Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på chattesider?


Anbefalte innlegg

Hva slags privatliv mener du at ett barn på 7/8/9 har? jeg blander meg ikke borti hva barnet mitt snakker om med venner, men snakker barnet mitt med fremmede på nett, ja da blir det min buisness og overvåke. Barnet mitt har ingen nytte av å knytte internett kontakter, hvorfor skulle barnet mitt gjøre det? nei, la oss se realistisk på det..

 

Om dette plutselig blir å krenke menneskeverd, ja da vet jeg faktisk ikke hvordan jeg skal få beskyttet barnet mitt på internett..

8445095[/snapback]

 

Et barn på 3 har like stor rett på et privatliv som et på 16. Det ligger i prinsippet.

 

Hvorfor antar du at barnet ditt søker kontakt med fremmede på internett egentlig?

8445133[/snapback]

Dette er etter min mening svada..... Hva slags privatliv har en 3-åring krav på ?

Det er ikke hva barnet søker jeg er redd for, men hva/hvem som søker barnet !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg sier til barnet mitt "ikke gå inn på chattesteder og oprett profil osv" så er det ikke sikkert jeg når frem helt om du skjønner. Så hvis barnet mitt allikevel gjør dette så er det fullt mulig for en evt pedofil å kontakte barnet mitt gjennom denne siden.

8445380[/snapback]

 

Du sier at de kan gjøre hva de vil, men de må være forsiktige med hva de forteller. De kan ikke under noen omstendigheter forteller hvor de bor eller lignende informasjon til noen som helst. Dette oppfattes på en annen måte enn "Du kan ikke registrere deg på chattesider".

8445423[/snapback]

Har du egentlig noe som helst begrep om hvor enkelt det er for en "smart" voksen å lure opplysninger ut av et lite barn ? Man må selvfølgelig prate med dem om det.... masse, men også passe på.

Lenke til kommentar

Ja, er dessverre kjempe lett å lure ett barn... :no: her er en lengre video av det samme programmet.. video

 

man får dessverre ikke se hele men man får med seg det viktigste..

 

Nå ble det stille her... :dontgetit:

 

*Innlegg er slått saman av moderator, vennligst følg Nettikettens punkt om bumping, og bruk p_edit.gif-knappen om du vil tilføye noko.*

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Uansett hvordan man vrir og vender på dette her så tror jeg ikke at et barn i utgangspunktet synes det er så kult at mamma\pappa følger deres fotspor på nettet..

 

Tenk på den dagen barnet(a) begynner og oppsøke forum\websider om feks sex\samliv\pubertet for å lære om dette på egenhånd?

 

Da er det ikke så gøy at mamma\pappa sjekker hva barnet(a) har vært inne på av spørsmål om dette o.l

 

Noen som skjønner hva jeg mener?

dvs. at man bør ikke overvåke hele tiden.. men en random gang i uken bare ta en stikkprøve..

 

Dette for og forhindre at barnet(a) skal føle seg krenket for den følelsen har da lett for og oppstå.

ikke overvåk for mye.. prøv og lær ungene og kose seg med internett på en sosial og lærende måte..

det fins jo sider som http://matematikk.org som

 

er veldig grei på og lære bort matte og lignende..

i tillegg har man et læreprogram som heter lexia som er veldig altomfattende og lett å forstå.. jeg har dette programmet på cd hvis noen skulle være interessert..

the options are there.. we just need to find them when we need them

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
uansett hvordan man vrir og vender på dette her så tror jeg ikke at et barn i utgangspunktet synes det er så kult at mamma\pappa følger deres fotspor på nettet..

 

tenk på den dagen barnet(a) begynner og oppsøke forum\websider om feks sex\samliv\pubertet

 

da er det ikke så gøy at mamma\pappa sjekker hva barnet(a) har vært inne på spm. o.l

 

noen som skjønner hva jeg mener?

dvs. at man bør ikke overvåke hele tiden.. men en random gang i uken bare ta en stikkprøve..

 

dette for og forhindre at barnet(a) skal føle seg krenket for den følelsen har da lett for og oppstå.

ikke overvåk for mye.. prøv og lær ungene og kose seg med internett på en sosial og lærende måte..

det fins jo sider som http://matematikk.org som er veldig grei på og lære bort matte og lignende..

i tillegg har man et læreprogram som heter lexia som er veldig altomfattende og lett å forstå..

the options are there.. we just need to find them when we need them

8455977[/snapback]

Tror du misforstår litt.... det er jo ingen som har sagt at ikke ungene skal få sitte på pc'n.... heller ingen som har sagt at de ikke får innpå læreprogram :) Ungene her er masse innpå sånne program.

Det jeg er skeptisk til er at barn på 8,9 år skal inn på chattesider.

Jeg mener de ikke har noe der å gjøre.

Jeg har heller aldri sagt at vi skjekker loggen deres hele tida.... Det er noe vi gjør de gangene vi er litt usikre på hva de har drevet med, og det er egentlig ikke så ofte.

Men vi har jo pc'n på stua og kan kaste et blikk bort på den av og til :)

Ingen av ungene her har noengang klaget på at vi gjør det vi gjør, og det tror jeg ganske enkelt er fordi vi har fortalt dem hvorfor vi gjør det.

Lenke til kommentar
uansett hvordan man vrir og vender på dette her så tror jeg ikke at et barn i utgangspunktet synes det er så kult at mamma\pappa følger deres fotspor på nettet..

 

tenk på den dagen barnet(a) begynner og oppsøke forum\websider om feks sex\samliv\pubertet

 

da er det ikke så gøy at mamma\pappa sjekker hva barnet(a) har vært inne på spm. o.l

 

noen som skjønner hva jeg mener?

dvs. at man bør ikke overvåke hele tiden.. men en random gang i uken bare ta en stikkprøve..

 

dette for og forhindre at barnet(a) skal føle seg krenket for den følelsen har da lett for og oppstå.

ikke overvåk for mye.. prøv og lær ungene og kose seg med internett på en sosial og lærende måte..

det fins jo sider som http://matematikk.org som er veldig grei på og lære bort matte og lignende..

i tillegg har man et læreprogram som heter lexia som er veldig altomfattende og lett å forstå..

the options are there.. we just need to find them when we need them

8455977[/snapback]

 

 

Ja, når barnet blir en litt eldre tenåring så trenger det ikke fullt så mye oppfølging kanskje, men at man har to åpne øyne og følger med litt..

Lenke til kommentar
Dette er etter min mening svada..... Hva slags privatliv har en 3-åring krav på ?

Det er ikke hva barnet søker jeg er redd for, men hva/hvem som søker barnet !

8449083[/snapback]

 

 

Har du egentlig noe som helst begrep om hvor enkelt det er for en "smart" voksen å lure opplysninger ut av et lite barn ? Man må selvfølgelig prate med dem om det.... masse, men også passe på.

8449090[/snapback]

 

Det ser ut som om jeg kanskje må se meg slått i denne debatten. Ikke i den form at noen av dere har overbevist meg, men jeg er i prinsippet inhabil da jeg selv ikke har barn.

 

Let me get back to you in ten years time. ;)

Lenke til kommentar
uansett hvordan man vrir og vender på dette her så tror jeg ikke at et barn i utgangspunktet synes det er så kult at mamma\pappa følger deres fotspor på nettet..

 

tenk på den dagen barnet(a) begynner og oppsøke forum\websider om feks sex\samliv\pubertet

 

da er det ikke så gøy at mamma\pappa sjekker hva barnet(a) har vært inne på spm. o.l

 

noen som skjønner hva jeg mener?

dvs. at man bør ikke overvåke hele tiden.. men en random gang i uken bare ta en stikkprøve..

 

dette for og forhindre at barnet(a) skal føle seg krenket for den følelsen har da lett for og oppstå.

ikke overvåk for mye.. prøv og lær ungene og kose seg med internett på en sosial og lærende måte..

det fins jo sider som http://matematikk.org som er veldig grei på og lære bort matte og lignende..

i tillegg har man et læreprogram som heter lexia som er veldig altomfattende og lett å forstå..

the options are there.. we just need to find them when we need them

8455977[/snapback]

Tror du misforstår litt.... det er jo ingen som har sagt at ikke ungene skal få sitte på pc'n.... heller ingen som har sagt at de ikke får innpå læreprogram :) Ungene her er masse innpå sånne program.

Det jeg er skeptisk til er at barn på 8,9 år skal inn på chattesider.

Jeg mener de ikke har noe der å gjøre.

Jeg har heller aldri sagt at vi skjekker loggen deres hele tida.... Det er noe vi gjør de gangene vi er litt usikre på hva de har drevet med, og det er egentlig ikke så ofte.

Men vi har jo pc'n på stua og kan kaste et blikk bort på den av og til :)

Ingen av ungene her har noengang klaget på at vi gjør det vi gjør, og det tror jeg ganske enkelt er fordi vi har fortalt dem hvorfor vi gjør det.

8456947[/snapback]

 

Dette var min oppfatning av ditt innlegg så jeg beklager hvis jeg har feiltolket dette..

 

Men du\dere kan jo lære ungene deres til og gå på favoritter hvor dere legger inn mange sider(dvs. konstruktive sider) som dere i forveien har søkt opp..

 

En ting som kan bli gjort hvis man ikke vil blande filer og mapper er jo og opprette brukerkontoer med passord som dere endrer hver uke.. dvs passord på alle sammen som dere endrer.. dette burde også gjelde deres egne.. sånn at barna ikke bare kan logge inn.. og hvis de har vært "ulydige" er det bare og endre dette passordet..

 

Dette er en meget funksjonell løsning som er meget lett og opprettholde..

 

Lykke til!

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Det som også er skummelt er alle småungene som lager piczo-sider og lignende, hvor de ofte legger ut fullt navn på både seg selv og venner. Det skal utrolig lite til for å finne alt du trenger å vite om den personen hvis du har hans/hennes fulle navn.

 

Jeg har en søster på 13 som bruker mye tid på MSN og diverse, og jeg er litt skeptisk for jeg husker jo hvordan jeg var på den tiden, men likevel blir det litt slemt om jeg skal "sladre" eller overvåke pc-bruken hennes selv.

Lenke til kommentar
Jeg har en søster på 13 som bruker mye tid på MSN og diverse, og jeg er litt skeptisk for jeg husker jo hvordan jeg var på den tiden, men likevel blir det litt slemt om jeg skal "sladre" eller overvåke pc-bruken hennes selv.

8461354[/snapback]

Det går ikke, men det går jo å ta en skikkelig prat med hun om nettvett.

Jeg har en søster på 14 som er veldig moden for alderen (mentalt) så hun har mange

venner opp imot 20 år. Det er litt rart, men jeg vet at de eldre hun kjenner er hun

bare kjent med gjennom musikk-interesser og liknende.

 

Burde vært påbudt å vist barn noen skikkelige regler før de settes ut i chatte-verdenen.

Lenke til kommentar

Kanskje barn burde lære om nettvett på skolen, siden det er blitt en så vanlig del av samfunnet?

 

Det kommer vel ann på hva slags venner de har. Musikk og lignende virker litt mer "ufarlig" enn Blink, Deiligst og slikt. Jeg hadde blitt mer skeptisk om du sa at søsteren din hadde flere venner opp imot 20 år som hun kjente via Deiligst.no.

Lenke til kommentar
Kanskje barn burde lære om nettvett på skolen, siden det er blitt en så vanlig del av samfunnet?

 

Det kommer vel ann på hva slags venner de har. Musikk og lignende virker litt mer "ufarlig" enn Blink, Deiligst og slikt. Jeg hadde blitt mer skeptisk om du sa at søsteren din hadde flere venner opp imot 20 år som hun kjente via Deiligst.no.

8461418[/snapback]

Ja, sånne ting burde man få lært tidlig. Skjønner ikke hvorfor vi aldri lærer ting som er aktuelle nå og er en stor del av samfunnet. Vi har nå perfeksjonert diktolkning i klassen vår, men vi har aldri lært å skrive en CV. Vi lærer ikkeno om hvordan en bank fungerer og lån og renter eller noe! Det er så bull! Ehm, det var en smule OT, sorry...

Lenke til kommentar
Ja, sånne ting burde man få lært tidlig. Skjønner ikke hvorfor vi aldri lærer ting som er aktuelle nå og er en stor del av samfunnet. Vi har nå perfeksjonert diktolkning i klassen vår, men vi har aldri lært å skrive en CV. Vi lærer ikkeno om hvordan en bank fungerer og lån og renter eller noe! Det er så bull! Ehm, det var en smule OT, sorry...

8461479[/snapback]

Nei, du har et viktig poeng.

Jeg syns at det bør legges inn et forslag til stortinget om å endre litt på

læreplaner i grunnskolen så nettvett overtar for diktanalyse og herbarium.

Lenke til kommentar
Det som også er skummelt er alle småungene som lager piczo-sider og lignende, hvor de ofte legger ut fullt navn på både seg selv og venner. Det skal utrolig lite til for å finne alt du trenger å vite om den personen hvis du har hans/hennes fulle navn.

 

Jeg har en søster på 13 som bruker mye tid på MSN og diverse, og jeg er litt skeptisk for jeg husker jo hvordan jeg var på den tiden, men likevel blir det litt slemt om jeg skal "sladre" eller overvåke pc-bruken hennes selv.

