme deg, men du hadde blitt ansett som en vanskelig kunde om du hadde gått inn i en butikk og brukt samme argumenter (selv om personalet ikke viser det direkte til kunden). Det har litt med å bruke sunn fornuft.

 

Ja jeg vet forskjellen på garanti og reklamasjon, Lazarus50, brukte garanti i dette tilfellet fordi det var dette trådstarter brukte og ville ikke forvirre og gadd ikke forklare :) .

8232377[/snapback]

 

Henviser til tekst fra manual:

"Remove any dust and lint from the filter with a blower. Do

not use a blower-brush, as the bristles could damage the filter.

Dirt that can not be removed with a blower can only be

removed by *****-authorized service personnel. Under no

circumstances should you touch or wipe the filter."

 

Produsentene er like klar over støv problemet som jeg er. Hvorfor skal jeg som kunde ta all kostnad med denne svakheten?

 

Hva ville du som forhandler ha gjordt dersom du hjalp en kunde med å rense en CCD som uheldigvis ble skadet. Du vet like godt som meg at rens er en nødvendighet.

Ville du tatt kostnaden med å få byttet CCD?

Skal jeg som kunde ta denne kostanden?

Vil du som forhandler fraråde meg kjøp av dSLR når jeg forteller deg at jeg skal bruke dette utendørs i miljø med støv i lufta?

Ville du fortelle meg at et dSLR ved mitt bruk ville påføre en merkostnad på minst 500.- pr måned bare til rens av CCD samt at jeg må ha et ekstra kamerahus mens det første er inne til rens?

 

Husk at jeg startet denne tråden for å prøve å fokusere på kostnadene og begrensingene til Digital Speilrefleks.

Lenke til kommentar
Ja, min erfaring med dSLR, p.g.a. støv, var så negativ at jeg er tilbake til film.

Jeg kjøper ikke dSLR bare p.g.a. kamerahuset, men systemet rundt og dette gir ikke et hybrid kamera.

8232106[/snapback]

Da kan du kjøpe deg ein Olympus og i praksis kvitte deg med heile støvproblemet.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22559170

8232429[/snapback]

Problemet til Olympus er systemet rundt. Der er litt mangler.

Lenke til kommentar

Hvis en ser på problemstillingen trådstarter har fokus på. Nemlig kostnadene ved sensorrens.

 

Sett nå at jeg var salgssjef hos en kamraprodusent og ville selge dslr med gratis sensorrens i garantitiden.

 

Det første jeg måtte finne ut er hva dette tilbudet koster selskapet. Hver sensorrens ville nok koste minst 7 - 800 kroner med frakt. Og hvor ofte må kamraet renses? 3 - 4 ganger i året eller 10 ganger?

Hvis man får et snitt på 10 sensorrenser i garantitiden vil det koste ca 8000,- kroner. Dette beløpet ville jeg måtte legge til prisen på kamraet.

Dette tror jeg ikke markedet ville vært noe særlig fornøyd med. Slik er det bare...

Lenke til kommentar

1. Alle får noe støv på CCD brikken.

 

2. Hvis man bruker et speilreflekskamera sånn som det er ment så kan man få store problemer med støv hvis man ikke kan rense det bort effektivt. Istedet for å bruke automatiske instillinger, prøv å ta noen landskapsbilder på f/16 eller makro på f/32. At de fleste bruker automatiske instillinger eller så store blenderåpninger at de ikke oppdager problemet minsker ikke problemet for de som faktisk har problemer ved bruk av små blenderåpninger.

 

3. Kameraprodusentene fraskriver seg ansvaret, antakelig for å tjene mere penger på service. Analogien med mikrobølgeovner og husdyr er bare tull, en mer korrekt analogi er om det hadde stått på en mikrobølgeovn at den ikke kan rengjøres innvendig fordi den kan ta skade av det. Begge vil kreve rengjøring ved bruk som er langt innenfor det som kan kalles for normalt.

 

Nikon nevner dette problemet først på side 185 i bruksanvisningen og det blir ikke oppgitt når man kjøper kameraet. Det minste man kan forlange er at det er forklart nøyaktig hvordan man kan rengjøre filteret foran sensoren og hva det tåler.

 

I bruksanvisningen står det at man absolutt ikke må berøre filteret. På internett så er de ikke riktig så bastante:

 

Rengjøre filteret med rengjøringsvæske for bildesensorer

Flere typer rengjøringsprodukter for bildesensorer er tilgjengelige. Noen av dem kan inkludere en rengjøringsvæske og bildesensorkluter. Det er mulig at disse væskene kan brukes, men som tidligere nevnt er mikrofilteret svært ømtålig og kan lett bli skadet.

Skader som oppstår når du bruker disse produktene, kan føre til at du må betale for reparasjon, eller kjøpe nytt filter eller ny bildesensor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...