Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på chattesider?


Anbefalte innlegg

som sagt så er det sikkert mange som ikke har opplevd noe slikt som er nevnt tidligere i tråden, men jeg har altså ikke råd til å ta den risken når det gjelder barna mine.  Så stiller jeg jo spørsmålet om hvorfor jeg ikke skal ta slike forhåndsregler?? syns det virker så rart at så mange syns det er såforferdelig galt  og at jeg overreagerer :hmm:  Ikke myntet bare på deg, men også de andre her i tråden som har argumentert mot dette :)

8444568[/snapback]

 

Det holder nemlig å lære dem nettvett. Det er ikke pedofile overalt i samfunnet. Det er ikke flere hundre tusen gamle menn som har lyst til å jakte på enhver ung jente og gutt som kommer på internett. Det er ikke en voldtektsmann på hvert gatehjørne.

 

Dette kalles rasjonell tankegang. Det er logisk at du tenker irrasjonelt i henhold til dette, da det er naturlig at man ikke hører noe om alle de som ikke forbryter seg på noen, men heller det motsatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med Marley. Forbud skaper ofte trang til å oppsøke det som er forbudt, så jeg tror ikke det kommer så mye godt ut av det. Og unger er ikke så dumme at de med frie tøyler klikker seg rett inn på "hello-I-want-to-be-raped.com" med en gang heller. De har mer i huet enn mange tror og mener.

8444545[/snapback]

 

 

ja, det tror jeg heller ikke at de går inn for å bli voldtatt eller slike ting da.. men vi vet jo hvor utspekulert pedofile er og at de er mestere i å dominere ett barn, om de utgir seg for å være ett jevnaldrene barn eller hva det måtte være. Det eneste jeg vil fram til er at jeg som forelder vil beskytte mine barn ved å ha visse regler. Man må jo også ha regler for når barnet skal komme hjem osv, er det noen forskjell??

Lenke til kommentar
Det holder nemlig å lære dem nettvett. Det er ikke pedofile overalt i samfunnet. Det er ikke flere hundre tusen gamle menn som har lyst til å jakte på enhver ung jente og gutt som kommer på internett. Det er ikke en voldtektsmann på hvert gatehjørne.

 

Dette kalles rasjonell tankegang. Det er logisk at du tenker irrasjonelt i henhold til dette, da det er naturlig at man ikke hører noe om alle de som ikke forbryter seg på noen, men heller det motsatte.

8444595[/snapback]

 

 

Ja, er jo nettopp nettvett de lærer, jeg snakker selvfølgelig om hva man ikke skal gjøre og slikt, men jeg jeg sørger også for at de overholder disse reglene. Ikke ved å "gni det inn i trynet" på dem, men de vet at jeg holder en viss kontroll over det og det er avtalen mellom oss. selvom mange her synes det høres altfor strengt ut, så er det blitt en selvfølge her i huset, og jeg frarøver jo ikke barna noe, men holder ett våkent øye på internett bruken.

 

Tro som sagt ikke at det er tusenvis av pedofile som hele tiden er på jakt, men det finnes faktisk en god del og de vil jeg gjerne holde unna.

Lenke til kommentar

Nå som jeg leser gjennom det jeg har skrevet kan det kansje virker som om jeg angriper måten du oppdrar barnet ditt på melisma og det er ikke slik ment. Jeg sier egentlig bare hvordan jeg mener det bør være, folk er forskjellige og ting må/bør tilpasses deretter. Kan hende reguleringen av internettbruken du gjør fungerer som det skal på ditt barn men kansje det ikke fungerer til sin hensikt på mine framtidige barn. Så for all del, ikke tolk dette som noen "jeg vet hvordan jeg skal oppfostre ungen din bedre enn deg" mas, for det er det ikke.

Lenke til kommentar
Det å overreagere kan ofte være like nedbrytende som å ikke gjøre noe som helst. Det å binde ungen sin til senga og gi han mat 3 ganger om dagen er vel det mest sikre, men ikke helt bra for ungen (ja, den var gresselig usaklig, men poenget kom nok nogenlunde fram)

8444651[/snapback]

 

 

Nå er det ikke snakk om å gjemme barna for virkeligheten, det er mere snakk om at jeg lærer dem å tilpasse seg hvordan internett-verden har blitt idag. Blir ikke gjort på en "stygg" måte mot de, og dette har vi snakket om og har blitt enig. Barna føler heller ikke noen trang til å prate med andre inne på chatte sider, da de har vennene sine på msn. Når barnet blir eldre så kan vi kanskje tillate litt mer, men så lenge barnet er under 16, ja da er det lett å rote seg inn i masse greier..

Lenke til kommentar

veit ikke om noen har sett dr.phil :p

men der sjekket dem hvor mange pedofile det bodde i en 2-3 km radius i nærheten av en barnefamillie, dem fant vel ut at det bodde 2-4 pedofile eller tidligere straffedømte for overgrep mot barn i nærheten av forskjellige barnefamillier.

tror det var noe sånt, er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Nå som jeg leser gjennom det jeg har skrevet kan det kansje virker som om jeg angriper måten du oppdrar barnet ditt på melisma og det er ikke slik ment. Jeg sier egentlig bare hvordan jeg mener det bør være, folk er forskjellige og ting må/bør tilpasses deretter. Kan hende reguleringen av internettbruken du gjør fungerer som det skal på ditt barn men kansje det ikke fungerer til sin hensikt på mine framtidige barn. Så for all del, ikke tolk dette som noen "jeg vet hvordan jeg skal oppfostre ungen din bedre enn deg" mas, for det er det ikke.

8444742[/snapback]

 

 

neida, jeg prøver så godt jeg kan og ikke misforstå dere eller dra forhastede konklusjoner om hva dere mener :) Men jeg føler bare at internett har blitt ett så veldig fritt lekested for barn, og de kommer seg innoveralt bare ved ett tastetrykk, og da blir jeg bekymret for barna våres.. ikke bare mine egne, men til alle de foreldre der ute som ikke har sett hva jeg har sett inne på disse chatte sidene.. jente på 9 år med singlet og sminke om du skjønner ...

Lenke til kommentar

 

Ja, er jo nettopp nettvett de lærer, jeg snakker selvfølgelig om hva man ikke skal gjøre og slikt, men jeg jeg sørger også  for at de overholder disse reglene. Ikke ved å "gni det inn i trynet" på dem, men de vet at jeg holder en viss kontroll over det og det er avtalen mellom oss. selvom mange her synes det høres altfor strengt ut, så er det blitt en selvfølge her i huset, og jeg frarøver jo ikke barna noe, men holder ett våkent øye på internett bruken.

 

Tro som sagt ikke at det er tusenvis av pedofile som hele tiden er på jakt, men det finnes faktisk en god del og de vil jeg gjerne holde unna.

8444724[/snapback]

 

Det jeg misliker er denne "kontrollen". Barnet ditt er et individ og har rett til et privatliv. Når du skal kontrollere nettbruken til den grad at du aktiv går inn og sjekker hva de har sagt og til hvem de har sagt det, så har du gått over en grense.

Lenke til kommentar
veit ikke om noen har sett dr.phil :p

men der sjekket dem hvor mange pedofile det bodde i en 2-3 km radius i nærheten av en barnefamillie, dem fant vel ut at det bodde 2-4 pedofile eller tidligere straffedømte for overgrep mot barn i nærheten av forskjellige barnefamillier.

tror det var noe sånt, er ikke sikker.

8444777[/snapback]

 

 

Ja, det er nok mer enn vi tror, men det er nok vanskelig å kartlegge alle fordi mange er så flinke til å skjule. Og hjertet mitt går ut til alle de barna rundt oss som er fanget i en pedofil sine hender men om ingen andre vet om.. :( Jeg vil heller overdrive som mange mener her enn å gi friere lenker og håpe at barnet selv ikke roter seg oppi noe..

 

 

Ps. da jeg gikk på videregående så var det en dag jeg så en liten gutt på skolen vår, han sto ved brusautomaten husker jeg, han så ganske lei seg ut. Det viste seg i ettertid at en mann hadde vært nede ved barneskolen, forgrepet seg på flere av barna, for så og ta med ett barn opp på skolen vår og forgripe seg på den stakkars gutten bare noen klasserom ifra mitt. De har ingen hemninger i det hele tatt!! litt OT kanskje men det skjer rundt oss uansett om vi ser det eller ikke..

 

Det jeg misliker er denne "kontrollen". Barnet ditt er et individ og har rett til et privatliv. Når du skal kontrollere nettbruken til den grad at du aktiv går inn og sjekker hva de har sagt og til hvem de har sagt det, så har du gått over en grense.

8444817[/snapback]

 

 

Jeg må bare si her at Ja, jeg vil til enhver tid ha kontroll på hva barnet mitt gjør og hvor det er. Har du barn selv? hvis ikke så kommer du til å skjønne hva jeg mener når du først får det. :yes: Nå snakker jeg ikke om å fotfølge barnet mitt eller like ting da, selvfølgelig ikke, men å ha kontroll over dagsituasjonen rundt barnet mitt for å så det sånn :)

 

Ja,barnet mitt er ett individ, men har Ikke fullt så mye rett på ett såkalt privat liv slik en voksen person har rett til... misforstå meg rett nå da ;)

Lenke til kommentar

Det finnes dusinvis med ting som truer et barn i hverdagen, man kan ikke beskytte seg mot alt. Man kan si det er å ta sjangser hvis man gir frie tøyler til internett bruk, men hele livet er en eneste stor sjangse hvis man ser på det, det sikreste er å ikke eksistere. Dette var også uasklig og tatt ut av sammenheng, men igjen; poenget ligger der et sted.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si her at Ja, jeg vil til enhver tid ha kontroll på hva barnet mitt gjør og hvor det er. Har du barn selv? hvis ikke så kommer du til å skjønne hva jeg mener når du først får det. :yes: Nå snakker jeg ikke om å fotfølge barnet mitt eller like ting da, selvfølgelig ikke, men å ha kontroll over dagsituasjonen rundt barnet mitt for å så det sånn :)

 

Ja,barnet mitt er ett individ, men har Ikke fullt så mye rett på ett såkalt privat liv slik en voksen person har rett til... misforstå meg rett nå da ;)

8444921[/snapback]

 

Ved å uttale at barnet ditt ikke har like stor rett til å ha et privatliv mener jeg at du har begått en kardinalfeil av dimensjoner. Jeg forstår at du er redd for barnet ditt, men det gir deg ikke rett til å krenke hans/hennes menneskeverd.

Lenke til kommentar
Jeg er mer for en åpen dialog med barnet. Hvis barnet har avtalt å møte en med navn "jente 10" på en bussholdeplass langt uti gokk kan man sette en stopper for det og kansje forklare hvorfor og hva som kunne skjedd og realiteten i dette problemet. Jeg er veldig mot kontrollering.

8444855[/snapback]

 

 

Ja, det er jeg helt enig i, å ha en åpen dialog er viktig. Men det jeg er bekymret over er at "jente10" er "mann40" og at barnet mitt gir ut informasjon som blir fisket ut på en sleip måte om du skjønner.. Lett for ett barn å bli lurt trill rundt av en voksen, uansett hvor mangen ganger jeg sier at man aldri gjøre det.

 

Hvis jeg går i en lekepark der det ikke er noen voksne tilstede, leker litt med ett barn og blir litt kjent, også sier jeg "kom hit da, jeg har masse godteri i bilen min" så tipper jeg på at det barnet glemmer hva foreldra har sagt siden jeg da har brukt litt tid på å vinne tilitten til barnet.

 

Ett forferdelig eksempel :p men om dere skjønner... og ja alder spiller nok en viktig rolle, en 10 åring hadde kanskje ikke blitt med meg, men om jeg er flink nok så finner jeg nok ut hvordan jeg hadde fått med meg det barnet også.. :hmm:

Lenke til kommentar
Ved å uttale at barnet ditt ikke har like stor rett til å ha et privatliv mener jeg at du har begått en kardinalfeil av dimensjoner. Jeg forstår at du er redd for barnet ditt, men det gir deg ikke rett til å krenke hans/hennes menneskeverd.

8445001[/snapback]

 

 

Hva slags privatliv mener du at ett barn på 7/8/9 har? jeg blander meg ikke borti hva barnet mitt snakker om med venner, men snakker barnet mitt med fremmede på nett, ja da blir det min buisness og overvåke. Barnet mitt har ingen nytte av å knytte internett kontakter, hvorfor skulle barnet mitt gjøre det? nei, la oss se realistisk på det..

 

Om dette plutselig blir å krenke menneskeverd, ja da vet jeg faktisk ikke hvordan jeg skal få beskyttet barnet mitt på internett..

 

Enig med Marley, voksne glemmer hele tiden at barn faktisk har en del i hodet og en trang til å ha annsvar for egne handlinger og valg

8445058[/snapback]

 

 

Ja, dette kan barnet mitt gjøre utenfor internett syns nå jeg. Barnet mitt lærer og ta ansvar og forholde seg til reglene vi har her i huset. Men skjønner hva dere mener også, vi har bare 2 forskjellige synspunkter rundt dette. Men forstår hva dere mener også..

Lenke til kommentar
Hva slags privatliv mener du at ett barn på 7/8/9 har? jeg blander meg ikke borti hva barnet mitt snakker om med venner, men snakker barnet mitt med fremmede på nett, ja da blir det min buisness og overvåke. Barnet mitt har ingen nytte av å knytte internett kontakter, hvorfor skulle barnet mitt gjøre det? nei, la oss se realistisk på det..

 

Om dette plutselig blir å krenke menneskeverd, ja da vet jeg faktisk ikke hvordan jeg skal få beskyttet barnet mitt på internett..

8445095[/snapback]

 

Et barn på 3 har like stor rett på et privatliv som et på 16. Det ligger i prinsippet.

 

Hvorfor antar du at barnet ditt søker kontakt med fremmede på internett egentlig?

Lenke til kommentar
Et barn på 3 har like stor rett på et privatliv som et på 16. Det ligger i prinsippet.

 

Hvorfor antar du at barnet ditt søker kontakt med fremmede på internett egentlig?

8445133[/snapback]

 

 

Mener du det eller?? høres helt fjernt ut for meg den påstanden der. Det prinsippet du snakker om blir tatt helt ut av sammenhengen her syns jeg..

 

 

Som jeg har nevnt mange ganger før så antar jeg ikke at barnet mitt søker kontakt med fremmede på nett, men at andre søker kontakt med han/henne hvis barnet mitt går inn på en chatteside. Jeg stoler på barnet mitt til en viss grad, nettopp fordi vi snakker om ett barn. Gjorde du aldri noe galt mot foreldrene dine sin vilje da du var liten du eller? Nå er internett også en form for lekeplass der barna har muligheten til å tøye grenser..

Lenke til kommentar
Mener du det eller??  høres helt fjernt ut for meg den påstanden der. Det prinsippet du snakker om blir tatt helt ut av sammenhengen her syns jeg..

 

 

Som jeg har nevnt mange ganger før så antar jeg ikke at barnet mitt søker kontakt med fremmede på nett, men at andre søker kontakt med han/henne hvis barnet mitt går inn på en chatteside.  Jeg stoler på barnet mitt til en viss grad, nettopp fordi vi snakker om ett barn. Gjorde du aldri noe galt mot foreldrene dine sin vilje da du var liten du eller? Nå er internett også en form for lekeplass der barna har muligheten til å tøye grenser..

8445208[/snapback]

 

Ja, jeg mener det.

 

 

Hvorfor jeg aldri gjorde noe galt mot foreldrene mine annet enn å begynne å røyke er min egen sak.

Lenke til kommentar
Ja, jeg mener det.

 

 

Hvorfor jeg aldri gjorde noe galt mot foreldrene mine annet enn å begynne å røyke er min egen sak.

8445312[/snapback]

 

 

ja, jeg også begynte å røyke selvom vi hadde snakka om at det ikke var lov osv. Pluss at jeg var en liten råtass når jeg var mindre og gjorde masse jeg visste jeg ikke fikk lov til. Og er nettopp det jeg mener, på internett holder det ikke bare med dialog, man må faktisk sjekke opp at det blir overholdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...