8461354[/snapback]

Synes ikke det er slemt i det hele tatt om du sier ifra jeg.... husk det er til hennes eget beste :)

Men det går jo an å si til henne at om du ser at hun driver med noe hun ikke burde drive med, så sier du ifra :)

Lenke til kommentar
Ja, sånne ting burde man få lært tidlig. Skjønner ikke hvorfor vi aldri lærer ting som er aktuelle nå og er en stor del av samfunnet. Vi har nå perfeksjonert diktolkning i klassen vår, men vi har aldri lært å skrive en CV. Vi lærer ikkeno om hvordan en bank fungerer og lån og renter eller noe! Det er så bull! Ehm, det var en smule OT, sorry...

8461479[/snapback]

Nei, du har et viktig poeng.

Jeg syns at det bør legges inn et forslag til stortinget om å endre litt på

læreplaner i grunnskolen så nettvett overtar for diktanalyse og herbarium.

8461552[/snapback]

Faktisk et godt forslag :)

Lenke til kommentar
uansett hvordan man vrir og vender på dette her så tror jeg ikke at et barn i utgangspunktet synes det er så kult at mamma\pappa følger deres fotspor på nettet..

 

tenk på den dagen barnet(a) begynner og oppsøke forum\websider om feks sex\samliv\pubertet

 

da er det ikke så gøy at mamma\pappa sjekker hva barnet(a) har vært inne på spm. o.l

 

noen som skjønner hva jeg mener?

dvs. at man bør ikke overvåke hele tiden.. men en random gang i uken bare ta en stikkprøve..

 

dette for og forhindre at barnet(a) skal føle seg krenket for den følelsen har da lett for og oppstå.

ikke overvåk for mye.. prøv og lær ungene og kose seg med internett på en sosial og lærende måte..

det fins jo sider som http://matematikk.org som er veldig grei på og lære bort matte og lignende..

i tillegg har man et læreprogram som heter lexia som er veldig altomfattende og lett å forstå..

the options are there.. we just need to find them when we need them

8455977[/snapback]

Tror du misforstår litt.... det er jo ingen som har sagt at ikke ungene skal få sitte på pc'n.... heller ingen som har sagt at de ikke får innpå læreprogram :) Ungene her er masse innpå sånne program.

Det jeg er skeptisk til er at barn på 8,9 år skal inn på chattesider.

Jeg mener de ikke har noe der å gjøre.

Jeg har heller aldri sagt at vi skjekker loggen deres hele tida.... Det er noe vi gjør de gangene vi er litt usikre på hva de har drevet med, og det er egentlig ikke så ofte.

Men vi har jo pc'n på stua og kan kaste et blikk bort på den av og til :)

Ingen av ungene her har noengang klaget på at vi gjør det vi gjør, og det tror jeg ganske enkelt er fordi vi har fortalt dem hvorfor vi gjør det.

8456947[/snapback]

 

dette var min oppfatning av ditt innlegg så jeg beklager hvis jeg har feiltolket dette..

 

men du\dere kan jo lære ungene deres til og gå på favoritter hvor dere legger inn mange sider(dvs. konstruktive sider) som dere i forveien har søkt opp..

 

en ting som kan bli gjort hvis man ikke vil blande filer og mapper er jo og opprette brukerkontoer med passord som dere endrer hver uke.. dvs passord på alle sammen som dere endrer.. dette burde også gjelde deres egne.. sånn at barna ikke bare kan logge inn.. og hvis de har vært "ulydige" er det bare og endre dette passordet..

 

dette er en meget funksjonell løsning som er meget lett og opprettholde..

 

lykke til!

8460504[/snapback]

Helt sikkert en helt grei løsning det ja :)

Men vi har jo ingen problemer med det... nettopp fordi vi har pc'n på stua og sjekker logger de få gangene vi er usikre :)

Lenke til kommentar
Det som også er skummelt er alle småungene som lager piczo-sider og lignende, hvor de ofte legger ut fullt navn på både seg selv og venner. Det skal utrolig lite til for å finne alt du trenger å vite om den personen hvis du har hans/hennes fulle navn.

 

Jeg har en søster på 13 som bruker mye tid på MSN og diverse, og jeg er litt skeptisk for jeg husker jo hvordan jeg var på den tiden, men likevel blir det litt slemt om jeg skal "sladre" eller overvåke pc-bruken hennes selv.

8461354[/snapback]

 

Å har en søster på 12 som også følger den tradisjonen å legge ut tusenvis av piczo sider med masse tull osv.. jeg vurderer sterkt å sperre ned alle piczo sidene hennes å sånt. hun driver også på www.gosupermodel.no som er reine søppelet!

 

Jeg har til dags dato ikke funnet noe program som kan blokkere spesifikke urler på alle maskinene i et nettverk..

Vet noen om et eller flere programmer i kombinasjon som har slike muligheter?

