Gå til innhold

Hva skal til for å kalle seg norsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt poenget. Altså om en person snakket flytende punjabi, urdu eller noen av de andre språkene i pakistan og så pakistansk ut, så ville jo også pakistanere trodd at han var pakistaner, dersom han ikke fortalte at han egentlig var fra et helt annet land? Slik tankegang gjelder jo for samtlige land i verden egentlig. Men disse personene kan jo neppe ha kjent personen særlig godt når de ikke visste hvor han kom fra?

Lenke til kommentar

Vi er nok ikke helt uenige KGU... Men ønsker ikke å dra alle over en kam... Jeg vet at nordmenn kan være smålige.... Har tysk mor men har bodd i norge hele mitt liv...

 

Er nok selv litt smålig også :)

 

Synes uansett trådstarter her har litt guts og fortjener oppmerksomhet :) Jobber ellers sammen med en venn fra India og må så si han og hans kone jobber jævlig mye mer enn alle nordemenn jeg kjenner...

 

Når det er sagt er det liten tvil om at mange muslimer etc. har synspunkter som ikke har noe her å gjøre....

Lenke til kommentar

Begge to har jo riktige meninger, er jo alltid flere sider til en sak, og dette viser jo bare til det. Men som lest lenger tilbake, om du har norsk statsborgerskap er du sett på som norsk, mens andre mener at det skal ligge i blodet, ellers er du ikke verdig til å kalle deg norsk.

 

Provoserende meninger, men slik er det, en del ting som skal til før man aksepteres inn i samfunnet som en likemann.

Lenke til kommentar

Nordmann er for meg det noen kaller "etnisk nordmann". Hvorfor kan ikke vi ha noe som er vårt eget, akkurat som alle andre har det? Det er visst utrolig viktig for noen at absolutt alle skal kunne "bli" nordmann. Men er du født med en annen etnisitet så bør du da leve med det!

Lenke til kommentar

Virker som om folk kan ha misforstått meningen med dette emnet..

Spør ikke for min egen del, ser på meg selv som norsk, akkurat som som en hvem som helst "etnisk nordmann". Det jeg ville med posten var å se hvilke meninger folk hadde om hva en kaller nordmann, med tanke på all innvandring vi har i landet. Folk er flinke med å slenge kommentarer som "pakkis" og "utlending", kanskje de legger til andre ord som "jævla" før dette, de kan mene de er mere norske en deg, og hvilket mot argument ville du da hatt?

 

Har selv blitt kalt: "jævla pakkis" hvor jeg da svarte at jeg ikke var noe mindre norsk en han (han var da halvt indisk, halvt norsk). Han fortsatte da med å uttale seg om at moren hans var norsk, og at jeg da ikke kunne måle meg med det.

 

Videre til hva Griffar sier: Jeg prøver på ingen måte å distansere meg fra min etnisitet, jeg har ingen skam over hvor det er jeg kommer fra, og ser ingen grunn til å skjule det.

Det jeg sa tidligere var at siden jeg praktisk talt har oppvokst i norge og er vandt til kulturen og skikken her, prater mulig til og med bedre norsk en andre etniske og er på samme faglige nivå som andre, er grunnen til at jeg ser på meg selv som norsk, like mye som andre "etniske norske" ser seg selv.

Lenke til kommentar

Norsk er alfor vid begrep.

... Norsk....?

Etnisk norsk? Norsk statsborger? Etnisk europeisk?

Etnisk norsk forklarer vel seg selv, hvis man ikke er det fra før av nytter det ikke å prøve å være en.

Norsk statsborger trenger vel ingen forklaring, med unntak for at mediene ofte liker kalle norske statsborgere i utlandet som "nordmenn", av og til er de ærlige nok å kalle dem "norsk-xxxxx" sett inn pakistaner, iraker, etc. Det passer faktisk bra, i allefall ikke så forvirrende som "nordmann".

De som er fra Europa selv, eller er etnisk europeiske/hvite kan hvis de kommer til landet tidlig nok, eller bli født her, evt lære seg å snakke norsk bra nok kan man vel kalle for Norsk/Nordmann siden de er har tilpasset seg såpass, selvfølgelig hvis de selv vil.

 

IMHO er det slik.

Lenke til kommentar
Norsk er alfor vid begrep.

... Norsk....?

Etnisk norsk? Norsk statsborger? Etnisk europeisk?

Etnisk norsk forklarer vel seg selv, hvis man ikke er det fra før av nytter det ikke å prøve å være en.

Norsk statsborger trenger vel ingen forklaring, med unntak for at mediene ofte liker kalle norske statsborgere i utlandet som "nordmenn", av og til er de ærlige nok å kalle dem "norsk-xxxxx" sett inn pakistaner, iraker, etc. Det passer faktisk bra, i allefall ikke så forvirrende som "nordmann".

