Gå til innhold

Hva skal til for å kalle seg norsk?


Anbefalte innlegg

Traff meg i det jeg leste gjennom et emne her at folk har et virkelig skrudd syn på nordmenn og utlendinger...

 

Hva skal til før man kan kalle seg nordmann?

 

Kom selv til Norge da jeg var 3 år, har vokst opp i Norge og snakker like godt norsk som hvem som helst annen, allikevel har jeg kommet over mennesker som mener at å være nordmann ligger i blodet...

 

Lurer da på hva andre mener om dette, kom med meninger uansett hvor støtende de kan være (burde vel holse oss innenfor reglene da...), men vær saklige.

Endret av Dryzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Traff meg i det jeg leste gjennom et emne her at folk har et virkelig skrudd syn på nordmenn og utlendinger...

 

Hva skal til før man kan kalle seg nordamann?

 

Kom selv til Norge da jeg var 3 år, har vokst opp i Norge og snakker like godt norsk som hvem som helst annen, allikevel har jeg kommet over mennesker som mener at å være nordmann ligger i blodet...

 

Lurer da på hva andre mener om dette, kom med meninger uansett hvor støtende de kan være (burde vel holse oss innenfor reglene da...), men vær saklige.

8230744[/snapback]

 

Dersom du ikke har noen problemer med å gifte deg med en nordmann så går du for å være norsk vil jeg si.

Lenke til kommentar

For å være nordmann må du (i mine øger) være født i Norge.

Er du ikke det kan du bli noe tilnærmet, nemlig norsk statsborger.

 

Ser ikke helt problemet folk har med slike enkle definisjoner.

 

|edit| Mente ikke dryzz, men enkelte andre medborgere jeg har kommet over igjenom årene :)

Endret av Allfather
Lenke til kommentar

Tenker ikke på meg selv, tenker generelt alle mennesker som er i norge.

Jeg, for min egen del føler meg like norsk som hvem som helst andre som er født her, bare med bedre forståelse for min "innfødte kultur" enn det andre har..

Endret av Dryzz
Lenke til kommentar
Tenker ikke på meg selv, tenker generelt alle mennesker som er i norge.

Jeg, for min egen del føler meg like norsk som hvem som helst andre som er født her, bare med bedre forståelse for min "innfødte kultur" enn det andre har..

8231017[/snapback]

 

Du brukte deg selv som eksempel. Har du selv null problemer med å gifte deg med en nordmann? Identifiserer du deg mer med din "innfødte kultur" enn norsk kultur/tradisjon?

 

Kan jeg spørre hvilket land du kommer fra?

Lenke til kommentar
Har du norsk statsborgerskap kan du kalle deg norsk.

8231000[/snapback]

 

 

Tullball.

Flytter jeg til tyrkia og blir fastboende med det som følger med på det lasset, blir jeg ikke tyrker men tyrkisk statsborger.

8231029[/snapback]

 

Enig. Definisjonen "statsborgerskap" er latterlig... Så om Tyskland invaderte oss, for også gi oss alle tysk statsborgerskap -> Vi har blitt tyske?

 

Ikke med det første...

Lenke til kommentar
Tenker ikke på meg selv, tenker generelt alle mennesker som er i norge.

Jeg, for min egen del føler meg like norsk som hvem som helst andre som er født her, bare med bedre forståelse for min "innfødte kultur" enn det andre har..

8231017[/snapback]

 

Du brukte deg selv som eksempel. Har du selv null problemer med å gifte deg med en nordmann? Identifiserer du deg mer med din "innfødte kultur" enn norsk kultur/tradisjon?

 

Kan jeg spørre hvilket land du kommer fra?

8231056[/snapback]

 

Jeg ser ingen problem i å gifte meg med ei norsk jente, skjønner ikke at etnisitet har noe å si der for andre. Identifiserer meg selv mest med Norsk kultur, ettersom dette er det jeg er vandt til, men mener jeg har bedre forståelse for "moder kulturen" min enn det andre har, veit noen ting som kan virke sært for andre..