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Dette er etter min mening svada..... Hva slags privatliv har en 3-åring krav på ?

Det er ikke hva barnet søker jeg er redd for, men hva/hvem som søker barnet !

8449083[/snapback]

 

 

Har du egentlig noe som helst begrep om hvor enkelt det er for en "smart" voksen å lure opplysninger ut av et lite barn ? Man må selvfølgelig prate med dem om det.... masse, men også passe på.

8449090[/snapback]

 

Det ser ut som om jeg kanskje må se meg slått i denne debatten. Ikke i den form at noen av dere har overbevist meg, men jeg er i prinsippet inhabil da jeg selv ikke har barn.

 

Let me get back to you in ten years time. ;)

8457891[/snapback]

Ingen som blir slått i denne debatten :) Det er mange forskjellige meninger og ingen helt klare svar, men jeg er enig i at man egentlig bør ha barn for å i det heletatt forstå hvor engstelig man kan bli for at en syk jævel skal få huka tak i dem !

Lenke til kommentar
uansett hvordan man vrir og vender på dette her så tror jeg ikke at et barn i utgangspunktet synes det er så kult at mamma\pappa følger deres fotspor på nettet..

 

tenk på den dagen barnet(a) begynner og oppsøke forum\websider om feks sex\samliv\pubertet

 

da er det ikke så gøy at mamma\pappa sjekker hva barnet(a) har vært inne på spm. o.l

 

noen som skjønner hva jeg mener?

dvs. at man bør ikke overvåke hele tiden.. men en random gang i uken bare ta en stikkprøve..

 

dette for og forhindre at barnet(a) skal føle seg krenket for den følelsen har da lett for og oppstå.

ikke overvåk for mye.. prøv og lær ungene og kose seg med internett på en sosial og lærende måte..

det fins jo sider som http://matematikk.org som er veldig grei på og lære bort matte og lignende..

i tillegg har man et læreprogram som heter lexia som er veldig altomfattende og lett å forstå..

the options are there.. we just need to find them when we need them

8455977[/snapback]

Tror du misforstår litt.... det er jo ingen som har sagt at ikke ungene skal få sitte på pc'n.... heller ingen som har sagt at de ikke får innpå læreprogram :) Ungene her er masse innpå sånne program.

Det jeg er skeptisk til er at barn på 8,9 år skal inn på chattesider.

Jeg mener de ikke har noe der å gjøre.

Jeg har heller aldri sagt at vi skjekker loggen deres hele tida.... Det er noe vi gjør de gangene vi er litt usikre på hva de har drevet med, og det er egentlig ikke så ofte.

Men vi har jo pc'n på stua og kan kaste et blikk bort på den av og til :)

Ingen av ungene her har noengang klaget på at vi gjør det vi gjør, og det tror jeg ganske enkelt er fordi vi har fortalt dem hvorfor vi gjør det.

8456947[/snapback]

 

dette var min oppfatning av ditt innlegg så jeg beklager hvis jeg har feiltolket dette..

 

men du\dere kan jo lære ungene deres til og gå på favoritter hvor dere legger inn mange sider(dvs. konstruktive sider) som dere i forveien har søkt opp..

 

en ting som kan bli gjort hvis man ikke vil blande filer og mapper er jo og opprette brukerkontoer med passord som dere endrer hver uke.. dvs passord på alle sammen som dere endrer.. dette burde også gjelde deres egne.. sånn at barna ikke bare kan logge inn.. og hvis de har vært "ulydige" er det bare og endre dette passordet..

 

dette er en meget funksjonell løsning som er meget lett og opprettholde..

 

lykke til!

8460504[/snapback]

Helt sikkert en helt grei løsning det ja :)

Men vi har jo ingen problemer med det... nettopp fordi vi har pc'n på stua og sjekker logger de få gangene vi er usikre :)

8462606[/snapback]

 

Sant nok, men da blir det også lettere å vite hvem som har gjort hva samt at da er det lettere å inndra rettigheter eller endre endre passord..

 

Loggene vil også bli individuelle som igjen vil bety at det blir lettere å se hvem som har gjort hva som da også gjør det lettere å utdele kilevinker i form av mer begrenset tilgang.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
å har en søster på 12 som også følger den tradisjonen å legge ut tusenvis av piczo sider med masse tull osv.. jeg vurderer sterkt å sperre ned alle piczo sidene hennes å sånt. hun driver også på www.gosupermodel.no som er reine søppelet!

8462618[/snapback]

Huff. Den siden ville jeg sperret med en gang. Jeg syns det er litt drøyt å sperre piczo-sidene, men det kan jo hende det hadde vært lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...