erikstein Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Akkurat fått min compaq tilbake fra service pågrunn av svak susing fra den ene høytaleren. Det ble da byttet hk (vet ikke om alt er integrert på det). Da sa de at susinga var vekk. Kommer hjem, kobler opp, putter phono kabel fra stereo inn i utgang for headsett og skrur på, ingen susing. Tar dermed ut phonokabel fra stereo, det er en svak susing der ennå. Er dette normalt? Den er såpass lav at harddisken bråker mer når den ikke jobber :smile: Kan maskina ta skade av å bruke hodetelefonutgangen til stereo?? Det er jo ingen andre utganger for ekstern utstyr her... [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-12-13 18:45 ] Lenke til kommentar
hwgeir Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Det jeg faktisk tror jeg har vært borte i er at det er driveren som skaper problemet - selvom det høres merkelig ut. Prøv å oppdater den (teknikeren burde ha merket dette). Det er i alle fall verdt et forsøk - uansett hvor rart det kan høres ut som. Eksperimenter også litt med å skru lyden maks opp og hør om støyen øker, disable lydkortet i OS osv. Du burde da "fort" finne ut hva som kan være årsak. -geir Edit: rettet tyrkleif [ Denne Melding var redigert av: hwgeir på 2002-12-13 22:22 ] Lenke til kommentar
olds Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Er nok desverre en feil, som flere har. Søk på forumet så finner du tidligere tråd. Det er en feil i maskinen, ikke driver-relatert. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 Det merkelige er jo da at jeg har fått byttet HK, ergo med ny chip etc. Men ennå så er feilen der. Hvis det er feil i hele produksjonslinja med Compaq Evo N600c, så er det jo veldig rart at de ikke har gjort noe med det. Lyden forsvinner så fort jeg plugger til ekstern stereo, dvs. at jeg bruker hodetelefon utgangen og kobler den via et stereo anlegg. Da er ikke lyden der mer. Så det kan jo ikke være hele pc'en? Det må da være noe som kan gjøres fra Compaq sin side..har ennå ikke sett en eneste post hvor noen faktisk har klaget over dette problemet fra compaq. Kan noen vise til noe spesifikt? Eventuelt noen som har hatt/har samme problem som meg? Edit til han over her: Disabler jeg lydkort, ingen forskjell, fortsatt sus, øker jeg lyden, bare mer susing, bytte av drivere hjelper heller ikke. Om jeg booter maskina så er fortsatt susinga der. ALT forsvinner av susing så fort jeg kobler til ekstern lyd. [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-12-13 23:49 ] Lenke til kommentar
ols Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 når man setter inn proppen fra hodetelefonene eller fra stereoanlegget, vil de innebygde høyttalerne kobles fra via en mekanisk avbryter. dermed vil naturligvis suset bli borte. spørsmålet blir da oom det suser i stereoanleggets høyttalere eller hodetelefonene når du skrur opp lyden til normalt lyttenivå, eller ikke. (om jeg har forstått deg riktig så er du noe uklar på dette punktet). videre: hvis det ikke er noe sus stereoanlegget med begge volumknappene oppskrudd, kommer susingen sannsynligvi fra de (simple)forsterkerne som driver de innebygde høyttalerne. det er riktignok litt merkelig, da man ved slike billige low-fi løsninger som regel benytter samme forsterker til å drive hodetelefonene, bare at det gjerne settes en motstand på 50-100ohm i serie med hodetelefonene, etter forsterkeren. man kan si at hvis disse motstandene inngår som en del i et dempeledd -ikke fullstendig utenkelig- vil også støyen reduseres. en annen ting som er uklart: når du sier at susingen øker når du skrur opp volumet, må man jo spørre om den ikke blir borte hvis du skrur det ned. og kan du i så fall ikke bare skru det ned når du jobber med maskinen og ikke hører på musikk? (når du hører på musikk spiller det vel ikke noen rolle når susingen er lavere inn hd-støyen? alt i alt vil jeg si: vent deg ikke noe særlig av lydkortet på en vanlig bærbar. bare de mest velutstyrte har separate linje inn og utganger i tillegg til mic og hodetelefon. hodetelefonutgangen på enkle maskiner er beregnet til også å drive stereoanlegg. det er ikke noe problem rent elektrisk. men du får en mindre ren lyd, da det blir liggende en liten og ganske primitiv effektforsterker mellom det egentlige linjenivået på lydkortet og stereoanlegget. (hvis du bruker maskinen din mye hjemme (som desktop-erstatter) og vil ha bedre lyd, vil jeg anbefale et externt usb lydkort (f.eks. creative extigy til 1500), som i hvertfall på min bærbare virker helt tilfredsstillende. lar jeg være og koble det til, overtar automatisk det innbygde kortet, eller jeg kan gå inn i multimedia egenskaper og velge extigy til wave og det innebygde til midi). Lenke til kommentar
