Gå til innhold

Hva skal til for å kalle seg norsk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror nok det er du som roter med definisjonene og ikke jeg :)

8231165[/snapback]

Det Dryzz egentlig spør om er hva folk i Norge mener skal til før de ser på han som norsk. Da kommer folk med ulike meninger hva de mener skal til. Jeg mener at dersom du føler større identitet/lojalitet til et annet land og hater alle nordmenn, ja da er Dryzz mer norsk enn du!

Lenke til kommentar
Er helt enig i det KGU sier :thumbup:  Men det har seg da slik at ikke alle ser dette som det er og mener bør ha flere rettigheter enn for eksempel sånne som meg, er noe man eventuelt støter på før eller senere i livet, og derfor kom denne disjusjonen opp  :p

8231148[/snapback]

Ja, slike ting er ikke bra i det hele tatt. Ja, det er forkastelig faktisk. Du er norsk så god som noen etter min mening.

Lenke til kommentar

For å kalle seg Norsk må du etter min mening være en norsk statsborger. Etnisk bakgrunn har INGEN betydning.

Problemet ligger faktisk i det at folk ikke skiller mellom å være norsk kontra "etnisk norsk". Er du opprinnelig italiener er du ikke etnisk norsk. :)

Lenke til kommentar

Min mening er at.. De som er hvite er mer heldig enn de som er litt brune..

bare man er hvit så tror jo alle at den personen er Norsk, det fins mange muslimer som farger håret sitt og som er hvit i huden.. de blir mer sett som nordmann enn de som er litt brun i huden..

Lenke til kommentar
For å kalle seg Norsk må du etter min mening være en norsk statsborger. Etnisk bakgrunn har INGEN betydning.

Problemet ligger faktisk i det at folk ikke skiller mellom å være norsk kontra "etnisk norsk". Er du opprinnelig italiener er du ikke etnisk norsk. :)

8231228[/snapback]

Etnisk norsk, du mener nordmann?

Lenke til kommentar

Nordmenn kan grupperes i følgende grupper:

* Etniske nordmenn som i hovedsak er etterkommere av etniske nordmenn.

* Utflyttede etniske nordmenn med norsk og utenlandsk statsborgerskap.

o Etterkommere av etniske nordmenn og evt. andre folk.

* Norske statsborgere som ikke er etniske nordmenn.

Denne artikkelen omtaler primært de to førstnevnte gruppene, etniske nordmenn.

Lenke til kommentar
Er helt enig i det KGU sier :thumbup:  Men det har seg da slik at ikke alle ser dette som det er og mener bør ha flere rettigheter enn for eksempel sånne som meg, er noe man eventuelt støter på før eller senere i livet, og derfor kom denne disjusjonen opp  :p

8231148[/snapback]

Ja, slike ting er ikke bra i det hele tatt. Ja, det er forkastelig faktisk. Du er norsk så god som noen etter min mening.

8231213[/snapback]

Føler varmen bare strømmer til :roll:

Endret av Dryzz
Lenke til kommentar

8231148[/snapback]

8231213[/snapback]

Føler varmen bare strømmer til :roll:

8231262[/snapback]

Hva mener du?

Lenke til kommentar
kjærligheten altså :love:   :p

8231300[/snapback]

Hehe, joda, DET skjønte jeg, men det jeg også forstod det som var at du var ironisk og det jeg ikke skjønte var hvorfor du skrev det til mitt innlegg? :)

Endret av KGU
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke tankegangen bak det med "har du problemer med å gifte deg med en Normann".

Jeg kan godt tenke meg å gifte meg men en Normann, svenske, amerikaner, kineser, japaner osv... hvorfor skal hvem jeg foretrekker som hustru ha noe å si om hvilket land jeg kommer fra?

Jeg personlig er født i Norge, oppvokst i Norge, men ikke foreldrene mine. Føler meg norsk, heier på Norge uansett sport :)

Min egen definisjon av Norman er hvor nasjonalfølelsen ligger. Da trenger du ikke norsk statsborgerskap en gang.

Så Dryzz, hvem håpet du skulle vinne fotballkampen mellom Norge og Bosnia som var for noen timer siden ? ;)

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke tankegangen bak det med "har du problemer med å gifte deg med en Normann".

Jeg kan godt tenke meg å gifte meg men en Normann, svenske, amerikaner, kineser, japaner osv... hvorfor skal hvem jeg foretrekker som hustru ha noe å si om hvilket land jeg kommer fra?

Jeg personlig er født i Norge, oppvokst i Norge, men ikke foreldrene mine. Føler meg norsk, heier på Norge uansett sport :)

Min egen definisjon av Norman er hvor nasjonalfølelsen ligger. Da trenger du ikke norsk statsborgerskap en gang.