De som er fra Europa selv, eller er etnisk europeiske/hvite kan hvis de kommer til landet tidlig nok, eller bli født her, evt lære seg å snakke norsk bra nok kan man vel kalle for Norsk/Nordmann siden de er har tilpasset seg såpass, selvfølgelig hvis de selv vil.

 

IMHO er det slik.

8247481[/snapback]

 

 

det er mange pakkiser,irakere, afganere etc.. som er hvit i huden

jeg har en kamerat som er fra pakkisland.. han er hvit i huden, farga håret sitt til litt lyseblondt.. å det er maaaange som tror at han er Norsk(bortsett fra de som kjenner han)

 

så alle de som er hvite i huden vill bli regna som Nordmenn, men se de som er litt brune vill IKKE bli regna som Nordmann

Lenke til kommentar

neinei.. det er sant.. men det er mange som anser han som norsk.. helt til han sier at han er en pakkis

 

 

selv så anser ikke jeg meg som Norsk.. fordi bestemoramu er amerikaner og besteffaren min er Norsk

 

 

etnisk Norsk barn har Norske foreldere

Endret av gatebarn
Lenke til kommentar
Virker jo som om nordmenn begyner å bli en døende folkerase, hva kan du kalle utelndinger da?

8255227[/snapback]

 

 

 

?ordmenn en Døende folkerase ...nei men, de er nok helt klart en "rase" i forandring og det er helt naturlig og har altid hvert de slik som nesten alle andre " raser"

Lenke til kommentar
Nordmann er for meg det noen kaller "etnisk nordmann". Hvorfor kan ikke vi ha noe som er vårt eget, akkurat som alle andre har det? Det er visst utrolig viktig for noen at absolutt alle skal kunne "bli" nordmann. Men er du født med en annen etnisitet så bør du da leve med det!

8236326[/snapback]

 

 

Som alle andre land i verden består Norge av en miks av etnisiteter, og det har vi gjort i tusenvis av år. Hele illusjonen om at vi må ta vare på kulturen og holde Norge norsk er absurd. Selve ikonet på norsk kultur, bunad og hardingfele er relativt nye konsepter som ble utviklet på 16-og 1700-tallet. Språket vårt døde ut etter svartedøden, nå snakker vi en forskurdd form for dansk. Og menneskene som bor her har forandret seg hele tiden. Først var det samene som kom fra asia, så germanerne som kom fra midteuropa, så Anglo-sakserene som kom i vikingtiden, så store deler av Danmark og Sverige i tiden etter, og nå innvandrere fra Afrika, Midtøsten og Øst-europa. For litt over tusen år siden var de fleste i Norge blonde. De fleste som ikke er naturlig blonde i dag er av avstammning etter innvandrere som har kommet de siste tusen årene. Det kan kanskje gi en pekepinn på hvor absurd det er å prøve å holde fast på en kulturarv som har vært i evolusjon i tusenvis av år. Det multikulturelle samfunnet er absolutt ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Nordmann er for meg det noen kaller "etnisk nordmann". Hvorfor kan ikke vi ha noe som er vårt eget, akkurat som alle andre har det? Det er visst utrolig viktig for noen at absolutt alle skal kunne "bli" nordmann. Men er du født med en annen etnisitet så bør du da leve med det!

8236326[/snapback]

 

 

Som alle andre land i verden består Norge av en miks av etnisiteter, og det har vi gjort i tusenvis av år. Hele illusjonen om at vi må ta vare på kulturen og holde Norge norsk er absurd. Selve ikonet på norsk kultur, bunad og hardingfele er relativt nye konsepter som ble utviklet på 16-og 1700-tallet. Språket vårt døde ut etter svartedøden, nå snakker vi en forskurdd form for dansk. Og menneskene som bor her har forandret seg hele tiden. Først var det samene som kom fra asia, så germanerne som kom fra midteuropa, så Anglo-sakserene som kom i vikingtiden, så store deler av Danmark og Sverige i tiden etter, og nå innvandrere fra Afrika, Midtøsten og Øst-europa. For litt over tusen år siden var de fleste i Norge blonde. De fleste som ikke er naturlig blonde i dag er av avstammning etter innvandrere som har kommet de siste tusen årene. Det kan kanskje gi en pekepinn på hvor absurd det er å prøve å holde fast på en kulturarv som har vært i evolusjon i tusenvis av år. Det multikulturelle samfunnet er absolutt ikke noe nytt.

8269099[/snapback]

 

Ikke enig. Halvdan Svarte fikk jo navnet sitt av det mørke håret hans. Mennesker i norden har stort sett alltid hatt en samlet religion, kultur og vært et folk. Historisk sett. Samene har jo levd for seg selv for det meste da. Norge har helt klart en kulturarv og et folk, ikke tro noe annet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...