airguard Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Hvis du kjører dual system med 2 cpuer, kommer maskina til og fortsette å gå hvis den ene gir seg eller er det bråstopp da ? [ Denne Melding var redigert av: airguard på 2002-12-13 17:43 ] Lenke til kommentar
run Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Jeg har sett hovedkort i servere for dual CPU som brukes med en CPU. Om det er mulig den ene CPU'en dør uten å skape noen kortslutning eller spenninggssjokk til omgivelsene, - vil jeg tro det funker like godt som tidligere, - dog med lavere ytelse. Men dette vet jeg ikke ... :razz: Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Det vil nok helt sikkert tryne. Om ikke pga. at det kortslutter vil jo ikke prosessoren "svare" når OS'et prøver å kjøre seg selv på den prosessoren. Det bare MÅÅ gå dårlig. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: ufo skrev (2002-12-13 20:55):Det vil nok helt sikkert tryne. Om ikke pga. at det kortslutter vil jo ikke prosessoren "svare" når OS'et prøver å kjøre seg selv på den prosessoren. Det bare MÅÅ gå dårlig. Eg tror du må flytte en jumper? Er ikke 100% sikker har ikke så mye erfaringer med dual systemer. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Det er vel tvilsomt at veldig mange har erfaring med dette. CPUen er tross alt en av de mest robuste komponentene i en PC, ryker den er det som regel veldig mye annet som har gått galt.. løsnet vifte, brann etc... i det hele ting som vil ta livet av PCen uansett. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Tror det skal funke. En fyr som nevner at det må gå gæli her... Er ikke sikkert, vil nok tro at den CPU som fortsatt lever vil ta over OS prossesene til den døde :smile:. Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 For å kjøre et dual hk med kun enkel cpu, brukes en "dummy" i den andre cpusokkelen.. Regner med dette gjelder for alle dual hk. Sånn var det hvertfall på min ASUS CUV4x-D og alle andre lignende hovedkort jeg så på.. Men hvorfor bekymre seg? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 21:37, skrev MrA|:Tror det skal funke. En fyr som nevner at det må gå gæli her... Er ikke sikkert, vil nok tro at den CPU som fortsatt lever vil ta over OS prossesene til den døde :smile:. Neppe. Det er INGEN logikk/elektronik som står for redundans i "vanlige billig dual"-systemer. Prøv å dra ut strømkabelen til en disk mens den er igang og se hva som skjer når programmer prøver å lese fra den, riv ut lydkortet mens maskina går og prøv å spille av litt lyd. Eller prøv å riv ut en rambrikke mens maskinen går... tenker meg det går bra ja. :wink: Nummer en, så er den prosessen som CPU'en holdt på med da den tryna, borte. Alt som var i cachen er borte. Det er sletta. Alle tråder som blir kjørt mot den CPU'en vil mest sansynlig bare forsvinne, hvis det i det hele tatt går så langt. Videre så vil alle prosessene/tinga som CPU2 skal gjøre, bli forstyrra/tryner FORT. Det kommer av at hver gang en CPU skal lese fra/skrive til cache'n, så sjekker den om det ligger oppdatert info/kopi av dataene i cachen til den andre CPU'en. Den svarer jo naturligvis ikke og da er det bare et tidspørsmål før maskina tryner på den måten. Det finnes vanvittig mange flere måter maskina kan tryne på, enn dette... og ennå har jeg ikke nevnt kortslutning; bare en leder som ledes direkte mot jord vil jo overbelaste nesten det som er av komponenter før hele greia smelter. Derimot så fins det systemer som takler CPU-feil ganske bra. Men da snakker vi om servere/main-frames i xxx-tusen+ dollar-klassen og ikke om et 2000kroners dual-hk med to modda XP'er. Lenke til kommentar