Så Dryzz, hvem håpet du skulle vinne fotballkampen mellom Norge og Bosnia som var for noen timer siden ? ;)

8231387[/snapback]

Hvis du godt kunne tenkte deg å gifte deg med en nordmann, svenske, amerikaner, kineser, japaner e.l. så har du ingen problemer med å gifte deg med en nordmann. :)

Helt enig med ditt andre punkt selvsagt.

Lenke til kommentar

Jeg venta på det! Jeg visste den ville komme!! hehe!

Men for å være ærlig så kunne hvem som helst ha vunnet for min del, har aldri vist interesse for fotball og har ingen grunn til å starte...

Derimot, seieren 2-1 til Bosnia ga meg muligheten å gni det inn for de her som har kategorisert meg som internatets pakkis :p (er jo selvsagt interne spøker, selv med på de, men har man mulighet til faenskap, skal det godt gjøres å motså :p )

Kan si at i det jeg gikk forbi fellesstua hørte jeg bemerkelser som "Jævla bosnere ødelegger alt" og kan si at jeg ble temmelig forbannet av kommentarene, gjorde ikke noe med det, men skal være måte på hvordan man uttaler seg...

Lenke til kommentar
Vest-Europeer som støtter norsk kultur og land 100%.

8231064[/snapback]

Hva legger du egentlig i dette? Jeg støtter ikke norsk kultur 100 %, og både jeg og mine forfedre flere generasjoner tilbake er veldig norske.

8231145[/snapback]

Da er det norsk kultur å ikke støtte norsk kultur ;)

Vi er verdensmestre i alt, men vi suger også i alt.

Men ja, det der var utrolig vagt; er veldig vanskelig å definere hva som er "norsk", spesielt om man skal være politisk korrekt.

Generelt; vest europere som har flyttet til et annet vest europeisk land, i små grupper, assimilerer seg over tid og blir snart sett på som "lokale".

F.eks tyske kjøpmenn som slo seg ned i Norge på 14-15-1600 tallet.

(Veldig mange av de rike familiene i Bergen har tyske navn)

Det blir såklart lettere når man er etnisk tilnærmet lik, og når man setter norsk "kultur" fremfor egen.

Igjen, veldig vagt.

Lenke til kommentar

Hva skal til for å kalle seg norsk?

Mye! Kjenner en som ble født i Norge, og han sjølv er pakistaner. Men jeg ser ham ikke som en nordmann. Han er muslim, bærer pakistansk flagg, snakker pakistansk, kler seg som pakkis(et slang ord for en klærstil, ikke rasist ment altså)..

Han kan være muslim for min del, men det skal være fordi han valgte det. Ikke fordi at alle pakistanere er det, hallo vi er jo i Norge nå. Drit i Pakistan sier jeg, og velg din religion. Man er ikke nordmann før man stiller fullt opp for Norge uten å være en del av et annet land. Altså du skal være enten nordmann eller ei, ikke halv eller noe sånt..

Han pakistaneren er norsk, men ikke "nordmann". Det er egentlg et samme ord i ordboka, men ikke for meg. Nordmann er et hellig ord, kun for dem som er 100% norsk uten røtter i andre land

Det er min mening, jeg respekterer hva andre mener om saken. Og respekt min gjerne ;)

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Jeg venta på det! Jeg visste den ville komme!! hehe!

Men for å være ærlig så kunne hvem som helst ha vunnet for min del, har aldri vist interesse for fotball og har ingen grunn til å starte...

Derimot, seieren 2-1 til Bosnia ga meg muligheten å gni det inn for de her som har kategorisert meg som internatets pakkis :p (er jo selvsagt interne spøker, selv med på de, men har man mulighet til faenskap, skal det godt gjøres å motså :p )

Kan si at i det jeg gikk forbi fellesstua hørte jeg bemerkelser som "Jævla bosnere ødelegger alt" og kan si at jeg ble temmelig forbannet av kommentarene, gjorde ikke noe med det, men skal være måte på hvordan man uttaler seg...

8231426[/snapback]

Mange nordmenn som ikke kan fordra fotball også da :) Bra at Bosnia vant! Er drit lei av å høre hvor bra det norske landslaget er uten å prestere noe som helst :)

Og bekymre deg ikke omkring det spørsmålet du stiller.... Du er like norsk som alle andre nordmenn :)

Lenke til kommentar

jeg har en venn som er fra irak.. han er like hvit som meg og mange andre, han har farga håret sitt.. snakker flytende Norsk.. og mange anså han som Norsk helt til han fortalte at han var fra Irak.. da ble han ikke sett som Nordmann lengere... så jeg tror alt kommer an på fargen.. er du hvit.. vill du bli sett som Norsk..

Endret av gatebarn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...