Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på chattesider?

Anbefalte innlegg

ja, jeg også begynte å røyke selvom vi hadde snakka om at det ikke var lov osv. Pluss at jeg var en liten råtass når jeg var mindre og gjorde masse jeg visste jeg ikke fikk lov til. Og er nettopp det jeg mener, på internett holder det ikke bare med dialog, man må faktisk sjekke opp at det blir overholdt.

8445348[/snapback]

Så på hvilken arena skal disse overgriperne du er så redde for opptre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, jeg også begynte å røyke selvom vi hadde snakka om at det ikke var lov osv. Pluss at jeg var en liten råtass når jeg var mindre og gjorde masse jeg visste jeg ikke fikk lov til. Og er nettopp det jeg mener, på internett holder det ikke bare med dialog, man må faktisk sjekke opp at det blir overholdt.

8445348[/snapback]

Så på hvilken arena skal disse overgriperne du er så redde for opptre?

8445361[/snapback]

Hvis jeg sier til barnet mitt "ikke gå inn på chattesteder og oprett profil osv" så er det ikke sikkert jeg når frem helt om du skjønner. Så hvis barnet mitt allikevel gjør dette så er det fullt mulig for en evt pedofil å kontakte barnet mitt gjennom denne siden.

Lenke til kommentar
Hvis jeg sier til barnet mitt "ikke gå inn på chattesteder og oprett profil osv" så er det ikke sikkert jeg når frem helt om du skjønner. Så hvis barnet mitt allikevel gjør dette så er det fullt mulig for en evt pedofil å kontakte barnet mitt gjennom denne siden.

8445380[/snapback]

Du sier at de kan gjøre hva de vil, men de må være forsiktige med hva de forteller. De kan ikke under noen omstendigheter forteller hvor de bor eller lignende informasjon til noen som helst. Dette oppfattes på en annen måte enn "Du kan ikke registrere deg på chattesider".

Lenke til kommentar
Du sier at de kan gjøre hva de vil, men de må være forsiktige med hva de forteller. De kan ikke under noen omstendigheter forteller hvor de bor eller lignende informasjon til noen som helst. Dette oppfattes på en annen måte enn "Du kan ikke registrere deg på chattesider".

8445423[/snapback]

Nei, er ikke det jeg sier i det hele tatt..! De kan ikke gjøre hva de vil, for jeg stoler rett og slett ikke på at ett barn klarer og holde på informasjon hvis en voksen gjør alt han kan for å lure det ut av ungen min.

Og barnet mitt får ikke lov til å registrere seg på en chatteside, hva er vitsen med det da? da kommer jo folk til å ta kontakt da jo! og er jo nettopp det jeg vil unngå..

Husk at barn ikke tenker som oss da..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Nei, er ikke det jeg sier i det hele tatt..! De kan ikke gjøre hva de vil, for jeg stoler rett og slett ikke på at ett barn klarer og holde på informasjon hvis en voksen gjør alt han kan for å lure det ut av ungen min.

Og barnet mitt får ikke lov til å registrere seg på en chatteside, hva er vitsen med det da? da kommer jo folk til å ta kontakt da jo! og er jo nettopp det jeg vil unngå..

Husk at barn ikke tenker som oss da..

8446135[/snapback]

Jeg må vel ha vært et eksepsjonelt smart barn da. :) Vi får heller være enige om å være uenige. Ser ikke ut som om vi kommer noen vei med dette.

Lenke til kommentar
Jeg må vel ha vært et eksepsjonelt smart barn da. :) Vi får heller være enige om å være uenige. Ser ikke ut som om vi kommer noen vei med dette.

8446315[/snapback]

Ja, da må du nok ha vært det ja. jeg har jobbet med hundrevis av barn da jeg er barne og ungdomsarbeider, og jeg ser tydelig at de tøyer alle grenser som har blitt satt.

til og med jeg synes det er vanskelig å avvise gutter som kontakter meg over nettet noen ganger, nettopp fordi noen er veldig pågående og gir seg ikke dessverre.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
nei og nei.. jeg ler meg helt SKAKK!

her er det så mange saklige innlegg som usaklige må jeg si!

denne tråden her ser helt frynsete ut i kantene nå tenker jeg meg..

denne her tråden er nok god nok for *årets debatt-tråd*

8447219[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til nå, hva mener du? :):hmm:

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er unødvendig med kilometerlange quoter som det er enkelte steder her blant annet..

en annen ting er det som jeg oppfatter som litt personangrep fra begge parter

men sånn i gjennomsnitt er denne tråden her god for foreldre som trenger og lufte tankene sine ang. kontroll av barna sine og forslag til hvordan dette kan gjennomføres.

Og hvordan andre og trådstarter sine moralske synspunkt på dette her er..

Men burde ikke denne tråden også ha en plass i førstepost med link over loggeprogram\foreldre-kontroll program o.l?

sånne som feks begrenser tiden barn(a) kan være online?

Jeg er selv ikke av en så veldig høy alder men jeg kan trygt si at jeg har opplevd mange ting jeg ikke burde sett før alderen min hadde vært høyere..

Det jeg snakker om går under kategorien "erotisk materiale" men selfølgelig ikke av den ulovlige typen da :)

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva du syter om, synes denne tråden var fin jeg, vi fikk diskutert ut og kom nogenlunde til en konklusjon..

8447759[/snapback]

Er litt usikker på om det ble noen konklusjon men når man først skal debattere som bare det hadde det vel også vært greit med en plass i førsteposten over mprogrammer som hjelper med dette?

en ang det med debatt så er det vel litt drøyt og dra den over 20 sider? (50/100 innlegg per side)

husk: pm er en fin ting

og ang. det med syting så synes jeg det er feil og si at jeg direkte "syter"

du kan kalle det et forslag.. for sånn jeg ser det så syter jeg ikke i det innlegget men sier min mening mer eller mindre..

thats my view of the case..

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

ja person angrep var jo selvfølgelig ikke meningen at skulle skje, da kommer ikke diskusjonen noen vei. Syns dette har vært en fin debatt med visse unntak , men ellers greit for meg. Og spiller ingen rolle hvor lang den er heller, det kan jo ingen styre :)

Lenke til kommentar
Det finnes dusinvis med ting som truer et barn i hverdagen, man kan ikke beskytte seg mot alt. Man kan si det er å ta sjangser hvis man gir frie tøyler til internett bruk, men hele livet er en eneste stor sjangse hvis man ser på det, det sikreste er å ikke eksistere. Dette var også uasklig og tatt ut av sammenheng, men igjen; poenget ligger der et sted.

8444944[/snapback]

Denne var jeg litt enig i. Et barn kan ikke gå på kjøpesenteret for hun/han kan bli utsatt for noe galt, akkurat som på Internett. Kansje på en grovere plan i kjøpesenteret til og med.

Jeg begynte og chatte på internett når jeg var rundt 15 og man legger fort merke til seriøsitet til andre osv. Andre barn vil vel kansje ha en litt kontakt med andre, være en del av samfunnet på internett.

Lenke til kommentar

Tror dere glemmer at jeg prater om barn i denne debatten, altså fra 9 og til og med 15/16.. Og ett barn på 9 år har absolutt ingen verdens ting å gjøre inne på ett chatteforum..

Ja, selvsagt finnes det farer ute i samfunnet også. Det finnes alltid en risiko for at ting kan gå galt uansett hvor man er, men som forelder så mener jeg at man burdte ta de forhåndsregler man kan ta. Barnet har det ingen måte forferdelig av den grunn!

Man må sette grenser for å holde barnet trygt og lære den hva som er galt og riktig her i verden. Og internett er som å ha hele verden i stua di...

Lenke til kommentar

Det viser seg at Dateline NBC har ett program akkurat om dette! Hvis dere klikker på linken så ser dere at reporteren Chris + en haug med politifolk lurer pedofile til å møte barn i virkeligheten, men det er en felle.. Se gjerne på de andre videone fra dette programmet.

Håper nå at dere ser litt klarere hva jeg mener...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
ja person angrep var jo selvfølgelig ikke meningen at skulle skje, da kommer ikke diskusjonen noen vei. Syns dette har vært en fin debatt med visse unntak , men ellers greit for meg. Og spiller ingen rolle hvor lang den er heller, det kan jo ingen styre :)

8448517[/snapback]

Du sårer. :(

Fra spøk til revolver, det er tydelig at synene er veldig polariserte i denne debatten. Da dette også er en moralsk og etisk diskusjon, finnes det heller ingen fasit. Derfor går diskusjonen bare rundt og rundt.

Lenke til kommentar

Ja, er jo nettopp nettvett de lærer, jeg snakker selvfølgelig om hva man ikke skal gjøre og slikt, men jeg jeg sørger også  for at de overholder disse reglene. Ikke ved å "gni det inn i trynet" på dem, men de vet at jeg holder en viss kontroll over det og det er avtalen mellom oss. selvom mange her synes det høres altfor strengt ut, så er det blitt en selvfølge her i huset, og jeg frarøver jo ikke barna noe, men holder ett våkent øye på internett bruken.

Tro som sagt ikke at det er tusenvis av pedofile som hele tiden er på jakt, men det finnes faktisk en god del og de vil jeg gjerne holde unna.

8444724[/snapback]

Det jeg misliker er denne "kontrollen". Barnet ditt er et individ og har rett til et privatliv. Når du skal kontrollere nettbruken til den grad at du aktiv går inn og sjekker hva de har sagt og til hvem de har sagt det, så har du gått over en grense.

8444817[/snapback]

Den graden av privatliv et barn på 8-9 år har "krav" på..... begranser seg, etter min mening til å lukke døra til rommet og være for seg selv..... Det barnet derimot har krav på er beskyttelse.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si her at Ja, jeg vil til enhver tid ha kontroll på hva barnet mitt gjør og hvor det er. Har du barn selv? hvis ikke så kommer du til å skjønne hva jeg mener når du først får det. :yes: Nå snakker jeg ikke om å fotfølge barnet mitt eller like ting da, selvfølgelig ikke, men å ha kontroll over dagsituasjonen rundt barnet mitt for å så det sånn :)

Ja,barnet mitt er ett individ, men har Ikke fullt så mye rett på ett såkalt privat liv slik en voksen person har rett til... misforstå meg rett nå da ;)

8444921[/snapback]

Ved å uttale at barnet ditt ikke har like stor rett til å ha et privatliv mener jeg at du har begått en kardinalfeil av dimensjoner. Jeg forstår at du er redd for barnet ditt, men det gir deg ikke rett til å krenke hans/hennes menneskeverd.

8445001[/snapback]

Det er jo ikke det vi gjør..... vi beskytter så godt vi kan !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...