Er bosnisk/serbisk.

Lenke til kommentar
Tenker ikke på meg selv, tenker generelt alle mennesker som er i norge.

Jeg, for min egen del føler meg like norsk som hvem som helst andre som er født her, bare med bedre forståelse for min "innfødte kultur" enn det andre har..

8231017[/snapback]

 

Du brukte deg selv som eksempel. Har du selv null problemer med å gifte deg med en nordmann? Identifiserer du deg mer med din "innfødte kultur" enn norsk kultur/tradisjon?

 

Kan jeg spørre hvilket land du kommer fra?

8231056[/snapback]

 

 

Hva har nå det med saken å gjøre?.

Om jeg gav faen i norsk kultur, hata nordmenn og ble muslim gjør det at jeg ikke er nordmann lenger?.

 

 

Dryzz er norsk statsborger, hans/hennes barn vil bli nordmenn.

Hele greien med om det er "etnisk" riktig eller ikke gidder jeg ikke å henge meg opp i, samtlige folk som bor i Norge og nå regner seg som "etniske nordmenn" hadde forfedre som kom rekende på en fjøl engang i tiden.

Lenke til kommentar
Tenker ikke på meg selv, tenker generelt alle mennesker som er i norge.

Jeg, for min egen del føler meg like norsk som hvem som helst andre som er født her, bare med bedre forståelse for min "innfødte kultur" enn det andre har..

8231017[/snapback]

 

Du brukte deg selv som eksempel. Har du selv null problemer med å gifte deg med en nordmann? Identifiserer du deg mer med din "innfødte kultur" enn norsk kultur/tradisjon?

 

Kan jeg spørre hvilket land du kommer fra?

8231056[/snapback]

 

Jeg ser ingen problem i å gifte meg med ei norsk jente, skjønner ikke at etnisitet har noe å si der for andre. Identifiserer meg selv mest med Norsk kultur, ettersom dette er det jeg er vandt til, men mener jeg har bedre forståelse for "moder kulturen" min enn det andre har, veit noen ting som kan virke sært for andre..

Er bosnisk/serbisk.

8231082[/snapback]

 

At du ikke har noen problemer med å gifte deg med en nordmann vil jeg si forteller svært mye om hva du identifiserer deg mest med, og dermed også hva nordmenn vil identifisere deg som. Det er jo ganske så naturlig. At du som født i utlandet har bedre forståelse for bosnisk/serbisk kultur enn den gjengse nordmann er selvsagt forståelig, det gjør deg jo naturligvis ikke mindre norsk!

Lenke til kommentar

Er helt enig i det KGU sier :thumbup: Men det har seg da slik at ikke alle ser dette som det er og mener bør ha flere rettigheter enn for eksempel sånne som meg, er noe man eventuelt støter på før eller senere i livet, og derfor kom denne disjusjonen opp :p

Lenke til kommentar
Hva har nå det med saken å gjøre?.

Om jeg gav faen i norsk kultur, hata nordmenn og ble muslim gjør det at jeg ikke er nordmann lenger?.

 

 

Dryzz er norsk statsborger, hans/hennes barn vil bli nordmenn.

Hele greien med om det er "etnisk" riktig eller ikke gidder jeg ikke å henge meg opp i, samtlige folk som bor i Norge og nå regner seg som "etniske nordmenn" hadde forfedre som kom rekende på en fjøl engang i tiden.

8231090[/snapback]

 

Ja, om du hadde større identitet og lojalitet til et annet land og hatet nordmenn så vil jeg si at du ikke hadde vært nordmann lenger. Merk at det er forskjell på å være norsk og å være nordmann. Men uansett handler det å være norsk om identitet og ikke etnisitet. Det må du forstå.

Endret av KGU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...