Gå til innhold

Spørsmål angående kommende jobb intervjue

Anbefalte innlegg

Hei!

Kommende fredag skal jeg på jobb intervjue for conocophillips, og har en del spørsmål som jeg hadde håpt noen kunne hjulpet meg med.

-Firmaet spanderer reisen min, er dette på en måte en test av noen form? (buss,fly eller tog?)

-Jeg leste i en annen post her at man ikke skal komme for tidlig, er det lurt av meg og sprade litt rundt i stavanger by og drøye tiden enn å dra til bygget å vente der? (evt hvorfor?)

- Jeg er fremdeles en ung gutt (19 år) og er kalt inn på et intervjue angående læreplass i nordsjøen. Kleskode skal jeg bruke? Jeg ble anbefalt skjorte, en type bukse som ikke var dongri men heller ikke dress og kanskje en blezer. Er dette for stivt å møte opp i når det kommer til sånne jobber?

-Dette er et firma som kan velge og vrake slik de føler for ettersom nordsjøen er noe av det mest ettertraktede innen yrkesfag, men etter det er sagt, et jobb intervjue handler jo for dem å finne ut hvem du er, og om du passer til firmaet. Har noen noe tips om hva man burde gjøre og nevne på intervjue som ofte gjør arbeidsgiver ekstra interessert? (Burde jeg gjøre en del research angående firmaets verdier o.l? *er usikker på om det er lurt å nevne for mye slikt som 19åring på et intervjue)

Vist noen hadde hatt bry, så hadde jeg satt utrolig pris på å få noen svar/tips på dette! :thumbup:

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan egentlig bare snakke ut fra egen erfaring, men her er mine tips:

1. Du har krav på å få dekket reisen til intervjuet. Dersom det er langt og tidkrevende for deg, ville jeg ikke vært redd for å reise med fly. Man skal selvsagt ikke betale mer enn nødvendig, men arbeidsgiver har forståelse for at du ikke kan bruke for lang tid på reisen.

2. Har egentlig aldri gjort meg opp noen tanker om hvor tidlig man bør komme på intervjuet, men jeg har pleid å komme ca 5 min før. Har fungert bra for meg! En annen ting er at man kanskje blir unødvendig nervøs dersom man skal sitte og vente i resepsjonen en time? I ett så stort selskap som du skal på intervju i, så får neppe intervjuerene noen info om du er veldig tidlig ute. Så lenge du er der når de skal ha deg inn burde det gå bra.

3. Dersom dress ikke er vanlig "arbeidsuniform", ville jeg droppet dette som du sier. Høres bra ut som du nevner med en skjorte og en pen bukse. Da tenker jeg ikke på hvit skjorte og slips, men en vanlig (og ikke minst ren) pen skjorte. Ha en mørk bukse uten press. Ikke ha for slitte sko. En blazer kan sikkert være bra det og. Bare ikke for formelt.

4. Det kan lønne seg å sette seg inn i litt bakgrunnsinfo om firmaet. Du trenger ikke detaljkunnskap, men litt generell info. Når jeg var på intervju til jobben jeg nå har, fikk jeg spørsmålet "hva vet du om firmaet vårt?". De er egentlig ikke på jakt etter hva du vet og ikke vet, men om du har lagt en liten innsats i forbredelser til intervjuet. Dersom du ikke blir spurt om dette trenger du ikke brife med alt du vet! Det kan bli veldig feil igjen.

Ellers kan du jo kikke litt her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=293605

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar

Du skal iallefall ikke la de se deg, en eller en halv time, før de intervjuer deg. Greien er at du skal rase inn på kontoret tidsnok til avtalen med ett blikk som forteller at intervjuet har liten prioritet. "OK, jeg har mye å gjøre, og dette møte haver på en liste av prioritet, som sier at noe nytt er å fortelle'. Selv om man bare er arbeidsledig og det eneste man gjør om dagen er å nappe i løken og spille hva man har, så er det illusjonen som gjelder. Å forstå menneskeheten er å forstå en illusion.

Lenke til kommentar
Du skal iallefall ikke la de se deg, en eller en halv time, før de intervjuer deg. Greien er at du skal rase inn på kontoret tidsnok til avtalen med ett blikk som forteller at intervjuet  har liten prioritet. "OK, jeg har mye å gjøre, og dette møte haver på en liste av prioritet, som sier at noe nytt er å fortelle'. Selv om man bare er arbeidsledig og det eneste man gjør om dagen er å nappe i løken og spille hva man har, så er det illusjonen som gjelder. Å forstå menneskeheten er å forstå en illusion.

8246180[/snapback]

Er du seriøs eller?

Dersom jeg hadde hatt noen på intervju og h*n hadde gitt inntrykk om at dette var av lav prioritet så hadde ikke vedkommende fått jobb hos meg.

Lenke til kommentar
Du skal iallefall ikke la de se deg, en eller en halv time, før de intervjuer deg. Greien er at du skal rase inn på kontoret tidsnok til avtalen med ett blikk som forteller at intervjuet  har liten prioritet. "OK, jeg har mye å gjøre, og dette møte haver på en liste av prioritet, som sier at noe nytt er å fortelle'. Selv om man bare er arbeidsledig og det eneste man gjør om dagen er å nappe i løken og spille hva man har, så er det illusjonen som gjelder. Å forstå menneskeheten er å forstå en illusion.

8246180[/snapback]

du er arbeidsledig eller? kommer til å forbli det med den holdninga :)

Mine tips: Kom 5 min før, men regn med at du må vente i 10 min før du blir tatt imot. Når personen du skal møte kommer reiser du deg opp og håndhilser og presenterer deg.

Stilmessig så kle deg bare skikkelig, dvs det er tydelig at du har kledd deg med tanke på intervju.

Husk mye øyekontakt under intervjuet, og snakk mye (når du skal selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Stilmessig så kle deg bare skikkelig, dvs det er tydelig at du har kledd deg med tanke på intervju.

Det burde egentlig ha null å si hvilke klær personen har på seg. Det som betyr noe er jo hva man kan. Personlig stoler jeg f.eks. ikke på IKT-konsulenter i dress, de virker falske. Det er vel mest kvinnfolk som tror at pene klær = kompetanse.

Men greit nok, når dette forkvaklede samfunnet krever at man jåler seg for et stakkars intervju, så er det vel bare å gjøre det... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...