bender Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Ofte kan det å ha Mikrofon inngangen aktiv (altså ikke dempet) skape litt sus i avspillingen av lyd. Åpne opp avansert volumkontroller og demp mikrofon inngangen helt ved å sette kryss i boksen for demp inngang. Dette burde faktisk redusere sus. Prøv også med de andre inngangene om dette ikke hjelper. Lykke til. Lenke til kommentar
Kattekok Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 gjelder vel en evo n600c 1,2ghz det her da? :smile: kan jo få se hva jeg fikk fra compaq (etter 3 reprasjoner osv..) "Noe støy er det på enkelte av våre modeller, og opplevelsen av støy er som du beskriver individuell. Iflg xxx xxxxxx er støyen innefor normen, og spesifikasjonene for PC'en. Vi har 2 ganger foretatt utskifting av systemkortet for å se om dette kunne bedre din opplevelse av støy." så ja, compaq innrømmer at det suser fra enkelte maskiner. suselyd er derimot ganske høy på min maskin. har en avkuttet plugg i hodetelefonutgangen jeg da ... Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg har faktisk vurdert et ekstern lydkort...men jeg syntes de er for dyre..det er ingen desktop erstatter egentlig..bruker den ganske mye rundt omkring :smile: Jeg prøvde nå å stille lydnivået til maks, er samme susinga hele tida, verken lavere eller høyere...stilte også mic. helt ned...samme susing..er vel bare noe jeg må leve med :smile: Dette er en compaq evo n600c 1.06ghz. Jeg skal ringe til mandag og høre med de (er jo ikke forbudt akkurat) Kan jo hende de vet noe... Men disse eksterne lydkortene, tar ikke de mye plass? altså, på utsiden av maskinen? Lenke til kommentar
Kattekok Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 jøss. skjer det med andre enn 1,2ghz'ene. da har compaq tabbet seg bra ut synes nå jeg. menmen, knall maskiner på alle andre måter. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 Jepp, maskina er knall. utrolig lett...det er jo lav støy :smile: Bare at min gamle IBM a21m ikke hadde denne susinga. Ergo, jeg vil ikke ha den på denne maskina heller. Ihvertfall ikke i denne prisklassen. Ringer og maser, kanskje jeg får en evo n800c eller.no istede? :smile: ikke at jeg vil ha p4. men får jeg det, så sier jeg greit nok. Lenke til kommentar
Kattekok Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 nei. du får ikke ny maskin. eller jeg fikk ikke, så hvis du får så jeg ha og! :wink: evo800c er en helt annen maskin da, laaaangt tyngre. har ikke slik støy verken på toshiba portegen min eller på en billig hp pavillion 4 kilos murstein heller. tåpelig at så dyre maskiner som evoene skal ha det sånn. Lenke til kommentar
L.. Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 På bærbare compaq'en min kan du høre litt støy når hardisken jobber. Om trent som svak mobil støy når mobilen ringer. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Kattekok: Har du tilfeldigvis peiling på hvilken skjerm driver compaq bruker på sine bærbare? Jeg finner nemlig ingen driver for skjermen. Lenke til kommentar
Kattekok Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 kjører kun linux på min jeg så... men alle windowsdrivere ligger da ute? hvis det er farger som er problemet, riktig fargedypde? er den satt til 16bit i windows vil alt bli hest. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Den er satt til 32bit...det som er rart er at det ikke finnes en driver noe sted til disse skjermene. Dermed så har jeg et problem :smile: Ringte compaq idag. det viser seg at noen av n600c'ene de har solgt har en eller annen feil med tanke på lyden. Det de ville gjøre var å enten prøve å fikse problemet. Klarte de ikke det, fikk jeg ny. Samme med skjermen. Det er jo rart at den er så dårlig på noen punkter. Ellers er den bra. Lenke til kommentar
hwgeir Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-14 01:55, skrev bender:Ofte kan det å ha Mikrofon inngangen aktiv (altså ikke dempet) skape litt sus i avspillingen av lyd. Er nok det jeg opplevde da jeg oppgraderte driver og støyen forsvant - at den disablet mikrofon-inngangen for meg. Hmm, den konklusjonen burde jeg ha funnet selv. Man lærer så lenge man lever ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå