Gå til innhold

Hjelp til oppgradering fra Ixus 50

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Canon Ixus 50 en stund, og nå har jeg lyst til å oppgradere. Vil jo selvfølgelig gjerne ha et kamera som tar bedre bilder.

Kan dere anbefale noen gode kompaktkameraer som er et skritt opp? Så litt på Leica d-lux 3 i dag, og det mener jeg å ha hørt mye bra om. Koster jo over 5k, så da kan jeg kanskje begynne å se på speilrefleks? Hvis Leica kan gi mye bedre bilder enn Ixus 50'en min så er den jo betydelig hendigere enn et speilreflekskamera.

Fra den usammenhengende snøvlinga mi så skjønner dere vel kanskje at jeg er helt i starten av letinga. :-)

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig Panasonic som lager Leica sine kamera, og de lager de samme kameraene under sitt eget merkenavn også (nemlig Panasonic). Tror Leica D-Lux 3 og Panasonic Lumix LX2 er samme kamera, mens Leica koster en tusenlapp eller to mer. Leica-pakken inneholder noe mer programvare, og har en litt annen firmware som visstnok skal optimalisere europeiske hudtoner. Vet ikke om man ser forskjell, og Panasonic'en er ikke dårlig i så måte for alle andre kamera er jo også optimalisert mot asiatiske hudtoner.

Ville sett etter testbilder av disse to, og vurdere om programvare og annen firmware er verdt et par tusen mer. Begge er veldig gode kamera, med Leica optikk. Leica'en kan være vanskelig å få tak, og support kan bli et lite helvete da Leica (Farnes?) er veldig sære på hvilke butikker som skal få lov til å føre merket. Om butikken du kjøper fra går konkurs eller flytter, kan det bli vanskelig å finne en annen butikk som fører disse, og som kan være behjelpelige med en support/verkstedsak. Panasonic står ikke for reparasjon av kamera med Leica-logoen. En butikk med kontakter innen Panasonic er mildt sagt mye lettere å finne.

Link til Panasonic Lumix LX2

Lenke til kommentar

Det var mildt sagt nyttig informasjon. Ser ingen god grunn til å velge Leica fremfor Panasonic da.

Vil dette kameraet være et steg opp i bildekvalitet fra mitt Ixus 50? Snakket med ei dame på en fotobutikk i går. Hun påsto at det ikke var mye forbedingspotensiale med mindre jeg kjøpte meg speilrefleks, men jeg har litt vanskelig for å tro på det.

Ser at dpreview konkluderer med :

Not ideal for: Casual 'snap shot' photographers, anyone who takes most of their pictures in low light (particularly if you always leave your camera on 'auto everything').

Det er vel der jeg er for øyeblikket, selv om jeg håper å forbedre meg raskt.

Jeg er egentlig ute etter et kompakt/semikompakt kamera som vil gi meg gode resultater out of the box, og som gir meg muligheter til å utvikle meg etter hvert. Noen modeller som passer inn i denne beskrivelsen?

Kikket litt på Canon PowerShot S3 IS også. Er denne et bra kjøp i sin klasse?

Oppsummert så har vel ikke jeg veldig bra greie på kameraer. Har tenkt å få det, men har ikke tid til å sette meg inn i det før jeg kjøper ;-)

Lenke til kommentar
Vil dette kameraet være et steg opp i bildekvalitet fra mitt Ixus 50? Snakket med ei dame på en fotobutikk i går. Hun påsto at det ikke var mye forbedingspotensiale med mindre jeg kjøpte meg speilrefleks, men jeg har litt vanskelig for å tro på det.
Både og, egentlig. Lysfølsomheten vil ikke bli mye bedre, men du kan bruke de manuelle funksjonene til å bestemme mer over hvordan kameraet skal oppføre seg i dårlig lys. Men skarpheten vil bli en helt annen (pga. optikken) og signalbehandlingen fører til at farger, kontrast og "falsk" oppskarping blir mer riktig og elektronikken sørger for at eksponeringen blir mer riktig. Men det er greit å lære seg de manuelle mulighetene for å få best mulig resultat.
Ser at dpreview konkluderer med :

Not ideal for: Casual 'snap shot' photographers, anyone who takes most of their pictures in low light (particularly if you always leave your camera on 'auto everything').

Det er vel der jeg er for øyeblikket, selv om jeg håper å forbedre meg raskt.

Støynivået på høye ISO verdier er litt over det man ønsker fra et kamera i denne klassen. Grunnen er overdrevent antall megapiksler. Hadde de laget denne modellen med 6-7 megapiksler hadde den vært en killer, men slik den fremstår nå, er det best å ikke gå over 400 ISO. Men det er nå sjelden man gjør det uansett. Tenk tilbake på når man brukte vanlig film. Det var (og er) særdeles sjelden at folk kjøper mer enn 400 ISO.
Jeg er egentlig ute etter et kompakt/semikompakt kamera som vil gi meg gode resultater out of the box, og som gir meg muligheter til å utvikle meg etter hvert. Noen modeller som passer inn i denne beskrivelsen?
LX2 er god på auto også (bedre enn Ixus 50), og skal du ha et kamera i denne klassen med så god optikk blant annet, så får man med manuelle muligheter uansett.
Kikket litt på Canon PowerShot S3 IS også. Er denne et bra kjøp i sin klasse?

Absolutt, men i en litt annen klasse enn LX2. S3IS er et superzoom kamera med 12x zoom, mens LX2 satser på mindre zoom(4x) men bedre optikk. Mye zoom går på bekostning av optisk skarphet og kvalitet... også blir det også en del større. Hva man foretrekker, bestemmer hva du kjøper av disse to.

Som alternativer til LX2 kan du se på Canon Powershot G7 og Nikon Coolpix P5000. Som alternativer til S3IS har du for eksempel Panasonic FZ7 eller FZ8, evt. FZ50 om du vil gå opp et hakk, men ut fra dine kriterier tror jeg det kameraet havner utenfor.

Lenke til kommentar

Takk for grundig tilbakemelding. Ut fra det du sier så tror jeg vel at det er LX2 og konkurrentene som er kameraene jeg kommer til å kikke på. Det er ytterst sjelden jeg har vært i situasjoner der jeg har trengt mer zoom enn det Ixus 50 har kunnet gi meg.

Får lese meg litt opp på kameraene du nevner, og se hva jeg går for :-)

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt et av de jeg nevner ovenfor. LX2, G7 eller P5000. Har ikke fått testet P5000 inngående enda, men det virker lovende.

8236735[/snapback]

Ser fra prisguiden her at de ligger i litt ulik prisklasse.

G7 - 4093

LX2 - 3665

P5000 - 3075

Sånn med en gang er det Panasonic jeg har mest lyst på. De siste 2 kameraene jeg har hatt har vært Canon, så det kunne være greit å prøve litt annet.

Vel, jeg får researche litt. Takk for råd og innspill :thumbup:

Lenke til kommentar

Da har jeg kikket meg litt rundt, og av de vi har nevnt så er nok Powershot G7 favoritten til nå.

Det har imidlertid sneket seg inn en ny tanke i hodet på meg. Jeg vurderer å ta en litt rimeligere oppgradering av kompaktkamera, og kjøpe et speilreflekskamera etter hvert.

Siden jeg har vært på Canon en stund har jeg sett litt på Ixus 800IS, 850IS og 900TI. Ville et av disse kameraene kanskje vært en god point-and-click oppgradering fra Ixus 50? Ser noen kommentarer på nett om at Canon er dyrere enn sine konkurrenter i samme klasse. Hvilke kameraer er konkurrenter i samme klasse egentlig?

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt et av de jeg nevner ovenfor. LX2, G7 eller P5000. Har ikke fått testet P5000 inngående enda, men det virker lovende.

8236735[/snapback]

Jeg vingler litt mellom LX2 og P5000, men har ikke sett noen skikkelige tester på P5000 enda. Så jeg vil se det an litt, vente på noen erfaringer med P5000 før jeg avgjør hvilket jeg går for.

Men spørsmål: ta LX2, som du sier har "for mange" pixler, hva skjer om man setter ned oppløsningen et hakk eller to? Vil det redusere støyproblemet?

Lenke til kommentar
Men spørsmål: ta LX2, som du sier har "for mange" pixler, hva skjer om man setter ned oppløsningen et hakk eller to? Vil det redusere støyproblemet?

8253767[/snapback]

Nei, for pixlene er fortsatt like små, og av den grunn fortsatt like lite lysfølsomme. De bare benytter færre av de.

Lenke til kommentar

8253767[/snapback]

Nei, for pixlene er fortsatt like små, og av den grunn fortsatt like lite lysfølsomme. De bare benytter færre av de.

8260086[/snapback]

Heh. Når jeg tenker over det, er det jo logisk. Bildene blir jo "mindre" med lavere oppløsning. Men det hadde jo vært fint med regulerbar pixelstørrelse! Nå vet jeg ikke om det er teknisk mulig, men det hadde jo løst problemet med de kameraprodusentene som presser inn så mye piksler som mulig uten å øke brikkestørrelsen.

(Av en eller annen grunn får jeg assosiasjoner til ei klassevenninne på ungdomsskolen som lurte på om vi ikke bare kunne "tråkke på dem?" da vi lærte om hvor vanskelig det var å bekjempe virus. Tror det har noe med at jeg føler meg like blank som henne akkurat her, he he.)

Men apropos brikkestørrelsen.

"En brikke på 1/1,8" vil være fysisk større enn en brikke på 1/2,5"." skriver du i din grundige innføring i digitalkamera.

Hva for tall er egentlig dette? Eller, er det en side ganger den andre? Er ikke 1,8" mindre enn 2,5" ? :blush:

Lenke til kommentar
Det er egentlig Panasonic som lager Leica sine kamera, og de lager de samme kameraene under sitt eget merkenavn også (nemlig Panasonic). Tror Leica D-Lux 3 og Panasonic Lumix LX2 er samme kamera, mens Leica koster en tusenlapp eller to mer. Leica-pakken inneholder noe mer programvare, og har en litt annen firmware som visstnok skal optimalisere europeiske hudtoner. Vet ikke om man ser forskjell, og Panasonic'en er ikke dårlig i så måte for alle andre kamera er jo også optimalisert mot asiatiske hudtoner.

Leica skal også ha bedre støyhåndtering, i følge rykter på nettet. Tror det er mer enn bare "optimalisering for europeiske hudtoner"...

Ville sett etter testbilder av disse to, og vurdere om programvare og annen firmware er verdt et par tusen mer. Begge er veldig gode kamera, med Leica optikk. Leica'en kan være vanskelig å få tak, og support kan bli et lite helvete da Leica (Farnes?) er veldig sære på hvilke butikker som skal få lov til å føre merket. Om butikken du kjøper fra går konkurs eller flytter, kan det bli vanskelig å finne en annen butikk som fører disse, og som kan være behjelpelige med en support/verkstedsak. Panasonic står ikke for reparasjon av kamera med Leica-logoen. En butikk med kontakter innen Panasonic er mildt sagt mye lettere å finne.
Jeg har lett etter testbilder av Leica-kameraene, og det er faktisk ikke så lett å finne. Uansett - JapanPhoto fører Leica-kameraer, og det er svært lite trolig at de skal gå konkurs med det aller første.

Jeg sier ikke at Leica nødvendigvis er mye bedre, men det er absolutt en fordel å finne gode testbilder, helst av både Panasonic og tilsvarende Leica fra samme testinstans. Dersom en velutstyrt JapanPhoto-butikk har begge inne, burde det være mulig å få testbilder fra begge to.

Lenke til kommentar
"En brikke på 1/1,8" vil være fysisk større enn en brikke på 1/2,5"." skriver du i din grundige innføring i digitalkamera.

Hva for tall er egentlig dette? Eller, er det en side ganger den andre? Er ikke 1,8" mindre enn 2,5" ?  :blush:

8264183[/snapback]

Tenk i matematiske baner :) Man leser det omtrent slik "en, en komma åttendedels tomme". Det vil si 1 delt på 1,8. Og 1 tomme delt på 1,8 er 0,56 tommer. 1 tomme delt på 2,5 er 0,4 tommer. Altså er 1/1,8" tomme størst :) Skjønner godt at dette er forvirrende... synes egentlig det selv også og husker at også jeg stusset første gang jeg hørte dette.

Ang. Leica vs. Panasonic kan jeg ikke verken avkrefte eller bekrefte opplysningene k-ryeng kommer med. Har ikke hørt om andre forskjeller enn det jeg har nevnt, og mine opplysninger kommer også kun fra nettet. Altså kan både k-ryeng og jeg ha rett eller feil... eller en av hver :)

Visste ikke at Japan Photo førte Leica. Vil man ha et Leica, så er nok Japan Photo det tryggeste valget i såfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...