Manuel Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Jeg har installert driverne på den medfølgende CDen. Jeg synes at maskina kræsjer hele tiden, det går jo for pokker ikka an å multitaske en shit, uten at skrotet henger seg! joa, jeg er klar over at Win98 (jeg bruker SE-utgaven)ikke er det mest stabile OSet, men maskinen var mer stabil med mitt gamle system (TB800Mhz på et KT133-basert hk). Maskinen er "selvbygd" (er velbygd :smile: ), og av en eller annen grunn vil ikke IBM-disken (75GXP 40gb) virke. Hmm er det en tilfeldighet? :wink: Kan forøvrig legge til at jeg fikk denne disken i forbindelse med at en annen IBM-disk tok kvelden. PS Data ordnet opp og sendte meg en ny disk. Problemet var at jeg ikke prøvde denne HDen før jeg bygde ny maskin, og maskinen vil ikke "se" disken. Jeg er helt sikker på at den er koblet riktig. I mellomtiden har to driittrege harddsiker :sad: Jeg prøvde den "nye" IBMen i en gammel IBM-maskin (den hadde ikke IBM-disk, nei...). her oppdages den av BIOS som en 22 gigabytes harddisk ?-) BIOSen er gammel (som maskinen), så kanskje dette har en sammenheng? Jeg prøvde den ødelagte IBM-disken (fortsatt den "nye") i en maskin av litt nyere dato. Denne ville heller ikke "oppdage" IBMen. I tillegg lager disken pipelyder - et sikkert tegn på at den er i ferd med å dø... (ja, jeg kjenner igjen de lydene) Tilbake til saken: Er det noen som har/har hørt om samme problemet (nforce2 og instabilitet i Win98?)? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: SysError skrev (2002-12-13 18:05):Tilbake til saken: Er det noen som har/har hørt om samme problemet (nforce2 og instabilitet i Win98?)? Hvor mye minne har du? -KJ Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 18:28, skrev jevel: Quote: SysError skrev (2002-12-13 18:05): Tilbake til saken: Er det noen som har/har hørt om samme problemet (nforce2 og instabilitet i Win98?)? Hvor mye minne har du? -KJ Jeg har 512mb TwinMos-minne (ddr400, cas 2,5), så det skulle vel ikke være noe problem. Ledig minne 80%. Hmm jeg hadde 86% med den gamle maskina, og den hadde bare 384mb RAM (jeg hadde like mange prog. i minnet). SHIT. Nå er den nede på 40% Men så har jeg nesten 20 vinduer oppe samtidig (Internett -> ISDN -> effektiv surfing ) Lenke til kommentar
jevel Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Da er svaret enkelt: Du har for mye minne. Win9X + WinME takler ikke så mye minne. Prøv med halvparten og se hva som skjer. -KJ Lenke til kommentar
abjork Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Noen hovedkort er veldig pirkete på om diskene står som master eller ikke. Se på jumperne på disken og prøv alternativene alene og master. --------------------------- Maskinen er "selvbygd" (er velbygd ), og av en eller annen grunn vil ikke IBM-disken (75GXP 40gb) virke. Hmm er det en tilfeldighet? Kan forøvrig legge til at jeg fikk denne disken i forbindelse med at en annen IBM-disk tok kvelden. PS Data ordnet opp og sendte meg en ny disk. Problemet var at jeg ikke prøvde denne HDen før jeg bygde ny maskin, og maskinen vil ikke "se" disken. Jeg er helt sikker på at den er koblet riktig. I mellomtiden har to driittrege harddsiker Jeg prøvde den "nye" IBMen i en gammel IBM-maskin (den hadde ikke IBM-disk, nei...). her oppdages den av BIOS som en 22 gigabytes harddisk ?-) BIOSen er gammel (som maskinen), så kanskje dette har en sammenheng? Jeg prøvde den ødelagte IBM-disken (fortsatt den "nye") i en maskin av litt nyere dato. Denne ville heller ikke "oppdage" IBMen. I tillegg lager disken pipelyder - et sikkert tegn på at den er i ferd med å dø... (ja, jeg kjenner igjen de lydene) ------------------------- Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 Quote: Den 2002-12-14 07:21, skrev abjork:Noen hovedkort er veldig pirkete på om diskene står som master eller ikke. Se på jumperne på disken og prøv alternativene alene og master. Jeg har prøvd alle alternativer. Har tom flyttet minnebrikken (den står forresten i 3dje minnesokkel - flyttet den i forbindelse med "feilsøkingen"), uten at dette hjalp. Yup. Det er nok enda en IBM som har tatt ferie :sad: Dette gjør meg så javla forbanna! Hva hvis jeg krevde penger av IBM pga. mange timers arbeid, slik websjapper gjør? Uhm, kanskje ikke. Jevel: Det er litt vanskelig å fjerne minne, da brikken er èn 512mb brikke. men du ga meg en idè. Jeg har et program som endrer på registeret slik at Windows bare kan "se" trehundreogettellerannet mb. Jeg brukte det for å få Longbow 2 til å virke. Spillet likte nemlig ikke at jeg hadde 384mb i RAM :smile: Lenke til kommentar
jevel Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Vet ikke om det vil funke, men det er verdt forsøket, tenker jeg. Saken er nemlig den at Windows 9X setter av en viss del av base minne (første 640k) til å bufre resten. Hvis du har så mye som 512 eller mer blir denne bufferen så stor at maskina ikke har nok basemem til å gjøre noe annet.... Selv om du setter registry til å bare bruke 384, så tror jeg at "kjernen" i Windows fortsatt bufrer den fysiske RAMen. Men som sagt: Prøv for all del. Det er den eneste måten å finne det ut på. -KJ Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Ultimate Sulution Slett Windows 98 SE og legg inn et bedre system Kansje litt frekt, men sant... Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-15 18:21, skrev tintin77:Ultimate SulutionSlett Windows 98 SE og legg inn et bedre systemKansje litt frekt, men sant... Såklart! Windows 98 er et døende operativsystem, og passer definitivt ikke sammen med nyere maskinvare. Så det er ingen tvil om at jeg må oppgradere til Win XP (+ Linux :smile: ), men det kan ikke bli før til etter jul. Lite penger :sad: Lenke til kommentar
Ash Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 NForce (1 og 2) hovedkort har aldri vært glade i Win9x så det er ingen garantier for at du vil få det der til å funke. så du får spare som bare rakkern og oppgradere til WinXP. :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå