x871kx6167ss7 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Jeg installerte FreeBSD for en dag siden, og jeg tror at jeg har greid å tukle til boot-delen. Først hadde jeg ubuntu, FreeBSD installerte jeg i går. Jeg bruker bootloaderen som er default i FreeBSD, tror jeg. Målet mitt er å komme meg inn på ubuntu igjen. Det som skjer er når jeg booter: FreeBSD [F1] Drive 5 [F5] *trykke 5* Linux [F1] Drive 1 [F5] *trykke 1* Så begynner den på nytt igjen. Velger jeg FreeBSD, så booter den det. Så, jeg har lest at jeg burde skaffe meg GRUB floppy. Dersom jeg prøver å mounte diskettstasjonen, så får jeg: "Operation not permitted", uansett om jeg er på min bruker eller på root. Jeg får heller ikke mountet minnepennen min, får samme feilmelding. Det har ikke noe å si om det skjer noe med FreeBSD, men ubuntu har jeg alle filer osv på, så jeg håper jeg får startet opp den igjen. Er åpen for alle måter og komme meg tilbake på ubuntu Endret 25. mars 2007 av Blackslash Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Er du sikker påat du ikke installerte FreeBSD over Ubuntu? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Er ganske sikker på det ja. Er to forskjellige harddisker, og jeg prøvde akkurat med Ubuntu harddisken tatt ut. Så de er ikke instalert opp på hverandre. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Når du installerte Ubuntu, installerte du GRUB til MBR? Start Ubuntu fra LiveCDen og installer GRUB til partisjonen der Ubuntu er installert. Det burde fikse biffen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Man bør bruke GRUB/LILO hvis man har GNU/Linux og FreeBSD installert. Med en linux-distro må man angi en del parametere som boot-loaderen til FreeBSD ikke har mulighet til. Så det du gjør, er å installere GRUB og så legge inn en entry for FreeBSD. Da er du i mål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå