Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på chattesider?

Anbefalte innlegg

Overdriver ?? Det var omtrent dine ord da !? Har du noengang hørt om at barn tøyer grenser ?? ALLE barn gjør det !

8398623[/snapback]

Åja, trodde du sa "Er det greit".

Beklager, men hvis du snakker med barnet og sier at det er gamle menn på 50 år som ikke er jevnaldrene så tviler jeg på at du/barnet får det problemet,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hun trenger ikke gjøre det, hvorfor skal dere hele tiden se på ting på den verste tenkelige måten? Om lisa9 ikke har webcam og pcen står i stuen, vil muligheten for snusk være endel mindre. Om lisa da også hører litt på foreldrene sine, og stoler på at de vet best, og de stoler på henne, så kanskje hun vet det å sette 9 etter navnet sitt er første feilen hun gjør på nett.

Og jeg har endel små søskenbarn, og mellomstore, som foreldra har brukt meg som konsulent om du vil på, da foreldrene ikke føler de har kontrollen på internet. Verden er ikke så sort/hvit som dere tror, alle på nett er ikke onde folk. Om man lærer opp ungene til å tenke selv, bruke sunn fornuft og spørre en voksen om det er noe de er usikre på, så er man godt på vei.

Nei jeg har ikke egne unger, men om jeg låser mine evt fremtidige unger inne i skapet, håper jeg at noen rister litt fornuft i meg.

8398570[/snapback]

Ha pc'n på stua... ja ! Er vel det jeg har sagt igjennom hele tråden her...

Unger har alltid og kommer alltid til å prøve ut og tøye grenser.... uansett hva du lærer dem !

Lenke til kommentar
Overdriver ?? Det var omtrent dine ord da !? Har du noengang hørt om at barn tøyer grenser ?? ALLE barn gjør det !

8398623[/snapback]

Åja, trodde du sa "Er det greit".

Beklager, men hvis du snakker med barnet og sier at det er gamle menn på 50 år som ikke er jevnaldrene så tviler jeg på at du/barnet får det problemet,

8398645[/snapback]

JA... men skal barna ta utgangspunkt i at alle de chatter med er det da ?? Hvordan skal barnet vite om den de snakker med er en 50 år gammel mann eller en 11 år gammel gutt ?

Lenke til kommentar
JA... men skal barna ta utgangspunkt i at alle de chatter med er det da ?? Hvordan skal barnet vite om den de snakker med er en 50 år gammel mann eller en 11 år gammel gutt ?

8398668[/snapback]

Ved at vedkommende viser seg på cam, og for å hindre at barnet skal se noe ekkelt så kan jo en foreldrer se på, men sånt kan man aldri være sikker på. Det beste er jo å nekte barnet og møte noen fra nettet uten en voksen med. Ha pc med internett i stua og ikke på rommet, snakke med barnet om regler og hva som er best og gjøre hvis noen sier "Hei, jeg er en gutt på x år, skal vi chatte på msn? cam??" .

edit:det største problemet et barn med vanelig sunn fornuft er jo hvis noen blotter seg.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Lurer på om det ikke er mulig og blokke webcam fra andre på msn? Dette er jo noe microsoft burde innføre i msn tjenesten deres. Da kan ikke noen blotte seg for barnet. På xbox live kan du jo blokke muligheten til å legge til folk på venne lista(og cam??) så det er jo rart msn messenger ikke har det. Hvis det er mulig så hadde jeg nok blokka all bruk av webcam på msn.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Men hvorfor i all verden skal min 9 år gamle datter møte en fremmed gutt på 11 da?? Skal de liksom på "date" da eller?? Ikke legg voksne tanker inn i hodet på disse barna da, de har tross alt bare bodd på denne planeten i noen få år, og har MYE å lære.

Altså selvfølgelig snakker man med barnet om alle farer o.l, men faren for at de blir lurt finnes jo hele tiden! og det er DET vi må være på vakt for. Ingen som har sagt at man skal låse barna inni ett skap og skjerme de. Da er det dere som snur det vi andre sier,,

Blir liten tid til overs for å oppdra barnet hvis ungen må på skolen PLUSS terapi da.. eller i verste fall som noen foreldre som må besøke grava til barnet sitt istedet.. Virker som noen her setter alt på spissen, så da gjør jeg det også! Bare i dette tilfellet så har dette faktisk skjedd flere ganger..

Lenke til kommentar
Men hvorfor i all verden skal min 9 år gamle datter møte en fremmed gutt på 11 da?? Skal de liksom på "date" da eller?? Ikke legg voksne tanker inn i hodet på disse barna da, de har tross alt bare bodd på denne planeten i noen få år, og har MYE å lære.

Altså selvfølgelig snakker man med barnet om alle farer o.l, men faren for at de blir lurt finnes jo hele tiden! og det er DET vi må være på vakt for.  Ingen som har sagt at man skal låse barna inni ett skap og skjerme de. Da er det dere som snur det vi andre sier,,

Blir liten tid til overs for å oppdra barnet hvis ungen må på skolen PLUSS terapi da.. eller i verste fall som noen foreldre som må besøke grava til barnet sitt istedet.. Virker som noen her setter alt på spissen, så da gjør jeg det også! Bare i dette tilfellet så har dette faktisk skjedd flere ganger..

8398750[/snapback]

Beste er jo å nekte barnet i å møte noen, og hvis det skjer skal det være med en voksen. Du må også huske på at barn blir voksen mye fortere nå til dags enn før i tida.

Da har man ikke snakket godt nok med barnet.

Terapi? Bare snakke med noen ganger og være sikker på at barnet forstår farene, ikke bare den tenkegangen "det skjer ikke meg da pappa/mamma!".

Lenke til kommentar

8398750[/snapback]

Beste er jo å nekte barnet i å møte noen, og hvis det skjer skal det være med en voksen. Du må også huske på at barn blir voksen mye fortere nå til dags enn før i tida.

Da har man ikke snakket godt nok med barnet.

Terapi? Bare snakke med noen ganger og være sikker på at barnet forstår farene, ikke bare den tenkegangen "det skjer ikke meg da pappa/mamma!".

8398761[/snapback]

Nå mente jeg at barnet må gå i terapi pga overgrep da :p ja, og hvorfor må barn vokse opp fortere idag enn før? jo, nettopp fordi voksne rundt tilrettelegger det slik,, men det er en helt annen debatt igjen. Samfunnet generelt byr på flere farer for barna nå enn før..

Lenke til kommentar
Nå mente jeg at barnet må gå i terapi pga overgrep da  :p  ja, og hvorfor må barn vokse opp fortere idag enn før? jo, nettopp fordi voksne rundt tilrettelegger det slik,, men det er en helt annen debatt igjen. Samfunnet generelt byr på flere farer for barna nå enn før..

8398789[/snapback]

Pga overgrep ja, ja det er jeg enig i.

Ja, det har du rett i, og tror også barn nå til dags føler mer trang til å være voksen enn før, som å oppføre seg voksent "og camme på msn".

Så lenge man opplyser barnet godt nok om "farene" så blir det ikke noen situasjon.

Lenke til kommentar
Nå mente jeg at barnet må gå i terapi pga overgrep da  :p  ja, og hvorfor må barn vokse opp fortere idag enn før? jo, nettopp fordi voksne rundt tilrettelegger det slik,, men det er en helt annen debatt igjen. Samfunnet generelt byr på flere farer for barna nå enn før..

8398789[/snapback]

Ja, det har du rett i, og tror også barn nå til dags føler mer trang til å være voksen enn før, som å oppføre seg voksent "og camme på msn".

Så lenge man opplyser barnet godt nok om "farene" så blir det ikke noen situasjon.

8398825[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener, men i dette tilfellet så må man faktisk ta affære å gjøre noe aktivt. Har ikke råd til å stole 100% på barnet her..

Lenke til kommentar

8398668[/snapback]

Ved at vedkommende viser seg på cam, og for å hindre at barnet skal se noe ekkelt så kan jo en foreldrer se på, men sånt kan man aldri være sikker på. Det beste er jo å nekte barnet og møte noen fra nettet uten en voksen med. Ha pc med internett i stua og ikke på rommet, snakke med barnet om regler og hva som er best og gjøre hvis noen sier "Hei, jeg er en gutt på x år, skal vi chatte på msn? cam??" .

edit:det største problemet et barn med vanelig sunn fornuft er jo hvis noen blotter seg.

8398691[/snapback]

Ja.... det største problemet er det vi voksne kaller sunn fornuft.... det har ikke et barn rukket å få mye av.... uansett hvor mye man terper, forteller og lager regler ! Men ellers begynner jeg å bli litt mere enig med deg... bortsett fra at jeg kommer ikke til å anskaffe cam da... :)

Lenke til kommentar

8398789[/snapback]

8398825[/snapback]

Der ble vi uenige igjen :tease: Det hjelper lite å bare opplyse..... Hadde du hatt barn i den alderen hadde du visst det :)

Lenke til kommentar
Barn, joa... Men 9-12 år...?! Da blir det for dumt til at det blir seriøst...

8399195[/snapback]

Så..... 9-12 år er ikke barn ?

8399207[/snapback]

Jo. Men det er SMÅ barn. Barn er fortsatt barn til de er 18.. Er de ikke det?

8399220[/snapback]

Jo.... ? Kanskje jeg er dum nå, men jeg skjønner ikke helt hvor du vil ? :hmm:

Lenke til kommentar
Ja.... det største problemet er det vi voksne kaller sunn fornuft.... det har ikke et barn rukket å få mye av.... uansett hvor mye man terper, forteller og lager regler ! Men ellers begynner jeg å bli litt mere enig med deg... bortsett fra at jeg kommer ikke til å anskaffe cam da... :)

8399156[/snapback]

Det gjør ikke annet enn å godt å pumpe fornuft inni barna.

Der ble vi uenige igjen  :tease: Det hjelper lite å bare opplyse..... Hadde du hatt barn i den alderen hadde du visst det :)

8399167[/snapback]

Jeg har vært i den alderen :p

Lenke til kommentar
Jo.... ? Kanskje jeg er dum nå, men jeg skjønner ikke helt hvor du vil ?  :hmm:

8399240[/snapback]

jaja.. Ville vel egentlig bare forsterke noe av det du skrev lenger oppe i post 203 (fikk ikke til å qoute :hm: )

8399297[/snapback]

Okay :) Da skjønner jeg, og ja det er ganske så små barn vi snakker om

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...