zvein Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Kjører kun med 1 MP prossesor i mitt Tyan hovedkort, Går fett. Har gjort det siden februar. ingen problemer i det hele tatt Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg holder med ufo her. Hvis du installerer os'et med en cpu som jeg antar zvein har gjort, så er det ikke noe problem. Et dual-HK kan jo kjøre med bare en cpu. Men når du installerer OS'et med 2 cpuer så vil den alltid prøve å bruke begge, og hvis en av disse tar natta, vil jeg oxo se på det som logisk at noe røtent vil skje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg hadde et Dual Celeron HK som jeg kjørte på en CPU en stund. Eneste jeg trengte å gjøre etter å ha stappa inn en ekstra CPU var å reinstallere Windows. Ingen jumpere eller noe. Jeg kan umulig tro at det vil gå bra hvis en CPU plutselig tar kvelden. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 22:15, skrev ufo: Quote: Den 2002-12-13 21:37, skrev MrA|: Tror det skal funke. En fyr som nevner at det må gå gæli her... Er ikke sikkert, vil nok tro at den CPU som fortsatt lever vil ta over OS prossesene til den døde :smile:. Neppe. Det er INGEN logikk/elektronik som står for redundans i "vanlige billig dual"-systemer. Prøv å dra ut strømkabelen til en disk mens den er igang og se hva som skjer når programmer prøver å lese fra den, riv ut lydkortet mens maskina går og prøv å spille av litt lyd. Eller prøv å riv ut en rambrikke mens maskinen går... tenker meg det går bra ja. :wink: Nummer en, så er den prosessen som CPU'en holdt på med da den tryna, borte. Alt som var i cachen er borte. Det er sletta. Alle tråder som blir kjørt mot den CPU'en vil mest sansynlig bare forsvinne, hvis det i det hele tatt går så langt. Videre så vil alle prosessene/tinga som CPU2 skal gjøre, bli forstyrra/tryner FORT. Det kommer av at hver gang en CPU skal lese fra/skrive til cache'n, så sjekker den om det ligger oppdatert info/kopi av dataene i cachen til den andre CPU'en. Den svarer jo naturligvis ikke og da er det bare et tidspørsmål før maskina tryner på den måten. Det finnes vanvittig mange flere måter maskina kan tryne på, enn dette... og ennå har jeg ikke nevnt kortslutning; bare en leder som ledes direkte mot jord vil jo overbelaste nesten det som er av komponenter før hele greia smelter. Derimot så fins det systemer som takler CPU-feil ganske bra. Men da snakker vi om servere/main-frames i xxx-tusen+ dollar-klassen og ikke om et 2000kroners dual-hk med to modda XP'er. Tviler på at CPU kortslutter... Er trossalt bare en leder som brenner opp, kortslutter ikke noe. Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-15 22:58, skrev tunefish:Jeg holder med ufo her.Hvis du installerer os'et med en cpu som jeg antar zvein har gjort, så er det ikke noe problem.Et dual-HK kan jo kjøre med bare en cpu. Men når du installerer OS'et med 2 cpuer så vil den alltid prøve å bruke begge, og hvis en av disse tar natta, vil jeg oxo se på det som logisk at noe røtent vil skje. ehh.. det er jo ikke noe problem å installere windows med 1x cpu og etterpå dytte inn en cpu til. Eller å installere med 2x cpu og senere ta ut en cpu.. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Det kræsjer nok rimelig godt hvis en prosessor dør mens maskinen er i gang. Det er ikke alle hovedkort som trenger en "dummy" prosessor hvis du skal kjøre et dual hovedkort med kun 1 prosessor. Jeg har et dual S370 hk og det har innebygd terminering for å kjøre med 1 prosessor. Og du trenger ikke installere OS på nytt hvis du går fra 1 -> 2 prosessorer eller 2 -> 1 prosessor på et vanlig dual hovedkort. Et dual hovedkort kjører alltid med multiprosessor kernel så det eneste forskjellen blir antall prosessorer som er i bruk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Jeg ble pent nødt til å reinstallere Windows NT4 da jeg satt inn ekstra prosessor. Vet ikke om det hadde vært nødvendig i 2k/XP (Siden jeg ikke hadde 2k og XP ikke fantes da.) I *nix skal det vistnok bare være å rekompilere kernel'n. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå