Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på chattesider?

Anbefalte innlegg

Ja.... det største problemet er det vi voksne kaller sunn fornuft.... det har ikke et barn rukket å få mye av.... uansett hvor mye man terper, forteller og lager regler ! Men ellers begynner jeg å bli litt mere enig med deg... bortsett fra at jeg kommer ikke til å anskaffe cam da... :)

8399156[/snapback]

Det gjør ikke annet enn å godt å pumpe fornuft inni barna.

Der ble vi uenige igjen  :tease: Det hjelper lite å bare opplyse..... Hadde du hatt barn i den alderen hadde du visst det :)

8399167[/snapback]

Jeg har vært i den alderen :p

8399338[/snapback]

Det hjelper desverre veldig lite :hmm: Jeg gikk også i den drømmetåka da jeg var yngre og ikke hadde barn selv....

Jeg skulle, som sagt tidligere, være barnas beste venn og la dem i stor grad være og gjøre som de ville...., men jeg tror de fleste får seg en liten oppvåkning når man får barn selv, og kanskje innser at mamma og pappa tross alt ikke var så ille :)

Å oppdra barn er en mye mer kompleks ting enn man skulle tro, og det innser man sjelden ved å huske hvordan det var selv eller ha sporadisk eller ganske jevnlig kontakt med andre barn eller søsken for den del :)

Jeg har også 5 yngre søsken som jeg passet fra jeg var rundt 12 år gammel, uten at det fikk MEG til å innse noesomhelst av det jeg vet nå når det gjelder barneoppdragelse :)

Edit: Jeg ser at det kan virke som jeg i dette innlegget har en "ovenfra og ned" holdning..... noe som ikke var intensjonen i det heletatt :) Håper dere likevel skjønner hva jeg mener.

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hjelper desverre veldig lite  :hmm:  Jeg gikk også i den drømmetåka da jeg var yngre og ikke hadde barn selv....

Jeg skulle, som sagt tidligere, være barnas beste venn og la dem i stor grad være og gjøre som de ville...., men jeg tror de fleste får seg en liten oppvåkning når man får barn selv, og kanskje innser at mamma og pappa tross alt ikke var så ille :)

Å oppdra barn er en mye mer kompleks ting enn man skulle tro, og det innser man sjelden ved å huske hvordan det var selv eller ha sporadisk eller ganske jevnlig kontakt med andre barn eller søsken for den del :)

Jeg har også 5 yngre søsken som jeg passet fra jeg var rundt 12 år gammel, uten at det fikk MEG til å innse noesomhelst av det jeg vet nå når det gjelder barneoppdragelse :)

8399447[/snapback]

Det har du veldig rett i, men det endrer ikke poenget at det er best å ikke skjerme barnet og opplyse det om hva det burde gjøre hvis det havner i det situasjonen.

edit: :tease:

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Det hjelper desverre veldig lite  :hmm:  Jeg gikk også i den drømmetåka da jeg var yngre og ikke hadde barn selv....

8399447[/snapback]

Det har du veldig rett i, men det endrer ikke poenget at det er best å ikke skjerme barnet og opplyse det om hva det burde gjøre hvis det havner i det situasjonen.

edit: :tease:

8399544[/snapback]

Det har jeg sagt hele tiden at man må fortelle og snakke med dem om det..... men de aller fleste barn er så naive(noe de faktisk skal være) At det hjelper ikke å gjøre bare det ! Og jeg har absolutt IKKE lyst til at barna mine skal lære om livets mørke sider ved å bli utnyttet og voldtatt !! Som jeg har sagt tidligere.... jeg mener ikke at man skal ha stålkontroll fra barnet blir født til de fyller 18, men at man holder øye med og har rimelig full kontroll de første årene de får bruke internett.... og heller slippe litt og litt opp..... f.eks: 7-12 år - full kontroll, 12-15 år - rimelig god kontroll, 15-17 år - Lite eller ingen kontroll... alt etter hvor moden du føler barnet ditt er :)

Lenke til kommentar
Meget mulig det funker best, selv om barnet synes du er jævlig streng :p

Så tror jeg også lysten til å dra et annet sted og gjøre sånt blir større hvis du har alt for mye kontroll.

8399798[/snapback]

Om barnet syns jeg er streng, bryr jeg meg mindre om egentlig...... så lenge barnet er beskyttet i den grad det kan beskyttes :) Som sagt.... foreldre er ikke der for å være bestevenn.

Hele tiden MÅ man ta upopulære avgjørelser.

Av og til blir man mislikt, av og til hatet(som oftest bare utenpå det da :) ) og som oftest blir man elsket...

Barn må ha struktur og regler i livet sitt for å føle seg trygge :) Det er et faktum som kan dokumenteres !

Lenke til kommentar
Siterer: naive (noe de faktisk skal være) sitat slutt. Men, hvorfor skal de være naive? Og mange barn i dagens samfunn kommer i puberteten før de blir 15 :)

8400306[/snapback]

Minner om at jeg avsluttet med: alt etter hvor moden du synes barnet ditt er !

Hvem har forresten sagt noe om puberteten ?? Etter min mening har puberteten lite eller ingenting med saken å gjøre....

Bortsett fra at barnet da kanskje vil bli mere trassig :)

Edit Barn skal få være barn.... og naivitet er en av barns egenskaper !

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar

Som jeg forstår så er det ikke så lenge siden Bundy var på denne alderen? Du blir forresten 18 om noen dager? Stemmer det?

Tipper at Saluttknall er tenåring selv? Mulig jeg tar totalt feil, men håper jeg får ett ærlig svar :)

Hadde bare vært interessant for meg å vite alderen på hvem jeg snakker med når det gjelder denne diskusjonen..

Skal ikke bruke alderen mot dere, men heller for å forstå dere bedre :)

Lenke til kommentar
Som jeg forstår så er det ikke så lenge siden Bundy var på denne alderen? Du blir forresten 18 om noen dager? Stemmer det?

Tipper at Saluttknall er tenåring selv? Mulig jeg tar totalt feil, men håper jeg får ett ærlig svar :)

Hadde bare vært interessant for meg å vite alderen på hvem jeg snakker med når det gjelder denne diskusjonen..

8400705[/snapback]

Jeg blir snart 17 år.

Lenke til kommentar

8400705[/snapback]

Jeg blir snart 17 år.

8400959[/snapback]

ja, ok, da skjønner jeg dine synspunkter litt mere..

Lenke til kommentar

Vel, er jo begrenset hva mer det er å si, vi som mener dere er overdrevet paranoide vil aldri kunne overbevise dere om noe annet. Vi har postet våre synspunkter, dere har postet deres, konklusjone blir at alle foreldre må oppdra ungene på sin måte og på eget ansvar. Det finnes ingen fasit på dette.

Lenke til kommentar
Vel, er jo begrenset hva mer det er å si, vi som mener dere er overdrevet paranoide vil aldri kunne overbevise dere om noe annet. Vi har postet våre synspunkter, dere har postet deres, konklusjone blir at alle foreldre må oppdra ungene på sin måte og på eget ansvar. Det finnes ingen fasit på dette.

8410539[/snapback]

Nei, noen fasit finnes det ikke. Men i og med at vi har diskutert dette med tenåringer så regner jeg med at de snakker for hva tenåringer mener og syns om dette. Men som sagt så er det jo opp til enhver hvordan de vil beskytte barna sine.. Jeg tar ihvertfall lærdom av de foreldre som barna deres har forsvunnet eller blitt bortført når det gjelder internett.

Lenke til kommentar

8410539[/snapback]

Nei, noen fasit finnes det ikke. Men i og med at vi har diskutert dette med tenåringer så regner jeg med at de snakker for hva tenåringer mener og syns om dette. Men som sagt så er det jo opp til enhver hvordan de vil beskytte barna sine.. Jeg tar ihvertfall lærdom av de foreldre som barna deres har forsvunnet eller blitt bortført når det gjelder internett.

8410844[/snapback]

Edit: hvor gammel er du da?

Lenke til kommentar

8410844[/snapback]

Er ikke klokt å ta uttalelser fra en som representasjon for en aldersgruppe, slik generalisering tror jeg vi kan holde oss gode for. Ta det en enkeltperson sier, for det en den enkeltpersonen mener om saken, og grav heller etter grunnlaget for standpunktet om du lurer på det.

Jeg tror alle prøver å ta lærdom av andres ulykker om det er mulig. Å ikke lære barn nettvett er ikke en god fremgangsmåte for å sikre barn, det er vi nok alle enig om, men jeg tror ikke at det å overvåke barn er veien å gå heller. Foreldres engasjement, dialog og opplæring rundt tema som kommunikasjon over internett er derimot viktig etter min mening og erfaring.

hvor gammel er du da?

Prøver du å miskreditere meningsmotstandere på grunnlag av ung alder? Jeg ser ikke noen billig kommentar til Jaytee71 når han oppga sin alder.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

8410844[/snapback]

Du tar lærdom i de mest paranoide og overbeskyttende foreldrene der ute? Er det virkelig så smart?

Om man først har mistet et barn til noe slikt, så vil man gjøre hva som helst for å unngå av sine eventuelle resterende barn skal møte samme skjebne. Om dette betyr innskrenkelse av den personlige friheten til de resterende, så virker det allikevel rasjonelt for foreldrene. Å miste et barn vil ofte gjøre at man begår irrasjonelle handlinger. Å ta lærdom av disse irrasjonelle handlingene vil jeg ikke si at er noen god løsning for noen, da de som tar lærdom vil vokse opp med et polarisert syn på virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...